آخرین اعتراض‌ها به مانع‌تراشی برای وزارت نیرو

۱۳۹۶/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۸۶

گروه انرژی| رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای دولت یازدهم دیروز گفته است که «نبود نگاه عمیق و اصولی» سبب شده برخی سازمان‌های تاثیرگذار در طرح‌هایی همچون احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی همراهی خوبی با وزارت نیرو نشان ندهند. اشاره میدانی به سازمان برنامه و بودجه است که «تعادل» تاکنون در سلسله گزارش‌هایی مانع‌تراشی‌های این سازمان را در زمینه تخصیص بودجه به طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی مورد تحلیل قرار داده بود. پیش از این محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به «تعادل» چنین رویکردی از این سازمان را رد کرده بود اما مستندات حاکی از این است که این سازمان در اولویت‌ها با وزارت نیرو دچار اختلاف است.

رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب وآبفا دیروز در جلسه کارگروه انسجام بخشی آب و آبفای گلستان و در جمع مدیران صنعت آب این استان اظهار کرد: رییس‌جمهور در مراسم تحلیف دومین مشکل عمده کشور را پس از اشتغال مشکل بحران آب عنوان کرد و این نشان از اهمیت مساله است.

میدانی با بیان اینکه در دولت یازدهم تلاش کردیم ادبیات همه را در زمینه آب تغییر دهیم، گفت: ما اوضاع مطلوبی در مدیریت آب کشور نداریم و اگر نتوانیم، وضع موجود را درست نقد کرده و راه‌حل ارائه دهیم مشکلات ما بیشتر می‌شود. وی با بیان اینکه حدود ۵۰درصد آب کشور در سفره‌های زیرزمینی است، افزود: ۸۰میلیارد مترمکعب آب در کشور داریم که باید با آن کشور را اداره کنیم که نیمی از آن سطحی و نیمی زیرزمینی است.

میدانی تصریح کرد: اجماع ملی در کشور در بحث آب ایجاد شده است و شورای عالی آب نیز پشتیبانی خوبی داشته است و در دولت یازدهم بیش از ۲۰ جلسه در شورای عالی آب برگزار شد و این نشان می‌دهد که دولت به این مساله خوب پرداخته است. وی با بیان اینکه به لحاظ مدیریت آب کشور نیاز به تغییر نگرش داریم، گفت: سهم عوامل طبیعی در بحران آب کشور چندان زیاد نیست و به نظر می‌رسد اگر قرار است از این شرایط خارج شویم باید در مشی مدیریتی خود تجدیدنظر کنیم. میدانی با بیان اینکه منشا تحول در بخش آب کشور ما مدیران هستیم، افزود: ابتدا باید این تحول را در خود ایجاد کرده و سپس دیگران و از جمله ذی‌نفعان را با خود همراه کنیم. وی با بیان اینکه عدم یک نگاه عمیق و اصولی در مساله آب کشور احساس می‌شود، گفت: برخی سازمان‌ها و نهادهای تاثیرگذار به دلیل همین نبود نگاه عمیق و اصولی همکاری و همراهی خوبی در این زمینه به ویژه در طرح‌های مهمی چون طرح احیا و تعادل‌بخشی و مهندسی رودخانه نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: اگر برخی برداشت‌های غیرمجاز در برخی استان‌ها را کنترل نکنیم به استان‌های پایین‌دست قطره آبی نمی‌رسد. وی نخستین برنامه وزیر پیشنهادی نیرو را ادامه دادن طرح احیا و تعادل‌بخشی آب زیرزمینی عنوان کرده و گفت: با اختصاص اعتبارات بیشتر به طرح احیا امید داریم این برنامه مهم با قوت هر چه بیشتر ادامه یابد. وی جذب مشارکت بهره‌برداران و به‌طور اعم همه مردم را از دیگر برنامه‌های مدیریت آب کشور نام برد و گفت: به موجب مصوبه شورای عالی آب کشور در شورای هماهنگی حوضه‌های آبریز کشور حضور نمایندگان بهره‌برداران به رسمیت شناخته شد و این موضوع یعنی مشارکت بهره‌برداران از پایه‌های حکمرانی آب است.

میدانی تصریح کرد: اقدامات سازه‌یی به تنهایی پاسخگوی نیازهای امروز آب کشور نیست و ما به امور غیر سازه‌یی، فرهنگی و اجتماعی نیز نیازمندیم.

 

 

ارسال نظر