ایران باعث تثبیت تولیدات «لوک‌اویل» می‌شود؟

۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۶۹۹

شرکت لوک‌اویل به‌شدت دنبال همکاری‌های نفتی با ایران است. این موضوع را به وضوح می‌توان از خلال صحبت‌های اخیر مدیرعامل این شرکت روسی دریافت. وی که روز شنبه برای راه‌اندازی یکی از تاسیسات گازی شرکت خود در ازبکستان حضور یافته بود، بخش اصلی صحبت‌های خود را نه به پروژه در دست افتتاح شرکتش اختصاص داد و نه درباره همکاری‌های گازی روسیه و ازبکستان سخن چندانی گفت. او در جمع خبرنگاران بیش از هر چیز از ایران و پروژه‌های نفتی این کشور سخن گفته و تولید نفت در ایران را عملا یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های 10سال آینده شرکت خود خواند.

مدیرعامل لوک‌اویل اعلام کرد که با آغاز پروژه‌های جدید خارج از روسیه از جمله در ایران، این شرکت روس سطح تولید خود را حفظ می‌کند.  به گزارش رویترز، واگیت الکپروف اعلام کرد که این شرکت روسی قصد دارد با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های خارج از روسیه در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۷ میلادی تولید خود را در سطح ۱۰۰میلیون تن در سال حفظ کند.

وی همچنین تصریح کرد: لوک‌اویل سرمایه‌گذاری سالانه خود را در سطح 8 میلیارد تا 8.5 میلیارد دلار حفظ می‌کند.

لوک‌اویل که دومین تولیدکننده بزرگ نفت روسیه است با وجود تولید کمتر از انتظار نفت از میدان‌های خود در منطقه سیبری غربی در روسیه توانسته است با تمرکز بر رشد تولید در مناطق جدید از جمله دریای خزر و عراق سطح تولید خود را حفظ کند و اکنون به تولید نفت در ایران و مکزیک نیز توجه دارد. در همین زمان لوک‌اویل برای افزایش تولید گاز خود دنبال گسترش فعالیت‌هایش در ازبکستان است.

الکپروف در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات استراتژی لوک‌اویل برای سال‌های 2018 تا 2027 پرداخت. وی عنوان کرد که جزئیات این استراتژی به وسیله هیات‌مدیره لوک‌اویل در ماه دسامبر مورد بحث قرار خواهد گرفت. بر اساس این استراتژی جدید لوک‌اویل برنامه دارد که 1.1 تا 1.2میلیارد تن هیدروکربن به ذخایر خود اضافه کرده و تولید گازش را نیز تا 2027 به 30 الی 40میلیارد مترمکعب در سال برساند.

به گفته مدیرعامل لوک‌اویل که خود نیز از سهامداران بزرگ این شرکت است، بودجه سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ این شرکت براساس قیمت نفت ۵۰دلار در هر بشکه و نرخ برابری 62 تا

64 روبل به دلار خواهد بود.

لوک‌اویل که یکی از واردکنندگان بزرگ فرآورده‌های نفتی در بازار اروپاست به کار کردن روی پروژه‌های اروپایی ادامه خواهد داد و دنبال آن است که حتی با وجود تحریم‌های امریکایی آغاز شده از سال گذشته، میزان درآمدهای خالص خرده‌فروشی خود در ترکیه را هم حفظ کند.

 امید به پروژه‌های ایرانی

اما مهم‌ترین و طولانی‌ترین بخش سخنان مدیرعامل لوک‌اویل به همکاری‌های قریب‌الوقوع این شرکت با ایران مربوط می‌شد. الکپروف اعلام کرد که 3 اکتبر (8 روز دیگر) در مسکو پایتخت روسیه با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران دیدار خواهد داشت تا درباره پروژه‌های دیگر مدنظر لوک‌اویل به گفت‌وگو بنشینند.

تهران پیش از این گفته بود که انتظار دارد در 5 تا 6 ماه آینده برای توسعه منابع نفت و گازی خود، قراردادهایی با شرکت‌های روسی مانند لوک‌اویل امضا کند.

وی با اشاره به مذاکره لوک‌اویل با شرکت ملی نفت ایران برای همکاری در توسعه میدان‌های آب تیمور و منصوری گفت: «ما بسیار نزدیک (به توافق) هستیم؛ در زمینه حجم تولید و روند رسیدن به برخی سطوح تولید اختلاف‌هایی داریم، اما مهم نیستند.» او ابراز اطمینان کرد که این اختلاف‌ها می‌توانند حل شوند.

 پروژه‌های غیرایرانی لوک‌اویل

الکپروف همچنین گفت که شرکت او در حال مذاکره با شرکت ایتالیایی انی در پروژه‌های مشترکشان در مکزیک است. وی اظهار کرد که لوک‌اویل، 3میلیارد دلار هم تا سال 2022-2021 در پروژه‌های گازی ازبکستان سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

ازبکستان به دنبال آن است که در سال جاری میلادی، 1.5میلیارد مترمکعب به تولید گاز خود نسبت به سال 2016 اضافه کند. سال گذشته تولید گاز این کشور 55میلیارد مترمکعب بود که 30میلیارد مترمکعب آن در داخل مصرف شد.

رییس شرکت ازبک ‌نفت‌گاز عنوان کرد: تاشکند قراردادهایی برای صادرات تا 6میلیارد مترمکعب گاز به روسیه و تا 10میلیارد مترمکعب گاز به چین دارد.

 

 

ارسال نظر