افزایش بهای نفت خام به بالاترین سطح از فوریه 2017

۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۵۱۶

گروه انرژی نادی صبوری   

بهای نفت خام روز جمعه و به‌دنبال انتظار بازار برای اینکه آیا از دل نشست کمیته نظارتی اوپک خواستی برای تمدید طرح کاهش تولید ورای ماه مارس سال 2018 بیرون خواهد آمد، افزایش محدودی را تجربه کرد. در ساعت 7:25 جی‌ام‌تی، بهای نفت خام برنت آتی با 6 سنت افزایش به 56 دلار و 51 سنت رسید. رقمی که 0.11درصد افزایش را نسبت به آخرین معاملات روز قبل نشان داد. این رقم بالاترین میزان از فوریه سال جاری میلادی تاکنون به حساب می‌آید. زمانی که بهای نفت خام در حال ارائه نخستین واکنش‌ها به طرح کاهش تولید بود که در واپسین ماه سال 2016 میلادی به تصویب رسیده و از نخستین ماه سال 2017 کلید خورده بود. بهای نفت خام دبلیو تی‌ای نیز با 10 سنت یا 0.2درصد افزایش با 50دلار و 65 سنت معامله شد. برخی وزرای نفت کشورهای عضو اوپک دیروز در وین گردهم آمدند تا درمورد نتایج اقدامات این سازمان در بازار بررسی و مذاکره کنند.

در این دیدار وزیر انرژی روسیه نیز حضور داشته است. عربستان، کویت، الجزایر، عمان و ونزوئلا به همراه دبیرکل اوپک از دیگر حاضران این نشست هستند. مساله بررسی احتمال و امکان تمدید توافق کاهش روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه از عرضه جهانی نفت خام در این نشست، توجه‌ها را به خود جلب کرده است. گلدمن ساکس پیش از شروع این نشست با «قابل‌توجه» اما «زودهنگام» بودن صحبت‌ها درمورد تمدید توافق اوپک و غیراوپک نوشت: «بعید است که کمیته نظارتی در روز جمعه پیشنهاد تمدید توافق ورای ماه مارس سال 2018 را بدهد.»

حسام المرزوق وزیر نفت کویت روز گذشته و در حاشیه نشست کمیته نظارتی به بلومبرگ گفت: «بازار نفت خام از نشست پیشین اعضای اوپک به وضوح بهبود یافته است.» در شروع نشست کمیته وزرایی در روز جمعه عنوان کرده است: «ما در مسیر درست‌ قرار گرفتیم و بارقه‌های نور بیشتری در انتهای مسیر خودنمایی می‌کنند.» المرزوق ادامه داده است: «کاهش عظیمی در سطح ذخایر تجاری نفت خام در سال جاری رخ داده است اما ما همچنان احتیاج داریم که این میزان کاهش یابد. اکنون زمان مناسبی برای کاستن از شتاب‌مان نیست.» الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه نیز روز جمعه عنوان کرد: «ما نه تنها باید سرعت و شتاب فعلی را با هماهنگی حفظ کنیم بلکه استراتژی‌ای برای آینده را نیز درنظر داشته باشیم.» او روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفته بود: «هنوز برای صحبت درباره تمدید طرح کاهش تولید نفت خام زود است.» بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز اواسط شهریور ماه با تکرار موضعی مشابه به خبرنگاران گفت که هنوز برای این صحبت‌ها زود است اما چنین مسائلی نیز مطرح است. امانوئل کاچیکوو وزیر انرژی نیجریه که به همراه همتای لیبیایی خود به‌دلیل وضعیت خاص این دو کشور برای حضور در نشست کمیته نظارتی به وین دعوت شده بودند، روز جمعه در گفت‌وگویی با تلویزیون بلومبرگ عنوان کرد: «اعضای اوپک در تلاش برای دستیابی به هدف نفت خام 60 دلار در هر بشکه‌اند. ما از این هدف چندان دور نیستیم.» نیجریه و لیبی دو کشوری هستند که در نوامبر سال 2016 از اجرای طرح کاهش تولید مستثنا شدند اما در ماه‌های اخیر با افزایش قابل‌توجه سطح تولیدشان به نوعی تحت‌فشار برای کاهش تولید قرار گرفتند. گلدمن ساکس در بخش دیگری از گزارش خود در مورد این نشست نوشت: «تمرکز اصلی این نشست بر مانیتور کردن سطح انطباق و تعهد اعضا با سهمیه تعیین شده خود است که در ماه آگوست به 110درصد رسید. موضوع مازاد عرضه لیبی و نیجریه نیز از دیگر مسائلی خواهد بود که در این نشست مطرح می‌شود.» رویترز روز پنج‌شنبه نوشت که یک منبع آگاه گفته است کمیته تکنیکال اوپک که در روز چهارشنبه با یکدیگر دیدار داشتند سطح انطباق در ماه آگوست را 116درصد توصیف کردند که فراتر از سطح 94درصدی ماه جولای بوده است.

 

ارسال نظر