هیچ نیروگاهی در تهران مازوت استفاده نمی‌کند

۱۴۰۱/۰۹/۲۶ - ۰۲:۳۵:۰۹
کد خبر: ۱۹۵۳۸۹

گروه راه و شهرسازی|

  در حالی که از هفته گذشته و تا نیمه‌های هفته پیش رو، آلودگی هوا از مرز هشدار زرد و نارنجی و در برخی روزها از مرز قرمز نیز فراتر رفت، پرویز سروری که روز پنجشنبه برای دومین سال در سمت رییس شورای عالی استان‌ها ابقا شده، مدعی است، «هیچ نیروگاهی در تهران مازوت استفاده نمی‌کند.» این در حالی است که به دلیل افت فشار گاز شهری و همچنین ثبت رکوردهای تازه در مصرف گاز خانگی و صنعتی، هر ساله مازوت سوزی در نیروگاه‌های تولید برق به عنوان تنها کارخانه‌هایی که مجاز به فعالیت هستند، انجام می‌شود و یکی از دلایل عمده تشدید آلودگی در این فصل، مازوت‌سوزی است. جعفری تشکری هاشمی، عضو شورای شهر نیز یکشنبه هفته گذشته در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی این شورا بر این مساله مهر تایید زده و گفته بود: «در این روزها فقط خودروها باعث آلودگی هوا نمی‌شوند بلکه مازوت‌سوزی نیز مشکلی اساسی است و باید از این مازوت‌سوزی جلوگیری کرد.» سروری اما در حاشیه برگزاری اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها در تشریح روند تاثیرگذاری مدیریت شهری در موضوع آلودگی هوا با تاکید بر اینکه در تهران نیروگاه‌ها به هیچ عنوان از مازوت استفاده نمی‌کنند گفت: امروز متاسفانه در کشور در ارتباط با تامین برق با توجه به‌شدت مصرف با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. این افزایش مصرف ما را در مقابل دوگانه‌ای قرار داده است که یا باید مجموعه‌های صنعتی را متوقف کنیم یا باید در برخی استان‌ها برای تأمین برق از مازوت استفاده کنیم که به تبع آن آلودگی هوا را به همراه دارد و امروز این مشکلی است که با آن مواجه هستیم. سروری ادامه داد: با تمام این مشکلات تا جایی که امکان پذیر بوده گاز به عنوان جایگزین مازوت استفاده می‌شود که یک نمونه آن در کلان‌شهر تهران است که نیروگاه‌ها از مازوت استفاده نمی‌کنند؛ اما باتوجه به کاهش دما در کشور شدت مصرف گاز هم افزایش زیادی داشته و به سختی تامین مصارف خانگی و سایر بخش‌ها انجام می‌شود. رییس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه برای رفع معضل آلودگی هوا باید همه دستگاه‌های مرتبط با هم افزایی تدابیر لازم را اتخاذ کنند، افزود: وقتی از یک سو تولید خودرو باز گذاشته می‌شود و سالانه ۸۰۰ هزار خودرو وارد شهر می‌شود در حالی که خروجی حتی ۱۰ درصد این رقم هم نیست، یعنی یک غول بزرگ متحرک آلودگی در شهر رها شده است. وی افزود: در این شرایط اگر صنایع متوقف شوند تولید آسیب می‌بیند و تقاضا افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن قیمت کالاها بالا می‌رود و باز هم مردم آسیب می‌بینند؛ لذا نیاز است در این حوزه اولویت‌بندی انجام شود و تلاش کنیم با فرهنگ‌سازی، مصرف بهینه از سوی شهروندان محقق شود. سروری ادامه داد: بی‌تردید مردم همیشه گره گشا بوده‌اند و اگر امروز هم در مصرف توجه بیشتر داشته باشند، شاید دیگر نیاز به مازوت سوزی در کشور یا قطع برق نداشته باشیم.

   سهم آلاینده‌های متحرک؟

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد سهم آلایندگی شهر تهران مربوط به منابع آلاینده متحرک است، افزود: مدیریت شهری با وجود تمام مشکلات مالی با تامین منابع مالی لازم، اقدامات گسترده و موثری را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که در سال‌های اخیر در تهران به دست فراموشی سپرده شده بود، بر داشته است؛ اما برای موتورسیکلت‌ها باید تصمیم ملی اتخاذ شود و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند برای جایگزینی موتورهای کاربراتوری به انژکتوری و برقی اقدام کند؛ در حقیقت شهرداری‌ها می‌توانند برای این موضوع تسهیلات فراهم کنند ولی اتخاذ تصمیم منجر به یک اقدام موثر، باید توسط دستگاه‌های بالاسری و تعامل دولت و مجلس انجام شود و مدیریت شهری نیز همراهی کند. رییس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: مدیریت شهری با حساسیت و جدیت موضوعات مربوط به آلودگی هوا در تهران و سایر کلان‌شهرها را دنبال خواهد کرد و تمام ظرفیت‌های موجود را برای سلامت شهروندان به کار خواهد گرفت که تحقق این مهم نیز به حرکت درآمدن چرخ نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی در شهرهای کشور است که با حساسیت دنبال خواهد شد.

   لزوم جلوگیری از مازوت‌سوزی در تهران 

سروری در حالی مازوت سوزی در نیروگاه‌های تولید برق تهران را تکذیب کرده است که هفته گذشته یکی از اعضای شورای شهر تهران گفته بود: این روزها فقط خودروها باعث آلودگی هوا نمی‌شوند بلکه مازوت‌سوزی نیز مشکلی اساسی است و باید از این مازوت‌سوزی جلوگیری کرد. تشکری هاشمی در نطق پیش از دستور یکصد و سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا با آلودگی هوا مواجه هستند، اظهار کرده بود: سالانه 6 میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند و آلودگی هوا سومین عامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه است. تأثیر آلودگی منجر به مرگ زودرس می‌شود و آلاینده‌های هوا منجر به تهدید سلامت شهروندان می‌شود و آلاینده pm5.2 از جمله مضرترین ویروس‌ها است و منبع انتشار این آلاینده احتراق سوخت خودروها است.pm5.2 ناشی از عملکرد انسان و نقش او در صنعت است و آلاینده کربن سیاه خطرناک‌ترین عامل pm5.2 و بسیاری از سرطان‌ها است. عضو شورای شهر تهران با اشاره به رتبه ایران در میزان آلودگی هوا گفته بود: ایران از بین 117 کشور رتبه 24 را به خود اختصاص داده است و در بین پایتخت‌های دنیا ایران رتبه 21 را دارد و این نشان از این دارد که باید به صورت جدی به این موضوع بپردازیم. بیش از 26 هزار نفر در ایران و 6 هزار و 400 نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند و هزینه سالانه مرگ و میر به دلیل آلودگی هوا نیز سالانه 30 میلیارد دلار است. آلاینده‌های هوا دچار اضطراب و استرس و پرخاشگری می‌شود و تعداد روزهای ناسالم تهران نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. عضو شورای شهر تهران افزوده بود: در رابطه با آلودگی هوا قوانین بسیاری تدوین شده است و احکام بر زمین مانده بسیاری از برنامه دوم تا ششم توسعه مانده است. خودروهای بدون استاندارد هنوز در حال تردد در سطح شهر هستند و خودروهای فرسوده بیش از 30 برابر خودروی یورو 2 در حال تولید آلودگی هستند اما فقط به دنبال تغییر استاندارد‌ها هستیم.


 

ارسال نظر