کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۶/۰۲ - ۰۱:۲۶:۱۶
کد خبر: ۱۰۵۵۹۹

 تمایل زنگنه به افزایش همکاری با عراق

شانا| بیژن زنگنه در ملاقات با هیات عراقی که پیام تبریک جبار علی حسین اللعیبی، وزیر نفت عراق را به مناسبت ابقای مهندس زنگنه در وزارت نفت تقدیم کرد، گفت: وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران آماده افزایش همکاری‌ها با عراق در صنعت نفت و گاز است. وی در این دیدار که در وزارت نفت کشورمان برگزار شد با حمایت از صادرات گاز ایران به عراق اضافه کرد: شرکت‎های ایرانی برای انجام پروژه‌های صنعت نفت و گاز عراق آماده‌اند. لیث عبدالحسین شاهر، نماینده ویژه وزیر نفت عراق نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از روند پیشرفت جلسه‌های توسعه میدان‌های مشترک ابراز رضایت کرد و گفت: امیدواریم همکاری مشترک میان دو کشور در همه بخش‌های صنعت نفت گسترش یابد. عراق دو قرارداد واردات گاز از ایران امضا کرده است که با اجرای آنها گاز ایران به شهرهای بغداد و بصره صادر می‌شود. با توجه به اینکه عراق با کمبود شدید برق روبه‌رو شده، قرار است گاز صادراتی ایران برای تولید برق روانه نیروگاه‌های این کشور شود.  

 هم‌اندیشی صانیر و وزارت خارجه

پاون| توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و انجام مطلوب تعهدات و پروژه‌ها در راستای اعتباربخشی برای کشور در جلسه هم‌اندیشی شرکت صانیر (صادرات تجهیزات و خدمات صنایع آب و برق ایران) و نماینده وزارت امور خارجه بررسی شد. این جلسه با حضور «فریدون حق‌بین» مدیر کل دفتر هماهنگی و راهبرد امور اقتصادی وزارت امور خارجه، «بهمن صالحی» مدیرعامل صانیر، «سیدمصطفی هاشمی‌طبا» و «محمد نبی» مشاوران صانیر و «محمدجواد ثابتی‌صنعت» معاون بازاریابی صانیر برگزار شد. در این نشست محمدجواد ثابتی‌صنعت، معاون بازاریابی صانیر گفت: ضرورت دارد دستگاه‌های مسوول نظیر وزارتخانه‌های خارجه، نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی و همچنین در بخش خصوصی شرکت‌هایی نظیر صانیر در همفکری و همکاری با هم به حل چالش‌ها و استفاده بهتر از فرصت‌ها بیندیشند تا صادرات خدمات فنی و مهندسی در آینده نقش بسزایی در افزایش درآمدهای ارزی و ایجاد اشتغال ایفا کند.

 تکذیب فروش نفت در برابر غذا

ایلنا| امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، فروش نفت در برابر غذا به روسیه را تکذیب کرد و گفت: فروش نفت ایران در برابر غذا به روسیه صحت ندارد و این معامله‌های فروش نفت در برابر غذا مربوط به زمان جنگ با عراق بوده است. او توضیح داد: البته ما قرارداد فروش نفت با روسیه داریم؛ یعنی شرکت ملی نفت (NIOC) نفت را می‌فروشد و یک شرکت دولتی روس می‌خرد و پول را هم به یورو دریافت می‌کنیم و در مقابل نصف مبلغ صادراتی به روسیه هم خدمات و تجهیزات دریافت می‌کنیم. معاون وزیر نفت ایران گفت: قرارداد (فروش نفت در ازای پول و خدمات) روی کاغذ تمام شده ولی هنوز عملیاتی نشده که امیدواریم هر چه زودتر عملیاتی شود و آنها بتوانند نفت را برداشت کنند. این قرارداد به ما کمک می‌کند که روابط دوکشور نه فقط در نفت بلکه در سایر زمینه‌ها هم مستحکم شده و به پیشبرد اهداف مشترک کمک می‌کند.

 

ارسال نظر