کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۵۵۲

وزیر علوم اصلاحات رییس پژوهشگاه نفت شد

تعادل   وزیر نفت در حکمی جعفر توفیقی‌داریان را به ریاست پژوهشگاه صنعت نفت منصوب کرد. توفیقی در دولت یازدهم برای مدتی سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را بر عهده داشت. به گزارش روابط‌عمومی وزارت نفت وزیر نفت در حکمی جعفر توفیقی‌داریان را به ریاست پژوهشگاه صنعت نفت منصوب کرد. در حکم بیژن زنگنه خطاب به توفیقی آمده است: «با عنایت به مراتب علمی، تعهد و سوابق ارزنده مدیریتی جنابعالی به استناد ماده «6» اساسنامه پژوهشگاه صنعت نفت و تایید سرپرست محترم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به موجب این حکم به سمت «رییس پژوهشگاه صنعت نفت» منصوب می‎شوید. انتظار دارد با بهره‌گیری از ظرفیت‎های مدیران و متخصصان صنعت نفت و پژوهشگران آن پژوهشگاه، به ویژه استعدادهای جوان در گسترش پژوهش‎های کاربردی و توسعه‎یی و ایفای نقش موثر در اکتساب و توسعه فناوری‎های کلیدی و تجاری‎سازی آنها کوشش کرده، ضمن هماهنگی با معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در ارزش‎آفرینی برای صنعت نفت ایران مشارکت موثر داشته باشید. امید است با اتکال به الطاف خداوند متعال در انجام امور محوله موفق و موید باشید.» گفتنی است، توفیقی در دوره دوم دولت اصلاحات، پس از مصطفی معین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بوده است. همچنین زنگنه حمیدرضا کاتوزیان رییس سابق پژوهشگاه صنعت نفت را به عنوان مشاور خود منصوب کرد.

مذاکره با مشاوران اروپایی برای آموزش شرکت‌های نفتی

ایسنا   رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با تاکید بر لزوم ارتقا یافتن شرکت‌های نفتی ایرانی از مذاکره با کشورهای آلمان و فرانسه برای آموزش شرکت‌های نفتی ایرانی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای این شرکت‌ها با هدف ارتقای آنها خبر داد.

رضا خیامیان با اشاره به سهم ۵۱ درصدی شرکت‌های ایرانی در طرح توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی، گفت: برای آنکه شرکت‌های ایرانی قدرتمند شوند تا بتوانند نیازهای توتال را پاسخگو باشند با کشورهای خارجی در حال مذاکره هستیم تا این کشورها برای شرکت‌های ایرانی کارگاه‌های آموزشی برگزار کنند تا شرکت‌های ایرانی ارتقا یابند و به نیازهای توتال پاسخ دهند.  خیامیان با تاکید بر لزوم قدرتمندسازی شرکت‌های ایرانی، گفت: قرارداد با توتال نخستین قرارداد بود و قرار است قراردادهای نفتی دیگری با شرکت‌های خارجی امضا شود که یکی از بندهای مهم این قراردادها مشارکت شرکت‌های ایرانی است؛ بنابراین شرکت‌های ایرانی باید توان همکاری با شرکت‌های خارجی را داشته باشند. وی به این سوال که با چه کشورهایی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای شرکت‌های ایرانی مذاکره شده، پاسخ داد: فعلا در حال مذاکره با کشورهای آلمان و فرانسه هستیم البته این مذاکرات هنوز قطعی نشده است.  رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ادامه داد: برای گرفتن مشاور قرار است کمک‌هایی به انجمن شود. آقای نعمت‌زاده مشاور صنعتی آقای زنگنه قول داده از طریق وزارت نفت به انجمن کمک کند. همچنین در این راستا با اتاق بازرگانی نیز مذاکره کرده‌ایم.

چشم‌انداز توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر محدودتر شد

ایرنا   آژانس بین‌المللی انرژی در چشم‌انداز 5 ساله انرژی‌های تجدیدپذیر خود در سال 2017، چشم‌انداز منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) را در مقایسه با برآورد سال گذشته خود محدودتر کرد.  براساس پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، کل ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در منطقه منا تا سال 2022 میلادی با حدود 60درصد رشد به

 40 گیگاوات می‌رسد که این نرخ رشد در مقایسه با پیش‌بینی سال گذشته آژانس مذکور 11درصد کاهش دارد.  بنا بر اعلام آژانس مذکور، انتظار می‌رود ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران به‌دلیل مقیاس بزرگ پروژه‌های نیروگاه‌های آبی، ظرف 5 سال آینده

 3.3 گیگاوات رشد کند.  روزنامه انگلیسی‌زبان نشنال ابوظبی در این زمینه به نقل از دیدبان آژانس بین‌المللی انرژی نوشت؛ «دلیل کاهش خوش‌بینی آژانس درمورد گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در منطقه منا، تردید به سیاست‌های تنظیمی و افزایش هزینه‌های تامین مالی در ایران و مصر است.» بنا بر گزارش روزنامه یاد شده؛ «دشواری تامین مالی، مهم‌ترین چالش جذب سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر است. در ایران هزینه این سرمایه‌گذاری برای بانک‌های داخلی که با پروژه‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر بیگانه هستند و نقدینگی محدودی هم دارند، بالاست.»

 

 

ارسال نظر