در شهر

۱۴۰۱/۰۹/۱۹ - ۰۶:۱۶:۱۲
کد خبر: ۱۹۵۱۵۹

درآمد ۲۰۰ میلیاردی شهرداری از جریمه قطع درخت؟

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران از اخذ ۲۰۰ میلیارد تومان جریمه تخریب فضای سبز در ۷ ماه گذشته از سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: منابع حاصل از این درآمد صرف توسعه بوستان در محلات کم‌برخوردار می‌شود.  علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در گفت‌وگو با تسنیم درباره صحت این مساله که شهرداری تهران 200  میلیارد تومان از محل عوارض قطع درختان (کمیسیون ماده 7) درآمد کسب کرده است، اظهار کرد: این جرایم مربوط به تخریب فضای سبز توسط برخی از افراد است که ارتباطی با مساله قطع درختان ندارد. وی با بیان اینکه قطع درخت در پایتخت ممنوع است و حتی کمیسیون ماده 7 نیز نمی‌تواند رای به قطع درختان بدهد، افزود: این کمیسیون تنها مجوز جابه‌جایی درختان با شرایط مورد تأکید سازمان بوستان‌ها و در فصل مناسب می‌دهد.  مختاری ادامه داد: همچنین در کمیسیون ماده 7 برای درختان خشک هم جرایمی در نظر گرفته شده است و چنانچه ثابت شود افراد به صورت عمد درختان را خشک کرده‌اند، از آنها جریمه اخذ می‌شود و جرایم در حساب مخصوص واریز می‌شود و درآمد حاصل از این محل برای توسعه فضای سبز و تملک باغات استفاده می‌شود.

کاهش سرقت تابلوی بزرگراه‌ها با تغییر جنس

معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تغییر جنس تابلوهای سطح بزرگراه‌ها و کاهش شدید سرقت در این حوزه خبر داد. به گزارش فارس، محمدرضا شیخ‌بهایی، معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: سرقت‌ها از شریان‌های بزرگراهی تهران را دسته‌بندی کردیم که در حوزه تابلوهای سطح بزرگراه‌ها به دلیل آنکه جنس این تابلوها عمدتا آلومینیومی است هنوز شاهد بروز سرقت در این حوزه هستیم. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید جنس این تابلوها تغییر کند و به جای آلومینیوم از آهن استفاده کنیم. در جاهایی که جنس تابلوها تغییر کرده است میزان سرقت‌ها یا به‌شدت کاهش یافته یا به صفر رسیده است. وی با بیان اینکه در نظر داریم در یک برنامه زمان‌بندی جنس تمامی تابلوهای راهنمایی و آگاهی‌رسان سطح بزرگراه‌ها را از آلومینیومی به آهنی تغییر دهیم و این فرآیند آغاز شده است، اظهار کرد: تابلوهای آلومینیومی تعداد جوش کمتر و استحکام کمتری نسبت به تابلوهای آهنی دارند و بر همین اساس در نظر داریم که در راستای پیشگیری از وقوع سرقت جنس این تابلوها را به آهنی تغییر دهیم چرا که در تابلوهای آهنی هم جنس فلز سخت‌تر است و هم به دلیل تعداد زیادی جوش و اتصالاتی که دارد از ضریب ایمنی بالاتری در مواجهه با سارقان برخوردار است. شیخ‌بهایی ادامه داد: در مورد دیوارهای صوتی اقدامات خوبی انجام داده‌ایم، به‌گونه‌ای که بعد از تغییر روش مرمت این دیوارهای صوتی شاهد به صفر رسیدن سرقت از این دیوارها بودیم و رضایت مردم در این حوزه بسیار افزایش یافته است. دیگر پیام‌های این حوزه مربوط به انتقاد از نبود یا سرقت دیوارها نیست، بلکه خواهان افزایش این دیواره‌ها هستند. وی همچنین در این باره اضافه کرد: ‌در مورد کاهش سرقت دیوارهای صوتی نیز در مرمت‌ها جنس دیوارها را تغییر داده و تعداد جوش و اتصالات آن را افزایش دادیم و بر همین اساس شاهد کاهش شدید سرقت دیوار صوتی هستیم. بگونه‌ای که می‌توانیم بگوییم در برخی مسیرها این نوع سرقت به صفر رسیده است. او گفت: هنوز هم گاردریل‌ها در سطح بزرگراه‌ها به سرقت می‌رود اما در نظر داریم که در حوزه نگهداشت این گاردریل‌ها که بر عهده معاونت حمل و نقل منابع است تغییراتی ایجاد کنیم. بر همین اساس پیشنهاد دادیم که پیمانکار نصب و تجهیز گاردریل‌ها مسوولیت نگهداری و حفاظت از گاردریل‌هایش را بر عهده بگیرد. نامه این پیشنهاد آماده شده و به زودی به مناطق ابلاغ خواهد شد. وی در پاسخ به اینکه چرا به جای گاردریل‌ از نیوجرسی استفاده نمی‌کنید گفت: اساسا ذات نیوجرسی المان شهری نیست و آن را بیشتر می‌توان در رفیوژهای میانی در بزرگراه‌ها یا مسیرهای دو طرفه استفاده کرد. اگر قرار باشد به جای گاردریل‌ از نیوجرسی استفاده کنیم شهر پر از المان بتنی می‌شود و منظر شهر را مخدوش می‌کند.

درخواست سه‌گانه مترو از دولت

مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به بازدید صبح پنجشنبه رییس‌جمهور از روند احداث متروی پرند، با بیان اینکه کل بودجه ساخت مترو پرند باید توسط دولت تامین شود ،گفت: در بودجه امسال ۲۱۰ میلیارد تومان بودجه نقدی برای ساخت مترو پرند در نظر گرفته بودند و مابقی نیز قرار بود از طریق تهاتر املاک انجام شود که این مساله در حال انجام است. محسن هرمزی در گفت‌وگو با ایسنا همچنین گفت: درخواست کردیم تزریق بودجه ۲۱۰ میلیارد تومانی مترو پرند را که هنوز پرداخت نشده، جزو مصوبات سفر استانی در نظر بگیرند. همچنین از رییس‌جمهور درخواست کردیم که وزارت نیرو دو فیدر ۷.۵ مگاواتی برای برق این خط درنظر بگیرند که رییس‌جمهور، وزیر نیرو را خواست و همانجا به وی دستور داد که این مهم کارسازی شود. مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه برای تکمیل مترو پرند به ۲۲۰۰ میلیارد تومان بودجه احتیاج داریم که اگر ۱۱۰۰ میلیارد تومان امسال تامین شود، پیشرفت بزرگی در کار صورت می‌گیرد تصریح کرد: همچنین درخواست شد که واگذاری زمین از طریق شرکت عمران پرند به مترو یک دفعه باشد تا پیمانکار مترو بتواند نسبت به کارسازی آن برای پیشرفت پروژه مترو اقدام کند.

ارسال نظر