عربستان، عراق را وادار به کاهش تولید نفت می‌کند؟

۱۳۹۶/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۵۵۱

گروه انرژی

عراق یکی از معدود کشورهای عضو اوپک است که به توافق کاهش عرضه نفت این سازمان پایبند نبوده و براساس آخرین گزارش منتشر شده توسط اوپک میزان تولید نفت خام عراق در سپتامبر نسبت به ماه پیش از آن حتی افزایش هم یافته است. در چنین شرایطی، کشمکش‌های دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان این تصور را در ذهن ایجاد کرد که شاید تولید نفت خام عراق دست‌کم برای مدتی تحت تاثیر قرار گرفته و تعدیل شود اما بیانیه اخیر وزارت نفت این کشور نشان داد که عراق حاضر نیست به سادگی از تولید خود بکاهد.

 در این بیانیه وزارت نفت عراق به نقل از جبار اللعیبی، وزیر نفت این کشور اعلام کرد: ۲۰۰هزار بشکه در روز از پایانه صادرات بصره در جنوب این کشور علاوه بر حجم روزانه‌یی که از 3.2میلیون بشکه فراتر می‌رود، صادر خواهد شد. این حجم اضافی تا زمانی که تولید نفت شمالی به سطح سابق بازگردد، تولید خواهد شد. یک مقام وزارت نفت عراق به رویترز گفت: عراق به دلیل کمبود تجهیزات در دو میدان از بزرگ‌ترین میدان‌های کرکوک قادر نخواهد بود پیش از روز یک‌شنبه تولید نفت این منطقه را به سطح هفته گذشته بازگرداند. تا پیش از این تعطیلی‌ها منطقه نفت شمالی حدود ۵۳۰ هزار بشکه در روز صادر می‌کرد که از این میزان نیمی مربوط به اقلیم کردستان و باقی آن مربوط به استان کرکوک بود که هر دو طرف کرد و مقامات مرکزی مدعی مالکیت آن بودند.

در چنین شرایطی سفر خالد الفالح، وزیر نفت عربستان به عراق که به بهانه افتتاح چهل وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی بغداد بود بیش از هر چیز این گمانه‌زنی‌ها را ایجاد کرد که بستری برای مذاکره با عراق و وادار کردن به این کشور برای پایبندی به توافق کاهش تولید اوپک خواهد بود.

در همین راستا خبرگزاری رویترز، دیروز بعدازظهر از بغداد گزارش داد که خالد الفالح، وزیر نفت عربستان و جبار اللعیبی، همتای عراقی وی درخصوص همکاری و اجرای قوانین سازمان کشورهای تولید‌کننده نفت(اوپک) در راستای کاهش میزان عرضه نفت خام توافق کرده‌اند.  وزارت نفت عراق نیز با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد خالد الفالح و جبار اللعیبی در دیدار روز شنبه خود با یکدیگر از توافق دو کشور درخصوص کاهش عرضه نفت خام خبر داده‌اند.

خالد الفالح در مراسم افتتاح چهل و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی بغداد نیز با بیان این مطلب که همه از نقش پیشگام عراق در تمدن امت ما (امت عربی) اطلاع دارند، تاکید کرد دو کشور عراق و عربستان دارای مشترکات اقتصادی و مواضع راهبردی هستند. وزیر نفت عربستان با بیان اینکه قیمت نفت درحال بهبود و ثبات است، وضعیت بازار جهانی نفت را شاهد این بهبود وضعیت دانست. وی در ادامه سخنان خود با تقدیر از همکاری عراق و عربستان گفت: بهترین مثال برای بیان اهمیت همکاری و هماهنگی دو کشور، این است که اوضاع بازار نفت به سمت بهبود و ثبات می‌رود.

اما همزمانی تقریبی این سخنان با انتشار خبر تصمیم وزارت نفت عراق برای افزایش صادرات از میادین جنوبی نفت این کشور برای جبران توقف تولید در بخش‌های شمالی، تردیدهای بسیاری درباره نیت واقعی عراق به وجود آورده که البته گذر زمان، آن را آشکار خواهد کرد.

 

ارسال نظر