افت چشمگیر تولید نفت سنگین جهان

۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۷۰۱

ایرنا    پایگاه خبری اویل پرایس امریکا اعلام کرد، کاهش تولید اوپک موجب افت چشمگیر تولید نفت سنگین و گرانی آن شده است. به گزارش پایگاه خبری یاد شده، اگرچه تبعیت کشورها از توافق کاهش تولید 100درصد نبوده اما کاهش تولید برخی از انواع نفت در بازارهای جهانی را به همراه داشته است.  بیشترین افت تولید را نفت‌های سنگین و نیمه‌سنگین تجربه کرده‌اند، زیرا عربستان‌سعودی و عراق از جمله تولیدکنندگانی هستند که بخش عمده تولید آنها نفت نیمه سنگین است و ونزوئلا نیز یکی از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت سنگین در جهان است. نفت ماسه‌یی کانادا نیز که یکی از بزرگ‌ترین منابع تولید نفت سنگین در جهان است و روزانه 2 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند نیز به‌دلیل قطع برق، تولیدش به‌طور موقت کاهش یافته است.  آتش‌سوزی بزرگ سال 2016 «فوت مک موری» که در آگوست 2017 (مرداد-شهریور 1396) به‌طور کامل خاموش شد، بسیاری از شرکت‌ها را مجبور کرد به‌طور موقت کار خود را تعطیل کنند. به‌تازگی نیز آتش‌سوزی دیگری در شرکت توسعه و استخراج «سینکرود» آتاباسکای کانادا تعدادی از شرکت‌ها را ناچار به محدود کردن فعالیت‌های خود کرد.

کاهش ادامه‌دار تولید مکزیک که به‌طور معمول نفت سنگین ترش تولید می‌کند نیز موجب کاهش عرضه نفت سنگین در بازارها شده است. این امر موجب کاهش اختلاف قیمت نفت سبک و سنگین در ماه‌های اخیر شده است.  در امریکا در ماه آگوست، اختلاف قیمت نفت شیرین سبک لویزیانا و نفت سنگین مایای مکزیک از 9دلار در ماه مارس (اسفند-فروردین) گذشته به 5دلار در هر بشکه در ماه آگوست کاهش یافت.  همچنین اختلاف قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدییت امریکا و نفت غرب کانادا نیز از 13دلار در هر بشکه در ماه مارس به

10 دلار در هر بشکه در ماه آگوست کاهش یافت.  قیمت آتی نفت خام غرب تگزاس در پایان معاملات جمعه گذشته بازار نایمکس امریکا 11 سنت نسبت به روز پیش از آن بالا رفت و به 50 دلار و 66سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت سنگین ایران نیز از 46دلار و یک سنت در ماه جولای به 48 دلار و 70سنت در ماه آگوست افزایش یافته است.

 

ارسال نظر