ورود توتال درها را به‌روی دیگر شرکت‌های جهان باز می‌کند

۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۰۰:۴۵:۴۹
کد خبر: ۱۰۲۵۲۷

ایسنا  

سفیر کشورمان در فرانسه قرارداد ایران با شرکت فرانسوی توتال را دارای سه شاخصه مهم ارزیابی کرد و گفت: ورود توتال درها را به‌ روی دیگر شرکت‌های جهان باز خواهد کرد و این قرارداد ترس بسیاری از شرکت‌های اروپایی و غیراروپایی از امریکا برای سرمایه‌گذاری در ایران را ریخت.  علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه در پی انعقاد قرارداد مهم ایران با شرکت نفتی فرانسوی توتال برای بهره‌برداری گاز در پارس جنوبی گفت‌وگویی با بخش فارسی شبکه خبری یورونیوز انجام داده است.

آهنی در پاسخ به این سوال که تاثیر این قرارداد بر اقتصاد ایران چه خواهد بود؟ گفت: این یک قرارداد مشترک بین ایران، چین و فرانسه است. قراردادی مهم که سه شاخصه مهم دارد. اول از همه نگاه پیشروانه و آینده‌نگر توتال به سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی و انرژی‌های فسیلی در ایران است. ورود توتال درها را به‌روی دیگر شرکت‌های جهان نیز باز خواهد کرد. نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار قرار است در زمینه انرژی در دولت جدید سرمایه‌گذاری شود. از این‌رو این موضوع اهمیت زیادی دارد.

وی در ادامه دومین شاخصه مهم این قرارداد را شکست تابوی ممنوع بودن فعالیت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های غربی، اروپایی و غیراروپایی در بخش انرژی یا حتی به صورت کلی در ایران دانست و گفت: این قرارداد ترس بسیاری از شرکت‌های اروپایی و غیراروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران را ریخت. آنها همیشه به دلیل تحریم‌هایی که پس از سرمایه‌گذاری دچارش می‌شدند، نگران بودند.

این دیپلمات ایرانی سومین پیام مهم این قرارداد را پاسخ منفی به تمامی تلاش‌هایی دانست که علیه ایران و ایرانی در جهان انجام می‌شود. به خصوص علیه آن‌چه می‌توان آن را افزایش روابط تجاری و اقتصادی و فرهنگی میان ایران و فرانسه خواند؛ پیامدی که می‌تواند برای دو کشور بسیار موثر باشد و می‌تواند به چشم‌انداز آینده‌یی روشن برای دو کشور کمک زیادی کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اکنون اروپایی‌ها راه‌شان را از متحد اصلی خود، امریکا جدا کرده‌اند؟ اظهار کرد: پس از برجام، محدودیت‌ها و تحریم‌ها علیه ایران اندک اندک رفع شدند.

به این ترتیب دیگر مانعی برای شرکت‌های اروپایی و دیگر شرکت‌های چندملیتی درباره همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران وجود نخواهد داشت. متاسفانه دولت امریکا همواره سعی کرده است شرکت‌هایی را که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، تحت فشار قرار دهد، به خصوص شرکت‌های فرانسوی. آنها شرکت‌های اروپایی را تهدید می‌کنند و می‌ترسانند تا برای کار به ایران نروند. کاری که امریکایی‌ها می‌کنند، پس از برجام به هیچ عنوان قانونی نیست و تمامی قوانین بین‌المللی را نیز زیرسوال می‌برد، چراکه سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی به هیچ عنوان ممنوع و غیرقانونی نیست.

 

ارسال نظر