اهمیت تفاهمنامه با روس‌ها در نفت خزر

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۸۲

 ایسنا| نایب‌رییس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران ضمن ارزیابی تفاهمنامه‌های جدید میان ایران و روسیه در دریای خزر، تصریح کرد که این تفاهمنامه‌ها برای ایران اهمیت زیادی دارد و زمینه مناسبی را فراهم می‌کند که در توسعه میادین نفتی و گازی وارد تعامل و همکاری شویم.

به تازگی شرکت ملی نفت ایران با شرکت لوک اویل روسیه با هدف ارزیابی زمین‌شناختی در دریای خزر دو تفاهمنامه همکاری به امضا رساندند، این در حالی است که تا پیش از این تفاهمنامه‌ها هیچ شرکتی به‌طور رسمی برای ورود به توسعه خزر اعلام آمادگی نکرده بود.

در این زمینه رضا پدیدار نایب‌رییس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اهمیت این دو تفاهمنامه با روسیه اظهار کرد: این تفاهمنامه‌ها براساس هماهنگی‌هایی بوده که قبلا در سرفصل فعالیت‌های وزارت نفت با همسایگان تعریف شده بود که دولت در اجرای برنامه ششم آن را مدنظر قرار داده است. وی ادامه داد: این تفاهمنامه‌ها بیشتر برای رفع اختلاف‌نظرهایی است که ما در چند نوبت با همسایگان‌مان پیدا کرده بودیم. اختلاف‌هایی با آذربایجان، گرجستان و ترکمن‌ها که درنهایت باعث شد تفاهمنامه‌های ما اجرایی نشود. به هر حال این کار درستی نبود و باید به این روند پایان داده می‌شد. در این دور جدید، مذاکراتی که با کشورهای حاشیه دریای خزر انجام شد یکی از سرفصل‌های مذاکرات این بود که تقسیم کار انجام شود و حوزه نفت دریای خزرمان را با این کشورها در ارتباط قرار دهیم. پدیدار افزود: باید توجه داشت که روس‌ها نقش تعیین‌کننده‌یی در دریای خزر دارند. یکی از موضوعات مهم، نشست وزارتی بود که مجمع صادرکنندگان گازی در مسکو برگزار کرده بود که مسائل مهمی در آن مطرح شده بود. ما قبلا گفت‌وگویی با شرکت «لوک اویل» روسیه در ارتباط با قراردادهای IPC داشتیم؛ این زمینه مناسبی را فراهم کرد که ما در زمینه قراردادهای نفتی و هم در حوزه میادین نفتی و میادین گازی هم وارد تعامل و همکاری شویم. نایب‌رییس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی تصریح کرد: این روند باعث شد فاصله‌یی که در حوزه کشورهای حاشیه خزر افتاده بود برطرف شود و این تفاهمنامه که رئوس آن ناظر بر مطالعات و توسعه میادین نفتی و گازی در دریای خزر است، آغاز شود. تفاهمنامه‌یی که اهمیتش برای کشور ما بیشتر از روسیه است. ما در بخش خزر تا اندازه‌یی غیرفعال شده بودیم اما این تفاهمنامه‌ همکاری می‌تواند باعث تقویت همکاری کشورهای حوزه دریای خزر شود به‌خصوص شرکت «لوک اویل» که قبلا با آن تفاهمی در حوزه قراردادهای IPC داشتیم و اکنون دریای خزر هم می‌تواند به آن اضافه شود و مطالعات اکتشافی روس‌ها در بخش ایرانی دریای خزر را مورد توجه قرار دهد.

 

ارسال نظر