نگرانی مخالفان از تاثیر قرارداد با «توتال» بر فضای قدرت

۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۵۱
نگرانی مخالفان از تاثیر قرارداد با «توتال» بر فضای قدرت

زنگنه در پاسخ به «تعادل» اطمینان داد: قرارداد با توتال معتبر است و اجرایی خواهد شد

گروه انرژی|نادی صبوری|

«کسی نگران سند محرمانگی نیست. چیزی که موجب نگرانی آنها شده است، تاثیری است که قرارداد با توتال بر فضای قدرت و اقتصاد سیاسی و اجتماعی خواهد گذاشت».

این جملاتی است که بیژن زنگنه عصر روز گذشته در ابتدای سخنان خود در همایش مسوولیت اجتماعی صنعت نفت بیان می‌کند. قراردادی که با وجود گذشت بیش از 2 هفته از انعقاد آن حواشی ایجاد شده توسط مخالفان دولت پیرامون آن همچنان ادامه دارد. حواشی‌ای که از دیدگاه وزیر نفت حاکی از واهمه گروه‌های مخالف از اثرگذاری این قرارداد بر مسائل اجتماعی و روابط بین‌الملل ایران و در کلیت، موضوع قدرت است.

هر چند نام همایش روز گذشته مسوولیت اجتماعی صنعت نفت بود، اما اشاره محمد فاضلی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در میان سخنانش به این مساله که قرارداد با توتال یکی از مظاهر نقش صنعت نفت در مسوولیت اجتماعی است، به نوعی سر درد دل وزیر نفت از فشارهای فراوانی که به دنبال انعقاد قراردادی به ارزش 4.8میلیارد دلار با کنسرسیومی به رهبری شرکت فرانسوی توتال بر این وزارتخانه و شخص زنگنه اعمال شد را باز کرد.

همین فشارها سبب شد او با قرار گرفتن پشت تریبون از مقوله «آزادی» صحبت کرده و به شیوه‌یی نمادین نشان دهد که تا چه اندازه به عنوان وزیر نفت دولت، از نبود این مقوله رنج می‌برد. او در سخنان خود در همایش مسوولیت اجتماعی صنعت نفت که عصر دیروز در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، عنوان کرد: «همین اقتصاد سیاسی که آقای فاضلی از آن صحبت کرد، چیزی است که ما داریم بابتش پیرامون قرارداد توتال کتک می‌خوریم.»

او در ادامه عنوان کرد: « اگر امروز تحت فشاریم به این علت است که اقدامات ما در ساختار و در تاثیر اجتماعی و سیاسی و ساختار قدرت اثر بگذارد وگرنه چه کسی نگران محرمانگی و سند رازداری است؟»

اما بیان این صحبت‌ها از سوی بیژن زنگنه وزیر نفت و فشارهای مکرری که در چند وقت اخیر هر چند بدون نتیجه به قرارداد با کنسرسیوم توتال وارد شده است، اکنون این پرسش و نگرانی را در جامعه ایجاد کرده است که آیا تضمینی برای قطعیت این قرارداد وجود دارد یا ممکن است در ادامه این قرارداد ملغی شود؟ این پرسشی است که «تعادل» در حاشیه همایش روز گذشته با بیژن زنگنه وزیر نفت مطرح کرد. او در ابتدا به طنز اظهار کرد: «این سوال را از حسین شریعتمداری بپرسید.» وزیر نفت سپس در پاسخ به «تعادل» تاکید کرد: «این قرارداد معتبر است و اجرایی خواهد شد.»

 بیژن زنگنه وزیر نفت دیروز همچنین صحبت‌هایی را پیرامون مسوولیت اجتماعی صنعت نفت در ایران مطرح کرد. او در این زمینه گفت: « من همواره به مدیران نفتی توصیه می‌کنم که به مسائل اجتماعی بها بدهند. نفت باید با محیط همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشد. در این زمینه اکنون در غرب کارون و در پارس جنوبی ما برنامه 5 ساله طراحی کردیم که به مرور اجرا می‌شود.» او در ادامه اضافه کرد: «در واقع ما در بخش طراحی و تامین منابع حضور داریم، به تازگی نیز در شورای اقتصاد تصویب شد که 3درصد ارزش طرح‌های صنعت نفت و گاز صرف مسائل مسوولیت اجتماعی شود.»

وزیر نفت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این مساله که عملکرد مناسب صنعت نفت در جنبه‌های اجتماعی، اجتماعات میزبان این صنعت را به توسعه و به نفت علاقه‌مند می‌کند به آماری انتخاباتی اشاره کرد که از دیدگاه او نشان‌دهنده رویکرد مثبت مردم مناطق نفتی و گازی به دولت یازدهم بوده

است.

او در این زمینه عنوان کرد: « در سکوهای نفتی 99 درصد مردم به رییس‌جمهور حسن روحانی رای داده‌اند. 87درصد از مردم عسلویه و نخل‌تقی به آقای روحانی رای دادند.

رای 86 الی 87 درصد کارکنان پالایشگاه‌ها به آقای حسن روحانی بوده است. این موارد نشان می‌دهد که عملکرد نفت بابت دلزدگی مردم نشده بود. در این میان یک مورد وجود داشت که رای آقای حسن روحانی کمتر بود که ما اطمینان داریم با انجام بهتر مسوولیت‌های اجتماعی نفت در آن نقطه رضایت مردم جلب خواهد شد.»

 

 

 

ارسال نظر