آلودگی هوا و زیان ۱۰۰ میلیاردی بتن‌سازان

۱۴۰۱/۱۰/۰۷ - ۰۶:۴۰:۵۲
کد خبر: ۱۹۵۸۲۲

گروه راه و شهرسازی| پژوهش‌های متعددی درباره میزان خسارت آلودگی هوا به اقتصاد و سلامت شهروندان انجام شده و نتایج آنها در رسانه‌ها منتشر شده است. یکی از نتایج انتشار یافته در رسانه‌ها، زیان 46 میلیون تومانی هر شهروند تهرانی بوده است. اما با کنکاش بیشتر درباره زیان‌های آلودگی می‌توان تصویر تازه‌تری از پیامدهای منفی و البته ناخواسته آلودگی هوا به دست آورد.

آنگونه که دبیر انجمن بتن آماده اعلام کرده، تعطیلی ۱۰ روزه کارخانه‌های تولید بتن آماده در تهران ۱۰۰ میلیارد تومان به این صنعت ضرر وارد کرد. البته این ظاهر قضیه است، چون با توضیحات بیشتر او متوجه می‌شویم که پیامدهای احصا شده در این بخش از اقتصاد محدود به این مبالغ نیست و توقف فعالیت این صنف، منجر به توقف فعالیت‌های ساختمانی نیز می‌شود و از آن مهم‌تر، احتمال افت کیفیت بتن که یکی از ارکان ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله است، نیز در این شرایط افزایش می‌یابد و در شهری همچون تهران که با ریسک زلزله مواجه است، یک دوره تعطیلی اجباری، پتانسیل این را دارد که تا سال‌ها بعد، باعث از بین رفتن جان شهروندان شود.

به گزارش مهر، محمد حسین رییسی، دبیر انجمن بتن در یک نشست خبری با بیان اینکه صنعت بتن هر ساله تست آلایندگی می‌دهد و اگر آلایندگی از حد مجاز بالاتر باشد، واحدها جریمه می‌شوند، اظهار کرد: هر زمان که هوا آلوده می‌شود کارگروه اضطرار هوای شهر تهران، کارخانه‌های بتن آماده را تعطیل می‌کند و این در حالی است که به‌گواه کارشناسان، صنعت بتن آماده آلودگی ندارد و در شهر تهران سهم حدود نیم درصدی از آلودگی دارد.

دبیر انجمن بتن آماده افزود: کارخانجات بتن آماده را به دلیل کامیون‌های حمل بتن تعطیل می‌کنند در حالی که روزانه حدود ۵۰۰ دستگاه تراک میکسر در شهر تهران فعالیت می‌کنند.

رییسی اضافه کرد: ناوگان حمل بتن دارای استاندارد یورو ۴ است و برای ترددها تمامی تست‌های معاینه فنی را انجام داده‌اند، از سوی دیگر توسط سازمان ترافیک و پلیس راهور این خودروها رصد می‌شود. دبیر انجمن بتن آماده ادامه داد: کارخانه‌های بتن با هر روز تعطیلی متحمل زیان ۱۰ میلیارد تومانی می‌شوند؛ طی ۱۰ روز تعطیلی اخیر به دلیل آلودگی هوا، صنعت بتن آماده حدود ۱۰۰ میلیارد تومان ضرر کرد.

وی با بیان اینکه به خاطر اهمیت بتن در صنعت ساختمان، تولید این محصول باید بر اساس ضوابط باشد، اظهار کرد: بعد از اتمام تعطیلات، کارخانجات مجبور هستند به صورت شبانه روزی کار کنند تا تقاضاها را پاسخ دهند اما همین کار شبانه روزی منجر به افت کیفیت محصول خواهد شد. باید توجه شود که ۹۰ درصد صنعت ساختمان با تعطیلی نصف بتن، تعطیل می‌شود.

به گفته رییسی، بتن مانند سایر محصولات نیست و مانند یک موجود زنده است و یک ساعت بعد از تولید باید استفاده شود؛ بنابراین نمی‌توان بتن تولید کرد و در کارخانه‌ها انبار و در روزهای آینده استفاده کرد.

دبیر انجمن بتن آماده با اشاره به اینکه صنعت بتن شهر تهران حدود ۱۰ هزار پرسنل دارد، گفت: کارکرد این افراد روزانه و ماهانه است اگر کار نکنند درآمدی نخواهند داشت.

رییسی گفت: گردش مالی صنعت بتن ۶ میلیارد دلار در سال بوده که این رقم ۵ برابر گردش مالی سیمان است. همچنین ۶۰ درصد سیمان تولیدی کشور توسط کارخانجات بتن آماده مصرف می‌شود.

وی یادآور شد: در فصل زمستان به دلیل بارندگی‌ها و آلودگی کار صنف بتن با مشکل مواجه است و در فصل تابستان نیز به دلیل قطع برق صنعت سیمان، مواد اولیه نداریم.

دبیر انجمن بتن گفت: راهکار اصلی در این بخش سامانه کنترلی پلیس راهور است و با توجه به آنکه این بخش به صورت مرتب با قطعی برق و گاز روبرو می‌شوند، این امر مشکلات و ضرر و زیان کارخانجات بتن را به همراه دارد.

وی در مورد میزان تولید بتن آماده هم اظهار کرد: در سال ۹۹ در شهر تهران ۸ میلیون مترمکعب بتن آماده تولید شد که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۵.۵ میلیون مترمکعب رسید و امسال نیز با توجه به وضعیت پیش رو، پیش بینی می‌شود که ۴ ملیون مترمکعب بتن آماده تولید شود.

 

ارسال نظر