اوج‌گیری تردیدها و تکذیب‌ها حول عرضه آرامکو

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۱۶۲
اوج‌گیری تردیدها و تکذیب‌ها حول عرضه آرامکو

گروه انرژی|

تنها دو ماه و نیم تا انتهای سال 2017 باقی مانده و سعودی‌ها از برنامه واگذاری شرکت ملی نفت عربستان(آرامکو) بسیار عقب افتاده‌اند؛ برنامه‌یی که نخستین و مهم‌ترین گام کاهش وابستگی اقتصادی عربستان به نفت و حرکت در راستای سند «چشم‌انداز 2030 سعودی» است. آنها قرار بود اوایل تیر ماه، تصمیم نهایی خود را درباره محل لیستینگ و عرضه سهام آرامکو را مشخص کنند و در همان ماه‌های ابتدایی 2018 عرضه اولیه سهام آرامکو را عملیاتی کنند. اما دشواری این مسیر بیش از انتظار سعودی‌ها بوده و پیشرفت برنامه واگذاری بسیار کند بوده است. عربستان برای عرضه آرامکو در بازارهای سهام لندن و نیویورک با مشکلاتی مانند شفافیت مالی، محدودیت قوانین، وجهه بین‌المللی منفی و نگرانی بابت آینده قیمت‌های نفت دست به گریبان است و همین مشکلات باعث شده تا تردیدها درباره احتمال واگذاری آرامکو و شیوه انجام آن به اوج خود برسد. در همین راستا فایننشال تایمز در گزارشی عنوان کرد که این کشور از عرضه عمومی سهام آرامکو عقب‌نشینی کرده است. چند ساعت پس از انتشار این گزارش، توییتر رسمی آرامکو، گزارش این روزنامه انگلیسی را تکذیب کرد و آن را کاملا «مبتنی بر گمانه‌زنی» نامید.

فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه نوشته بود که شرکت آرامکو عربستان در فکر عقب‌نشینی از طرح عرضه اولیه عمومی 5 درصد از سهام خود در بورس جهانی است.

این روزنامه عنوان کرد: دولت عربستان ماه گذشته طرح‌های اضطراری برای تغییر احتمالی در عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو تدوین کرده که این موضوع می‌تواند به معنای منتفی شدن عرضه عمومی آرامکو باشد.

براساس گزارش فایننشال تایمز، عرضه سهام آرامکو به صورت بین‌المللی چالش‌هایی برای این غول نفتی به همراه دارد زیرا عرضه سهام در بازار بین‌المللی مستلزم شفافیت بیشتری است همچنین ممکن است عرضه سهام مانع از حضور آرامکو در توافق کاهش تولید اوپک شود. پیش از این «تعادل» نیز در گزارشی تفصیلی به بررسی مشکلات مختلف عرضه سهام آرامکو در بورس‌های بین‌المللی پرداخته بود که مهم‌ترین موضوع آن شفافیت بود. اما مساله دیگری که عربستان هنوز نتوانسته آن را حل کند، عرضه محدود سهام آرامکو است. سرمایه‌گذاران و کارشناسان بازارهای بین‌المللی سهام انتظار دارند که آرامکو تمام سهام خود را عرضه کند اما براساس برنامه‌های اعلام شده، قرار است تنها 5 درصد از سهام شرکت نفتی سعودی به بازار راه یابد. اما حتی مقررات بازارهای سهام نیز اجازه نمی‌دهد عرضه سهام یک شرکت کمتر از 25درصد باشد و وعده مسوولان بورس لندن برای استثنا قائل شدن برای آرامکو و تسهیل عرضه آن با مخالفت شدید فعالان و کارشناسان بریتانیایی مواجه شده است. در همین زمان، باز بودن پرونده حوادث 11سپتامبر و متهم بودن عربستان سعودی، تمایل سرمایه‌گذاران امریکایی و احتمال موفقیت عرضه آرامکو در بورس نیویورک را هم با چالشی جدی مواجه کرده است. اما نگرانی دیگر سعودی‌ها قیمت کنونی و چند ماه آینده نفت است. کارشناسان قیمت ایده‌آل عربستان را برای واگذاری آرامکو 60 دلار در هر بشکه می‌دانند که این رقم با وجود تلاش‌های فراوان هنوز محقق نشده و نگرانی‌های شاهزاده‌ها را افزون کرده است.

اما در کنار تمام این چالش‌های عربستان سعودی، شنیده‌هایی که فایننشال تایمز اقدام به انتشار آنها کرد، حکایت از آن دارد که شاید لغو عرضه عمومی آرامکو چیزی بیش از یک احتمال باشد: مذاکرات با سرمایه‌گذاران خصوصی و صندوق‌های سرمایه دولتی در هفته‌های اخیر جدی‌تر شده و مذاکرات فروش خصوصی شامل دولت چین می‌شود. آرامکو طبق معمول به سرعت این گزارش و نقل قول فایننشال تایمز از «منابع آگاه» را تکذیب کرد و در توییتر خود نوشت:«گزارش فایننشال تایمز در مورد عرضه اولیه سهام آرامکو کاملا مبتنی بر گمانه‌زنی است. تمام بورس‌های ممکن برای لیستینگ سهام تحت بررسی است تا بهترین تصمیم گرفته شود. عرضه اولیه سهام برای 2018 در جریان است.» یک ماه پیش نیز آرامکو درباره تردیدهای رسانه‌ها و محتمل خواندن تاخیر در زمان عرضه عمومی آرامکو در ایمیل به آنها همچنین بیانیه‌یی جداگانه، روند پیشرفت برنامه‌ها را خوب عنوان کرد و نگرانی‌های سرمایه‌گذاران را بی‌دلیل دانست اما چنین جوابی تنها 28روز توانست اوضاع را آرام کند. توییت کنونی آرامکو هم شاید بتواند چند روزی از تردیدهای سرمایه‌گذاران و کارشناسان بازار بکاهد اما در صورت انفعال عربستان سعودی و حل نشدن چالش‌های پیش روی عرضه عمومی سهام آرامکو در هفته‌های پیش رو احتمالا باز هم پیش از پایان سال 2017 گزارش‌ها و نقل قول‌های مشابه با فایننشال تایمز را شاهد خواهیم بود.

 

ارسال نظر