وزارت نیرو هیچگاه سیاسی نبوده است

۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۱۳
وزارت نیرو هیچگاه سیاسی نبوده است

چیت‌چیان: با حضور بیطرف، روزهای بهتری را در صنعت آب و برق شاهد خواهیم بود

گروه انرژی   

ساختمان شیشه‌یی وزارت نیرو، حال و هوای تغییر سکاندار دارد و همگی خود را آماده کرده‌اند تا در صورت عبور حبیب‌الله بیطرف از سد بهارستان، پذیرای وی به جای حمید چیت‌چیان باشند. چیت‌چیان به دلایلی که هنوز بر کسی روشن نیست، عطای ادامه همکاری با دولت دوم حسن روحانی را به لقایش بخشیده است تا جای خود را به وزیر نیروی دولت اصلاحات بدهد. هنوز در رابطه با آینده فعالیت چیت‌چیان خبری منتشر نشده است اما براساس شنیده‌ها به نظر می‌آید، صحبت‌ها در رابطه با حضور وی به عنوان قائم‌مقام یا هر پست دیگری در وزارت نیروی دولت دوازدهم شایعه‌یی بیش نباشد.

از این‌ رو، روز گذشته حمید چیت‌چیان که توانسته بود در این 4سال ارتباط مناسبی را با اصحاب رسانه برقرار کند برای آخرین بار میزبان خبرنگاران بود تا به مناسبت روز خبرنگار از فعالیت‌های آنها در پوشش رویدادهای حوزه نیرو تقدیر کند.

او در این نشست ابتدا به تغییرات پیش ‌رو در وزارت نیرو اشاره کرد و آن را به فال نیک گرفت و گفت: «صنعت آب و برق کشور در آستانه تغییر مدیریت است و من یقین دارم که این تغییر تبدیل به احسن است و شرایط بهتر خواهد بود. با توجه به تجربه و سابقه آقای بیطرف حتما روزهای بهتری را در این صنعت شاهد خواهیم بود».

چیت‌چیان موقتی بودن را ویژگی اصلی پست‌های دولتی عنوان کرد و ادامه داد:«هیچ کس انتظار ندارد که دایما در اینگونه پست‌ها حضور داشته باشد.

تغییرات زمینه‌یی است تا استعدادها و ظرفیت‌های گوناگون مسوولیت بپذیرد و مهم‌ترین خاصیت آن این است که از همه ظرفیت‌ها در کشور استفاده شود».  البته اظهارنظر چیت‌چیان در زمینه استفاده از تمام ظرفیت‌ها با اعمال تغییرات مدیریتی در حالتی معنا پیدا می‌کند که منجر به ظهور و روی‌ کار آمدن مدیران جدید و جوان در کشور شود. حال‌ آنکه استفاده از مدیران و وزرای قدیمی و سن و سال گذشته، روندی است که در کشور جا افتاده است.

وزیر نیروی دولت یازدهم افزود:«اصلا نباید اینگونه تصور شود که فقط در مسوولیت وزارت می‌توان خدمت کرد در کشور ما زمینه‌های فعالیت بی‌شماری وجود دارد که می‌توان در آنها انجام وظیفه کرد. ارزش کار به جایگاه نیست بلکه به نیت انسان و اثربخشی در کار بستگی دارد اینکه مسوولیت بالا یا پایین باشد، اهمیتی ندارد».

وزارت نیرو از معدود وزارت‌خانه‌یی است که دامان خود را از بازی‌های سیاسی و سهم‌خواهی‌ها دور نگه‌ داشته است. برخورد نزدیک با بدنه مدیریتی و انسانی این وزارتخانه و شرکت‌های زیرمجموعه آن به خوبی موید این نکته است که فعالان صنعت آب و برق به دور از تقسیم‌بندی‌های سیاسی مشغول به انجام امور فنی خود هستند. این مساله در صحبت‌های دیروز چیت‌چیان نیز مورد اشاره قرار گرفت:«وزارت نیرو هیچگاه سیاسی نبوده و معاونان و مسوولان این حوزه نیز در پی این نبودند که کار سیاسی انجام دهند. بنابراین تمام همت و وقت خود را جهت به کارگیری دانش و تجربه جهت ارائه خدمت بهتر به مردم به کار بستند.  وی با اشاره به اینکه ما در سال 95 کارنامه وزارت نیرو را تدوین کردیم، تصریح کرد: با دیدن کارنامه دریافتم که طی 4سال گذشته فعالیت‌های ما موفقیت‌آمیز بوده و این نتایج حاصل کار 150هزار نفری است که در اقصا نقاط کشور در مجموعه وزارت نیرو وظیفه خدمت‌رسانی به مردم را داشته‌ام.

وزیر نیرو با اشاره به رقم استحصال آب قبل و بعد از انقلاب و مقایسه آن با دوره 4ساله دولت یازدهم اظهار کرد: قبل از انقلاب حدود 500 میلیون متر مکعب آب جدید استحصال شد و از اول انقلاب تا بدو دولت یازدهم این رقم به 760میلیون مترمکعب رسید اما در دوره 4ساله دولت یازدهم به ازای هر سال یک میلیارد و 120میلیون متر مکعب آب استحصال شد.

وی ادامه داد: آبرسانی روستایی در سال 93، 94و 95 جهش آشکاری داشت به طوری که فقط در سال 95 به اندازه 10سال قبل از دولت آبرسانی روستایی داشتیم.

چیت‌چیان ادامه داد: در کل ما طی این مدت برای اجرایی شدن پروژه‌های آبرسانی روستایی با دو هزار و 900پیمانکار قرارداد بستیم و 59 هزار نفر در فعالیت‌های آبرسانی روستایی و عمران و توسعه مشغول به کار شدند.

وی همچنین گفت: ما فقط در 4سال گذشته به اندازه 26درصد کل تصفیه‌خانه فاضلاب 50 سال گذشته پروژه اجرا کردیم که یک چهارم آن مربوط به دولت یازدهم بود.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت رسانه‌ها در حوزه صنعت آب و برق کشور بیان کرد: من از ابتدای کار در دولت یازدهم همواره تصورم بر این بود که رسانه‌ها عضو این صنعت هستند و هیچ فاصله‌یی بین ما و رسانه‌ها وجود ندارد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه وظیفه آگاهی‌رسانی کاری بسیار عظیم است، خطاب به خبرنگاران خاطرنشان کرد: کار شما تولید آگاهی و فکر است و به دلیل ارزش و اهمیت محصولات شما شریف‌ترین کار را انجام می‌دهید و در نتیجه فعالیت شما آگاهی مردم افزایش می‌یابد حتی بسیاری از مسوولان آگاهی خود را از رسانه‌ها دارند.

وی با اشاره به اینکه تعامل دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها برای مدیران اجرایی مبدا فکر، خلاقیت و طرح‌های جدید است، تاکید کرد: ارزش کار خود را بدانید چراکه در بسیاری مواقع مطالب شما در ذهن مدیران مبدا طرح و نوآوری مدیران خواهد بود.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به روند تولید و مصرف برق در زمان پیک سال جاری تصریح کرد: ما در زمان پیک 55 هزار مگاوات برق تولید و به مردم تحویل دادیم که در این بین با همکاری که مردم، کشاورزان و صنایع داشتند 4500مگاوات توانستیم مدیریت بار داشته باشیم و اگر این همکاری صورت نمی‌گرفت دچار 5 هزار مگاوات خاموشی می‌شدیم.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که عزم همکاری دولت و رسانه‌ها تداوم یافته و در دوره آینده نیز به صنعت آب و برق کشور کمک شود.

 

 

ارسال نظر