کاهش قیمت طلای سیاه در پی مخالفت روسیه با کاهش تولید

۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۰۰:۴۵:۳۰
کد خبر: ۱۰۲۵۲۶
کاهش  قیمت طلای سیاه در پی مخالفت روسیه با کاهش تولید

گروه انرژی  

در حالی که کمتر از 20روز دیگر تا نشست 24 جولای اوپک در سنت‌پترزبورگ باقی مانده، سیگنال‌های متفاوتی از سوی کشورهای شرکت‌کننده در نشست در حال مخابره است. اوپک که به‌شدت تلاش دارد با تنظیم میزان عرضه و تقاضا بازار نفت را در حالت تعادل نگهدارد، تاکنون به دلایل متعدد توفیق چندانی در این عرصه نیافته است. در این مدت افزایش بی‌رویه نفت شیل امریکا از یک سو و معافیت لیبی و نیجریه از سیاست کاهش تولید اوپک از سوی دیگر مانع دستیابی اوپک به هدف خود در رابطه با افزایش قیمت شد.

از آخرین نشست اوپک در 25 مه سال جاری که تصیمیم کاهش تولید برای 9ماه تمدید شد، بازار نفت سقوط بی‌سابقه‌یی را تجربه کرد و قیمت به پایین‌ترین سطح در 10 ماه اخیر رسید.

بسیاری از تحلیلگران بازار نفت معتقدند کاهش تولیدهای اوپک و دیگر تولید‌کنندگان تاثیر قابل توجهی بر کاهش سطح ذخایر نفت جهان نداشته و به نظر می‌رسد بازار بیش از میزانی که برخی پیش‌بینی می‌کردند، از وضعیت متوازن فاصله گرفته است.

با توجه به این شرایط تا هفته‌های اخیر گمان می‌رفت یکی از مسائل اصلی نشست آتی اوپک برداشتن معافیت کاهش تولید لیبی و نیجریه باشد، چراکه معافیت این دو کشور تاکنون از علل نسبی ناکامی اوپک در کنترل قیمت‌ها بوده است. پیش‌تر وزیر انرژی عربستان نیز اظهار کرده ‌بود که فشار به لیبی برای کند کردن سرعت ریکاوری تولید این کشور حرکت درستی نیست.

در این رابطه پیش از این یکی دیگر از نمایندگان اوپک در گفت‌وگو با رویترز گفته ‌بود: «بی‌شک کاهش بیشتر تولید می‌تواند یک گزینه باشد. از سوی دیگر گام‌های بیشتر اوپک (برای ایجاد تعادل در بازار) لزوما درخواست از نیجریه و لیبی برای کاهش در تولید و بازگشت به عقب نیست. بلکه می‌تواند به شکل محدود کردن رشد تولیدشان باشد.»

یکی دیگر از منابع آگاه در این زمینه نیز می‌گوید: «کاهش بیشتر تولید، پیش‌تر یک گزینه بود اما به صورت جدی مورد توجه قرار نگرفت. مطرح کردن مجدد این موضوع امکان‌پذیر است اما در حال حاضر گفت‌وگوی جدی در این زمینه شکل نگرفته است.» وی اظهار می‌کند که مستثنا شدن نیجریه و لیبی، مانع اصلی توافق محدودیت عرضه فعلی است.

همچنین پیش از این اعلام کرده ‌بود؛ ایران اعلام کرد که اوپک کاهش بیشتر تولید را در نظر داشته است اما فعلا باید به انتظار نشست تا آثار توافق فعلی کاهش تولید مشخص شود.

با آنکه روس‌ها نیز پیش‌تر اعلام کرده‌ بودند که نیازی به بازبینی مجدد توافق نیست، اما روز گذشته احتمال مخالفت روس‌ها با کاهش بیشتر تولید قوت گرفت. به گزارش «تعادل» و به نقل از بلومبرگ، 4 مقام روسی که نخواستند نامشان فاش شود، می‌گویند روسیه می‌خواهد قرارداد فعلی خود را با اوپک نگهدارد و با هر پیشنهادی مبنی بر کاهش تولید در نشست آتی سران اوپک مخالفت خواهد کرد. یکی از مقامات روسی در این باره گفته است که در این فاصله کم از قرارداد اخیر، هرگونه کاهش بیشتر عرضه، پیام اشتباهی را به بازار نفت مخابره خواهد کرد. همچنین روسیه و همراهانش نگران هستند که توافق آنها برای کاهش روزانه 1.8میلیون بشکه از تولید نفت تا مارس 2018، برای تقویت قیمت‌ها کافی نباشد.

همچنین یک منبع دیگر روس می‌گوید؛ بخشی از دولت روسیه هم با کاهش بیشتر و هم تمدید مجدد توافق کاهش تولید مخالف است. وی افزود: هر چه توافق بیشتر تمدید شود، در هنگام اتمام توافق تولید‌کنندگان با نوسانات بیشتری در قیمت‌ها مواجه خواهند شد.

این در حالی است که شرکت‌های دولتی و خصوصی تولید‌کننده نفت روسیه تولید نفت خود را نسبت به ماه اکتبر به میزان 300هزار بشکه در روز کاهش داده‌اند. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز در ماه مه ‌با تمدید 9ماهه توافق کاهش تولید موافقت کرده‌ بود.

در نشست آتی اوپک که روسیه میزبان کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیر عضو تولیدکننده نفت خواهد بود، شرکت‌کنندگان در رابطه با حرکت به سوی محدود کردن مازاد عرضه جهانی گفت‌وگو خواهند کرد. با این حال این تردید به‌طور جدی مطرح می‌شود که آیا کاهش تولید اوپک با وجود افزایش تولید نفت شیل امریکا در برقرار کردن توازن بازار موفق خواهد بود یا خیر؟

این در حالی است که قیمت نفت خام برنت از 7ماه گذشته تاکنون در روز‌های اخیر با بهبود قیمت رو‌به‌رو بوده است. اما تحلیلگران از جمله کارشناسان موسسه گلدمن‌ساکس معتقدند که باید کاهش تولید بیشتری در دستور کار تولید‌کنندگان نفت قرار گیرد.

به گزارش «تعادل» و به نقل از مارکت‌واچ، قیمت نفت‌خام در روز چهارشنبه در واکنش به رد هرگونه پیشنهاد برای کاهش بیشتر تولید از سوی اوپک با افت مواجه شد. این در حالی است که بازار نفت برای 8روز متوالی شاهد رشد قیمت بود و طولانی‌ترین روند افزایشی قیمت نفت‌خام پس از سال 2010 را به ثبت رساند.

روز گذشته قیمت هر بشکه نفت برنت با 1.9درصد کاهش 61سنت سقوط کرد و با کاهش 7درصدی نسبت به روز سه‌شنبه به بشکه‌یی 49دلار رسید. همچنین قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدییت امریکا هم با 76سنت سقوط به بشکه‌یی 46.31دلار رسید.

 

ارسال نظر