فرودگاه امام در انحصار کامل تاکسیرانی

۱۴۰۱/۱۰/۰۴ - ۰۳:۰۲:۳۹
کد خبر: ۱۹۵۷۱۹

گروه راه و شهرسازی|

سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از دستور دادستانی برای ممنوعیت ورود تاکسی‌های اینترنتی به شعاع ۸۰۰متری این فرودگاه خبر داد. این در حالی است که بسیاری از مسافران به دلیل در دسترس بودن و همچنین قیمت‌های مناسب تاکسی‌های اینترنتی، استفاده از این تاکسی‌ها را به تاکسی‌ها متعلق به تاکسیرانی ترجیح می‌دهند. به گفته برخی از نمایندگان مجلس، منع تاکسی‌های اینترنتی از ورود به شعاع 800 متری در ورودی فرودگاه امام اجحاف در حق مسافران است. سعید چلندری، سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به بروز برخی مشکلات برای رانندگان تاکسی فرودگاه حضرت امام(ره) اظهار کرد: در بازدید معاون دادستانی از فرودگاه امام(ره) مشکلات رانندگان تاکسی فرودگاه امام مورد بررسی قرار گرفت. وی ادامه داد: بر این اساس با دستور معاون دادستانی، مکانی در شعاع 800متری فرودگاه امام مشخص شده است تا رانندگان تاکسی اینترنتی تپسی و اسنپ از آن برای سرویس‌دهی به مسافران استفاده کنند. وی با بیان اینکه با شرکت‌های مذکور جلسه هماهنگی نهایی را طی هفته جاری برگزار می‌کنیم، افزود: نظر شهر فرودگاهی امام(ره) هم همین بود که مکانی برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی تپسی و اسنپ مشخص شود تا مانع فعالیت رانندگان تاکسی فرودگاه نشوند که ساعت‌ها در نوبت برای انجام یک سرویس هستند. سرپرست شهر فرودگاهی امام همچنین با یادآوری اینکه نرم‌افزار تاکسی فرودگاه امام توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی طراحی شده است، اضافه کرد: فرودگاه امام، اولین فرودگاه کشور است که به چنین نرم‌افزاری مجهز می‌شود؛ این نرم‌افزار از اپ تپسی و اسنپ کارایی بیشتری داشته و بسیار کاربردی است. چلندری بیان کرد: مسافران در زمان ورود به سالن فرودگاه امام (ره) می‌توانند این نرم‌افزار کاربردی را روی تلفن‌های همراه خود نصب کنند و از خدمات آن استفاده کنند.

  اجحاف در حق مصرف‌کننده است

در همین حال، مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: ایجاد محدودیت برای فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در محدوده فرودگاه هم اجحاف در حق مصرف‌کننده است و هم باعث تشدید مشکلات در حوزه حمل و نقل خواهد شد. یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به منع ورود تاکسی‌های اینترنتی تا شعاع 800 متری فرودگاه امام، بیان کرد: حمل و نقل عمومی یکی از نیازهای اساسی مردم در سراسر دنیاست. حمل و نقل عمومی یعنی بدون استفاده از خودروی شخصی بار یا مسافر جابه‌جا شود. بنده معتقد هستم در عین اینکه باید نظارت بر عملکرد رانندگان که از قشر شریف جامعه است صورت بگیرد، نباید محدودیتی برای این قشر ایجاد کرد. رانندگان شبانه‌روز در شرایط بد آب و هوایی و با کیفیت پایین خودروها در تلاش هستند تا نان حلالی را برای خانواده خود ببرند. به دنبال آن این قشر در حال حل کردن مشکلات حوزه حمل و نقل هستند. وی اظهار کرد: متاسفانه توسعه حمل و نقل عمومی در کشور ما ضعیف است. بنده از این دولت تشکر می‌کنم که در همین مدت کوتاه برای توسعه و ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی از اتوبوس درون شهری گرفته تا تاکسی تلاش کردند. اگر در این شرایط که قیمت خرید یک خودرو یا تاکسی چندین برابر شده ما از این قشر حمایت نمی‌کنیم حداقل نباید مانعی برای کسب درآمد آنها ایجاد کنیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: ممکن است تخلف‌هایی از سوی رانندگان شرکت‌های اینترنتی که به تازگی وارد این حوزه شدند، سر بزند اما فعالیت رانندگان در بستر این پلتفرم‌های اینترنتی بخش قابل توجهی از مشکلات مردم را حل کرده است؛ البته اخیرا یک افزایش قیمتی در حوزه تاکسی‌های اینترنتی رخ داده که باید بر روی آن نظارت شود، اما ایجاد محدودیت برای آنان عملا باعث می‌شود مشکلات این حوزه تشدید شده و در حق مصرف‌کننده اجحاف صورت گیرد.

  با ایجاد انحصار مشکلات تشدید می‌شود

وی تاکید کرد: در هر جایی که ما انحصار گذاشتیم و محدودیت ایجاد کردیم مشکلات تشدید شده است. مثال بارز آن نیز صنعت خودرو است. این مجلس دو سال است که تلاش می‌کند تا واردات خودرو انجام شود. یا قوانین آن به هر دلیلی در نهادهای نظارتی رد می‌شود یا اینکه امسال که دولت مکلف به واردات بر تعادل‌سازی قیمت‌ها شد هنوز که هنوز است با گذشت 10 ماه واردات صورت نگرفته است. انتظار می‌رود مسوولان با یک ظرافت و دقت بیشتری تصمیم‌گیری کنند. ایجاد انحصار همواره به ضرر مصرف‌کننده است.

  وعده پیگیری از مسوولان قضایی

رحمت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ضرورت سرویس دهی مناسب به مردم، تاکید کرد: تصمیم‌گیری در خصوص ممانعت از ورود تاکسی‌های اینترنتی به فرودگاه امام و چگونگی پاسخگویی به نیاز مسافران جای سوال داشته و بنده این موضوع را از مراجع مربوطه پیگیری خواهم کرد. فیروزی پوربادی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر ممنوعیت ورود تاکسی‌های اینترنتی تپسی و اسنپ به شعاع 800 متری فرودگاه امام، خاطرنشان کرد در صورت تکمیل اطلاعاتش در مورد این خبر قطعا این موضوع را از مراجع تصمیم‌گیر سوال خواهد کرد تا علت آن مشخص شود. وی با بیان اینکه «به‌طور کلی ایجاد محدودیت در خدمات‌رسانی به مردم قابل پذیرش نیست» اظهار کرد: در دسترس بودن خدمات از حقوق شهروندی است و اولویت اول مسوولان در اتخاذ تصمیم باید خدمات رسانی بهتر به مردم باشد. اینکه این تصمیم بر چه مبنایی گرفته شده و اینکه آیا تاکسی‌های فرودگاه ظرفیت پاسخگویی به نیاز تمام مسافران را دارند جای سوال داشته و بنده قطعا این موضوع را از مراجع تصمیم‌گیر دنبال خواهم کرد. نماینده مردم نطنز در مجلس، تصریح کرد: باید سرویس‌دهی مناسب به مردم از هر طریقی ارایه شود. رفاه مردم در تصمیم‌گیری‌ها باید در اولویت قرار گیرد.

 

ارسال نظر