بازار منفعل در انتظار نشست اوپک

۱۳۹۶/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۴۱۴

رویترز

 ترجمه: مهدی نیکویی     

بازار‌های جهانی نفت در روز دوشنبه راکد بود و به نظر نمی‌رسید که فعالان قصد خرید بزرگی پیش از نشست انتهای ماه نوامبر اوپک و روشن شدن وضعیت بازار داشته باشند. در این نشست که با حضور کشورهای عضو اوپک و چند کشور غیر اوپک برگزار می‌شود، انتظار می‌رود که تولیدکنندگان درباره ادامه کاهش عرضه برای بالاتر بردن قیمت‌ها تصمیم‌گیری کنند.

قیمت نفت خام برنت در معامله‌های آتی بازار اروپا، در ساعات نخست دوشنبه برابر با 62.47دلار در هر بشکه بود که 25سنت (برابر با 0.4درصد) از قیمت‌های آتی زمان بسته شدن بازار در روز جمعه کمتر بود. قیمت‌های آتی نفت خام وست‌تگزاس‌اینترمدییت دیگر شاخص نفتی، در سطح 56.57 دلار در هر بشکه قرار گرفت که تنها 2 سنت از آخرین قیمت آن کمتر بود.  فعالان بازار عنوان کردند که به دلیل مبهم بودن شرایط بازارها از انجام معاملات بزرگ و جدید خودداری می‌کنند.

جفری هالی مدیر معامله‌های آتی کارگزاری اوآندا گفت: «به نظر می‌رسد که هم‌اکنون سوداگران توجه خود را به نشست اعضای اوپکی و غیراوپکی و احتمال تمدید توافق کاهش عرضه به تمام سال 2018 معطوف کرده‌اند.» سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) همراه گروهی از تولیدکنندگان نفت غیراوپکی از جمله روسیه از ابتدای سال جاری میلادی میزان عرضه خود به بازار را کاهش داده‌اند تا به وضعیت مازاد عرضه جهانی پایان داده و قیمت‌ها را به بالا سوق دهند.

محدودسازی عرضه قرار است در ماه مارس 2018 منقضی شود اما اعضای اوپک در 30 نوامبر دیدار می‌کنند تا درباره چشم‌انداز این سیاست بحث کنند. انتظار می‌رود که اوپک با تمدید محدودسازی موافقت کند، چرا که با وجود تلاش‌های اخیر سطح ذخایر تجاری بالا مانده است. البته تردیدهایی درباره تمایل برخی اعضا برای ادامه محدودسازی عرضه وجود دارد اما به نظر نمی‌رسد این بی‌میلی به حدی باشد که مانع از تمدید توافق شود.

بانک امریکایی مورگان استنلی در پیامی خطاب به موکلان خود نوشت: «نشست اوپک همچنان یکی از عوامل اساسی تغییرات در انتهای سال است. » در ادامه این پیام آمده است: «بازار انتظار دارد که این توافق برای تمام سال 2018 هم تمدید شود. این انتظارات از اظهارات اعضای اوپک در ابتدای پاییز کنونی شکل گرفته است (اما) با تاخیر اوپک در تصمیم‌گیری درباره تمدید، ریسک افزایش می‌یابد.»

آخرین نشانه‌یی که احتمال تمدید توافق اوپک را افزایش داد، اظهارات روز گذشته وزیر انرژی عربستان سعودی بود. خالد الفالح اعلام کرد: جهان در پایان ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی همچنان با مازاد عرضه نفت روبه‌رو خواهد بود. وی گفت: باید تایید کنیم که سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام تا پایان ماه مارس به سطح مطلوب یعنی میانگین پنج‌ساله نمی‌رسد و این واقعیت به معنای شکلی از تمدید توافق است. وی تصریح کرد: ما در کاهش ذخیره‌سازی تا ۵۰ درصد پیش رفته‌ایم، اما این به آن معناست که همچنان با مازاد ذخیره‌سازی‌ها روبه‌رو هستیم که باید برای کاهش آن تلاش کنیم.

الفالح افزود: اما در پی جهش قیمت نفت که سبب غافلگیری بازار شود، نیستیم؛ ما خواهان هیچ حرکتی در قیمت‌ها که برای تقاضا مضر باشند، نیستیم؛ گمان نمی‌کنیم که تاکنون شاهد چنین قیمت‌هایی بوده باشیم، اما اگر شاهد اختلال در یکی از تولیدکنندگان عمده باشیم، ممکن است این اتفاق محقق شود.

وزیر انرژی عربستان همچنین اعلام کرد: برای گمانه‌زنی درباره تمدید احتمالی توافق جهانی کاهش تولید نفت زود است، اما عربستان ترجیح می‌دهد که در نشست آینده اوپک تصمیمی درباره تمدید توافق گرفته شود.

مورگان استنلی درباره احتمال تمدید شدن این توافق بیان کرد: «سوال درباره تمدید محدودسازی عرضه به مشارکت‌کنندگان غیراوپکی این توافق انتقال یافته و این مشارکت‌کنندگان و در راس آنها روسیه تمایل به تمدید توافق دارند. »

بر خلاف این، گرگ مک‌کنا از کارگزاری مبادلات آتی آکسی‌تریدر گفت: «ارزش دارد به این نکته اشاره کنیم که گمانه‌زنی‌های فعالان بازار باعث شده تا انتظارات برای تمدید توافق بیشتر [از حد معقول خود] شود و قیمت‌ها صعود کنند. » با این شرایط بازار انتظار دارد که قیمت‌ها افزایش یابند.

در ایالات متحده امریکا و در هفته منتهی به 17 نوامبر تعداد دکل‌های جدید حفاری نفت بدون تغییر و در رقم 738 واحد باقی ماند. این موضوع را گزارش روز جمعه شرکت بیکر هاگز بیان کرد.

 

ارسال نظر