خطر دومینوی خروج غیر اوپکی‌ها از توافق

۱۳۹۶/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۳۴

گروه انرژی|

در حالی که اوپکی‌ها این روزها مشغول بررسی وضعیت نیجریه و لیبی به عنوان دو تن از اعضای خود هستند تا شاید تیغ کاهش تولید را نصیب آنها نیز بکنند، وزیر انرژی قزاقستان خبر از تصمیم این کشور غیراوپکی برای خروج از توافق می‌دهد تا بدین‌ترتیب دردسرهای اوپک و روسیه برای ایجاد مجدد تعادل در بازار بیشتر از گذشته شود.

به گزارش «تعادل» به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، قزاقستان تصمیم خود را برای خروج از توافق اوپک گرفته است و اکنون میان دو افزایش تدریجی تولید خود در چند ماه یا به اصطلاح «خروج نرم» یا جهش ناگهانی در تولید خود مردد مانده است. «قانت بوزومبایف» وزیر انرژی قزاقستان روز گذشته این خبر را اعلام کرد تا بدین‌ترتیب نخستین ترک در بنای توافق کاهش تولید نفت به وجود بیاید. بوزومبایف در پاسخ به این پرسش که تمایل قزاق‌ها به انتخاب کدام گزینه است گفت: «گزینه اول یعنی خروج تدریجی در خلال چند ماه ارجحیت دارد».

هرچند به گفته این مقام قزاق، این کشور هنوز تصمیم خود را در رابطه با جایگاه و موضع خود در رابطه با تمدید این توافق نهایی نکرده است. وی تصمیم‌گیری نهایی این کشور را به ماه نوامبر و همزمان با برگزاری نشست بعدی اوپک موکول کرده است. بدین‌ترتیب می‌توان گفت که در دو الی سه ماه آینده شاهد افزایش تدریجی تولید نفت قزاقستان و پایان پایبندی این کشور به سهمیه تعیین شده برای خود خواهیم بود.

قزاقستان در زمره تولیدکنندگان بزرگ نفت دنیا قرار نمی‌گیرد و به گفته وزیر انرژی قزاقستان تولید این کشور در سال جاری به بیش از 81میلیون تن (معادل... بشکه در روز) خواهد رسید. این کشور در تاریخ 10دسامبر 2016 و در جریان توافق تاریخی اوپک و 12کشور غیراوپکی، متعهد شد که روزانه 50هزار بشکه از تولید نفت خود را کم کند. بنابراین اکنون خروج این کشور ضربه مهلکی به حجم کاهش تولید توافق شده وارد نمی‌آورد، اما ترس اصلی اوپکی‌ها، این است که خروج قزاقستان به معنای آغاز دومینوی ترک توافق توسط اعضای غیراوپکی باشد. خصوصا اینکه دست اعضای اوپک در جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی بسته است و کشوری مانند قزاقستان که اکنون تصمیم به خروج گرفته است با هیچ ابزار تنبیهی‌ای مواجه نیست.

 

ارسال نظر