نیاز سالانه پایتخت به ۱۵۰ هزار واحد مسکونی

۱۴۰۱/۰۹/۲۰ - ۰۲:۱۴:۳۴
کد خبر: ۱۹۵۱۹۵

گروه راه و شهرسازی|

معاون شهردار تهران گفت: اگر موضوع حدود ۴۰ هزار مهاجرت در سال به تهران را در نظر نگیریم، تنها براساس نرخ استهلاک و ۵۱ هزار ازدواج در تهران، حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی جدید نیاز داریم. پیش از این، شهردار تهران اعلام کرده بود، پایتخت به یک میلیون واحد مسکونی جدید نیاز دارد. به گفته معاون شهردار، عوارض 300 درصدی در سال‌های اخیر مانع ساخت و ساز بوده است. با این حال، این عامل، تنهاترین عامل اثر گذار بر بی‌میلی سازندگان به ساخت و ساز نیست. و از همین رو، انتظار نمی‌رود، ساخت و سازهای بخش خصوصی به دلیل کاهش عوارض ساخت و ساز افزایش یابد. در واقع، عدم توان مالی شهروندان در خرید مسکن مانع از شکل‌گیری تقاضای موثر در بازار مسکن و به ویژه واحدهای نوساز شده است. داده‌های آمار رسمی نیز نشان می‌دهد، طی سال‌های اخیر، از حجم معاملات خانه‌های نوساز کم شده و به خانه‌های ارزان قیمت، قدیمی و کوچک در مناطق جنوبی شهر افزوده شده است. مساله‌ای که به خوبی نشان می‌دهد، توان مالی متقاضیان مصرفی و حتی متقاضیان سرمایه‌گذاری همگام با جهش قیمتی مسکن رشد نکرده و از تورم مسکن عقب مانده است.

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در آیین آغاز ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی قرارگاه جهادی مسکن اظهار کرد: اگر موضوع حدود ۴۰ هزار مهاجرت خالص در سال به شهر تهران را در نظر نگیریم، تنها براساس نرخ استهلاک و ۵۱ هزار ازدواج در تهران، حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی جدید می‌خواهیم. به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه در حدود سال ۹۸ فشار تقاضا در سال حدود ۱۵۰ هزار واحد بود و عرضه زیر ۵۰ هزار واحد بود، افزود: در شهرداری بر اساس ضرورت به بحث مسکن ورود کردیم و امروز به‌طور قطع از حالت رکود بیرون آمدیم و در میزان صدور پروانه تا این زمان از سال، از سال گذشته عبور کردیم. صارمی دلیل دیگر مداخله مستقیم در بحث مسکن را هم افزایی بین نهادها و بخش خصوصی دانست، ادامه داد: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ عوارض ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده بود و این اقدام بخشی از سازندگان را تحت تاثیر قرار داده بود و برای آنها سودآوری نداشت. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اضافه‌ کرد: تا امروز توانستیم درباره بیش از ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تفاهم نامه امضا کنیم که به صورت قطع و یقین اجرایی خواهند شد و امروز ۱۱ هزار واحد را در مناطق مختلف کلنگ زنی می‌کنیم که تنها در منطقه ۲۰ بر ۱۵۰ شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیرگذار است؛ همچنین در برخی از مناطق مراجعه‌کنندگان برای درخواست صدور پروانه تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.

  لزوم ساخت خانه‌های تهران 

براساس الگوی اکباتان

جعفر شربیانی، عضو شورای شهر تهران نیز در مراسم آغاز احداث 11 هزار واحد مسکونی گفت: باید حتماً از الگوهایی مانند شهرک اکباتان برای ساخت خانه‌ها بهره برد. به گزارش مهر، شربیانی با بیان اینکه با توجه به قانون شهرداری وظایفی در حوزه ساخت مسکن دارد، گفت: شهرداری تهران در حوزه مسکن وارد شده است و اقدامات تسهیلگری را انجام داده است. وی ادامه داد: شمال تهران نماد برخورداری، کیفیت و زیرساخت‌های مناسب و جنوب تهران نیز نماد عدم برخورداری و زندگی بی‌کیفیت است. عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: هدف اصلی مدیریت شهری ششم کوتاه کردن فاصله شمال و جنوب تهران بوده است و برنامه‌های عمرانی و پروژه‌های محرک توسعه باید وارد جنوب تهران شود. شربیانی با اشاره به ساخت مسکن باکیفیت گفت: اکنون در مناطق مختلف شهر تهران امکان ساخت مسکن وجود دارد و باید حتماً از الگوهایی مانند شهرک اکباتان برای ساخت خانه‌ها بهره برد. سید مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: عملیات اجرایی کلنگ‌زنی این 11 هزار و هفت واحد مسکونی شامل موضوعاتی مانند پروانه تخریب و نوسازی، پروانه ساختمانی و تغییر نقشه پروانه می‌شود. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: این واحدهای مسکونی در محله‌هایی مانند سوهانک، کاشانک، ولنجک، قیطریه، ارم، اندیشه، سازمان برنامه جنوبی، هرندی، اسدی، دولاب، مشیریه، نوروزآباد، زندیه، شادآباد، فردوس، شهید رجایی، ولیعصر شمالی، خانی‌آباد نو، شهرک علایین، بهشتی، جوانمرد قصاب، دولت‌آباد، ورد‌آورد، قائم و هوانیروز اجرا می‌شود. وی با اشاره به اینکه پروژه‌های بین 20 تا 100 واحدی در سطح مناطق شامل 40 پروژه است، تصریح کرد: در مجموع پروژه‌های تجمیعی در این طرح شامل 470 پلاک ثبتی است. هدایت یادآور شد: متولی این پروژه‌ها شهرداری تهران، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، تعاونی مسکن کشتیرانی، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، بنیاد موقوفه دکتر افشار، شهرداری منطقه 21، تعاونی علوم و فنون هوایی، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و... است.

 

ارسال نظر