کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۴۱۶

 همکاری‌های نفتی ایران و الجزایر گسترش می‌یابد

ایرنا  «رضا عامری » سفیر جمهوری اسلامی ایران در الجزایر روز یک‌شنبه با وزیر انرژی الجزایر دیدار و درباره راه‌های تقویت مناسبات و همکاری‌های نفتی میان دوکشور گفت‌وگو کرد. سفیر جمهوری اسلامی ایران در الجزایر در دیدار با «مصطفی قیطونی» وزیر انرژی این کشور به روند رو به رشد روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف از جمله همکاری سازنده در سازمان اوپک اشاره و بر آمادگی کشورمان برای تقویت مناسبات دوجانبه نفتی از جمله اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک تاکید کرد. عامری با توجه به وابستگی زیاد بودجه الجزایر به درآمد‌های نفتی افزود: آماده‌ایم، تجربیات ارزشمند خود را در کاهش وابستگی به نفت در اختیار الجزایر قرار دهیم. مصطفی قیطونی وزیر انرژی الجزایر نیز با تقدیر از دعوت وی برای سفر به تهران به رایزنی‌های سودمند دو کشور در چارچوب اوپک اشاره کرد و گفت: الجزایر نیز بر ضرورت کاهش وابستگی اقتصاد خود به نفت تاکید دارد و برای این امر برنامه‌ریزی کرده و بهره‌گیری از تجربیات ایران را در دستور کار دارد.

 خروج تدریجی شرکت حفاری نفت هندی از ایران

تسنیم  شرکت هندی آبان آفشور تقریبا تمام سکوهای حفاری خود را از ایران خارج کرده و تعداد سکوها را از ۷ به یک مورد کاهش داده است. به گزارش پایگاه خبری بیزنس استاندارد، اس سرینیواسان، معاون شرکت هندی آبان آفشور گفت: کل رقم قابل دریافت شرکت حدود 296میلیون دلار بوده که بخش عمده آن از سوی ایران بوده است. وی افزود:«من فکر می‌کنم می‌توانم بگویم که حدود 90درصد بدهی ما از ایران است.» پرداخت بدهی‌های ایران به این شرکت به دلیل تحریم‌ها به تاخیر افتاده است. سرینیواسان افزود: وضعیت درحال بهبود است اما مقدار بدهی قابل توجه است. شرکت در زمان بیشترین فعالیت خود حدود 7سکوی حفاری در ایران داشت. شرکت برای کاهش ریسک تحریم‌های بیشتر تعداد سکوهای خود را به تدریج کاهش داده است.

 کاهش شدید بارش‌های امسال

پاون  با گذشت حدود 60 روز از سال آبی جدید متوسط بارش‌های کشور به 12.3میلی‌متر رسیده است.

براساس اطلاعات ایستگاه‌های باران‌سنجی شرکت مدیریت منابع آب ایران با گذشت حدود 60 روز از سال آبی جدید یعنی از ابتدای مهر ماه سال جاری تا پایان روز شنبه 27 آبان ماه جاری متوسط بارش‌های کشور به 12.3میلی‌متر رسید. براساس این گزارش، این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته(12.5میلی‌متر) 1.6درصد و در مقایسه با متوسط بلندمدت(26.5میلی‌متر) 53.6 درصد کاهش داشته است. بر همین اساس بیشترین بارش‌ها در حوضه‌های آبریز اصلی، دریای خزر با 86.1 میلی‌متر، دریاچه ارومیه با 30.2میلی‌متر، خلیج فارس و دریای عمان با 2.6میلی‌متر، فلات مرکزی با 2.6میلی‌متر، مرزی شرق 0.3میلی‌متر و قره‌قوم با 3میلی‌متر به ثبت رسیده است. گفتنی است، حجم بارش اول مهر تا 27 آبان معادل 20میلیارد و 271میلیارد مترمکعب بوده است.

 

ارسال نظر