کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۲۸۲

مصرف 7 درصدی برق در ادارات دولتی

ایسنا   معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: حدود ۷ درصد از کل مصرف انرژی کشور در دستگاه‌های اجرایی دولتی است و اجرایی شدن مصوبه دولت برای کاهش مصرف در این بخش بسیار راهگشا خواهد بود. محمودرضا حقی‌فام‌ معاون توزیع توانیر، با اشاره به مصوبه اخیر دولت مبنی‌بر کاهش ۱۰درصدی مصرف برق در دستگاه‌های اجرایی گفت: زمانی می‌توان از مردم درخواست کرد میزان مصرف انرژی خود را کاهش دهند که دستگاه‌های اجرایی ابتدا از خود شروع کرده و سعی کنند این مدیریت مصرف را ابتدا در ساختمان‌ها و ادارات دولتی کاهش دهند. وی افزود: خوشبختانه پیشنهاد مبنی‌بر کاهش ۱۰درصد مصرف برق در طول سال از سوی وزارت نیرو به هیات دولت شد و هفته گذشته نیز دولت با آن موافقت کرد که امیدواریم دستگاه‌های اجرایی این امر را در طول سال به‌ویژه در زمان پیک بار مصرف در تابستان جدی بگیرند. وی تصریح کرد: اجرای این طرح از سوی دستگاه‌های اجرایی می‌تواند نقش بسیار موثری در کاهش پیک بار داشته باشد، چراکه مصرف برق دستگاه‌های اجرایی دولتی حدود ۷درصد از کل مصرف انرژی کشور را دربر می‌گیرند.

 

تولید یک‌میلیارد و 350میلیون لیتر بنزین یورو 4

ایرنا   مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام‌خمینی(ره) شازند گفت: در 3 ماهه نخست امسال یک‌میلیارد و 350میلیون لیتر بنزین یورو 4 در این مجتمع پالایشگاهی تولید شد.  علی جمشیدی افزود: به‌دلیل تعمیرات اساسی در واحد 14 پالایشگاه، روزانه حدود 14 میلیون و 200هزار لیتر بنزین در این مجتمع تولید شده و در شرایط عادی روزانه بیش از 16 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در این مجتمع تولید می‌شود.  وی با بیان اینکه 25 درصد از سوخت بنزین یورو4 کشور در شرکت پالایش نفت امام‌خمینی(ره) شازند تولید می‌شود، ادامه داد: باتوجه به اینکه بنزین تولیدی شرکت پالایش نفت امام‌خمینی(ره) شازند از استاندارد یورو 4 برخوردار است، بخش عمده‌یی از تولیدات این شرکت در استان‌های تهران، البرز و خراسان‌رضوی به مصرف می‌رسد.  مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام‌خمینی(ره) شازند اظهار کرد: همچنین در 3 ماهه نخست امسال 950میلیون لیتر گازوییل یورو4 در این مجتمع پالایشگاهی تولید شد که این میزان تولیدات 15درصد از مجموع سوخت گازوییل یورو 4 مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.

نفت در آستانه جهش قیمت جهانی

شانا   یک تحلیلگر بازار اعلام کرد که باوجود افت قیمت نفت در نیمه نخست سال جاری میلادی، به‌زودی قیمت این کالا دوباره بالا می‌رود.  به نقل از شبکه سی‌ان‌بی‌سی، قیمت نفت در نیمه نخست سال 2017 در بازاری که از عرضه مازاد رنج می‌برد، با 14درصد کاهش رو به رو شد، اما یک کارشناس مالی باور دارد که بازار نفت به نقطه تحول نزدیک می‌شود. راب تامل مدیرعامل موسسه تورتویز کپتال، گفت: بخش انرژی دچار افت شده، اما از پا نیفتاده است؛ بنیادهای بازار برای بازگشت روند رشد قیمت نفت در نیمه دوم، فراهم هستند.  وی تصریح کرد: شما شاهد خواهید بود که سطح ذخیره‌سازی نفت در سطح جهان و در امریکا، هر ماه کاهش می‌یابد؛ این مساله به رشد قیمت نفت کمک و کل بخش انرژی را تقویت می‌کند. این مدیر مالی همچنین پیش‌بینی کرد که کمبود سرمایه‌گذاری در تولید نفت امریکا سبب خواهد شد عرضه نفت کمتر شود و قیمت نفت افزایش یابد.

 

آمار معاملات برق در بورس انرژی

پاون   ارزش معامله‌های انجام‌ شده برق در بورس انرژی در این هفته بیش از 18 میلیارد ریال بود که بیشترین حجم معاملات به نماد کم باری اختصاص یافت. ارزش معامله‌های انجام ‌شده برق در بورس انرژی در این هفته بیش از 18 میلیارد ریال بود که بیشترین حجم معاملات به نماد کم باری اختصاصی افت در

 3 روز معاملاتی هفته گذشته (3، 4 و 7 تیر ماه) در بازار برق بورس انرژی، تنها در 2 روز معامله صورت گرفت. در این هفته، معاملات برق بین خریداران و فروشندگان در نمادهای کم باری روزانه و هفتگی معادل 56 هزار و 536 مگاوات ساعت برق با قیمت متوسط 318 هزار و 996 ریال بر مگاوات ساعت و در نماد بار پایه هفتگی معادل 840 مگاوات ساعت برق با قیمت متوسط 370 هزار ریال بر مگاوات ساعت بوده است.  بر این اساس ارزش معامله‌های انجام ‌شده در این هفته بیش از 18 میلیارد ریال و حجم معاملات 57هزار و 376 مگاوات ساعت بوده که بیشترین حجم معاملات مربوط به نمادهای کم باری بوده است.

افزایش قاچاق گازوییل

ایسنا   رییس اداره پیشگیری از عرضه خارج شبکه و مقابله با قاچاق سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ضمن تشریح میزان کل فرآورده‌های کشف شده تحویلی به انبارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، جزییات نفت گاز مکشوفه را نیز اعلام کرد.  بهروز کرمانی در مورد فرآورده‌های مکشوفه در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۲، اظهار کرد: کل فرآورده‌های نفتی مکشوفه تحویلی به انبارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۲، ۱۴درصد کاهش داشته است. همچنین نفت گاز مکشوفه در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۲، ۱۲درصد کاهش داشته است. کل فرآورده‌های مکشوفه سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳، ۴۱درصد کاهش داشته که نفت گاز نیز در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳، ۴۲درصد کاهش داشته است.  وی همچنین گفت: کل فرآورده‌های نفتی مکشوفه تحویلی به انبارهای شرکت ملی پخش در 2 ماهه سال ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24.4 افزایش داشته است. همچنین نفت گاز در 2ماهه نخست سال ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه 29.9درصد افزایش داشته است. به‌طور کلی نفت گاز در سال جاری 76.7درصد کل فرآورده‌های نفتی مکشوفه را به خود اختصاص داده است.

 

 

ارسال نظر