ماموریت ناتمام رستم قاسمی

۱۴۰۱/۰۹/۱۹ - ۰۶:۱۵:۳۸
کد خبر: ۱۹۵۱۵۸

گروه راه و شهرسازی| 

در پی اظهارات مهرداد بذرپاش در جلسه رای اعتماد درباره مساله تامین مالی ابرپروژه ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال که هم از پشتوانه قانونی برخوردار است و هم یکی از مهم‌ترین وعده‌های رییس دولت سیزدهم به شمار می‌رود، برخی رسانه‌ها با توجه به مهیا نبودن شرایط عملی شدن این وعده قانونی، چنین استنباط کردند که با تغییر وزیر راه و شهرسازی، دولت در حوزه مسکن تغییر موضع داده است. اما به فاصله یک روز، ابراهیم رییسی بر وعده خود تاکید کرد و نشان داد که تغییری در این زمینه ایجاد نشده است.آنگونه که پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری گزارش کرده است، رییس دولت سیزدهم بعد از ظهر پنجشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان رباط کریم توجه ویژه به موضوع مسکن به عنوان یکی از محوری‌ترین برنامه‌های دولت را مورد تاکید قرار داد و گفت: خوشبختانه در این منطقه مشکل بیکاری نداریم، اما به رغم اقدامات انجام شده هنوز نیاز مردم به مسکن رفع نشده و دولت بنا دارد با فعالیت جهادی در موضوع مسکن در روستاها و شهرها تحول ایجاد کند تا یکی از گره‌های اساسی زندگی مردم باز شود. رییسی با تقدیر از خدمات مرحوم رستم قاسمی وزیر فقید راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد: مسوولان مربوطه در این بخش با همت مضاعف ماموریت ناتمام او را به سرانجام برسانند. رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، بار دیگر بر ضرورت توجه ویژه به موضوع مسکن تاکید کرد و گفت: مردم بدانند بیشترین دغدغه دولت موضوع مسکن است و دولت با تمام توان به دنبال رفع نیاز مردم در این زمینه است.

    تغییر سیاست دولت در حوزه مسکن؟

این اظهارات در شرایطی عنوان شد که برخی از رسانه‌ها از جمله پایگاه خبری فردا تصوری دیگر داشتند. این رسانه در گزارشی با عنوان «تغییر سیاست دولت در حوزه مسکن» نوشته بود: اگر یک سال پیش استراتژی دولت برای کنترل مدیریت بازار مسکن ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی ارزان قیمت بود اما گویا حالا این استراتژی تغییر کرده است. با استعفای مرحوم رستم قاسمی از وزارت راه و شهرسازی فرصتی به وجود آمد که دولت در شعار ساخت یک میلیون واحد مسکونی ارزان قیمت تجدیدنظر کند، از این رو، مهرداد بذرپاش وزیر جدید در همان جلسه رأی اعتماد آب پاکی را روی دست چشم انتظاران ریخت و گفت «برنامه‌ای برای ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی ندارد». حال باید دید طرح جایگزین دولت چیست و برای کاهش سهم هزینه مسکن و زمین در سبد خانوار چه سیاستی را می‌خواهد پیش ببرد.

    منابع مالی جدید پیدا کنیم

به گزارش «تعادل»، وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه در جلسه رای اعتماد با بیان اینکه اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام به منابع مالی نیاز دارد، گفته بود: روش‌های تامین مالی برای اجرای پروژه‌ها مهم است، من رسما در دیوان محاسبات بودم و از بودجه خبر دارم، باید راهی برای تامین منابع مالی برای اجرای پروژه‌ها پیدا کنیم. روش‌های جدیدی لازم است تا بتوان مصوبات مجلس شورای اسلامی همچون ساخت چهار میلیون مسکن را اجرا کرد. ما کمبود مهندس و تکنسین فنی برای ساخت ساختمان و سایر متخصصان برای احداث نداریم. او افزود بود: نزدیک به دو برابر بودجه عمرانی کشور یعنی ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت چهار میلیون مسکن نیاز داریم، پس فکر نکنید اگر از ساخت مسکن کوتاه آییم مقصر دولت است یا برعکس مقصر مجلس است، ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم و همه برای ایران و نظام تلاش می‌کنیم مگر می‌توان برای مردم کاری نکرد.

 

ارسال نظر