ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۹/۱۵ - ۰۱:۴۲:۰۰
کد خبر: ۱۹۵۰۵۸

وعده جدید برای بهره‌برداری از قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان 

مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان با اعلام بومی‌سازی ۳۰ درصد این پروژه، گفت: بنا داریم این قطار تا پایان ددولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد.

به گزارش تسنیم علیرضا صلواتی با یادآوری اینکه دهه 80 در مقطعی تصمیم گرفته شد با بودجه‌های دولتی قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان اجرا شود، اظهار کرد: مقرر شد در دولت یازدهم با استفاده از فاینانس خارجی و منابع اعتباری ایران در چین که به واسطه تحریم‌ها امکان جابه‌جایی آنها نبود، یک سری از طرح‌های عمرانی ویژه از جمله آن فولاد، پتروشیمی و قطار سریع‌السیر اجرا شود. وی ادامه داد: با تغییر وزرا در مسیر اختلاف نظرهایی وجود داشت که -قطار سریع‌السیر- از مسیر کاشان یا دلیجان عبور کند که نهایتا تعیین تکلیف شد. مدتی هم بحث بر این بود که در محدوده تهران-قم اجرا شود و بعد تصمیم بر اجرای آن در مسیر قم-اصفهان شد. وی با بیان اینکه جابه‌جایی‌ها زمان اجرای پروژه را طولانی‌تر کرد، افزود: ضمن اینکه از دو سال پیش شرایط کرونایی ایجاد شد و چینی‌ها متعهد به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بودند و چند ماهی پروژه را متوقف کردند تا پروتکل‌های کرونایی اجرا شود. پس از بازگشت پیمانکاران چینی، موانع بانکی، مالیاتی، بیمه‌ای و اجرایی با پیگیری‌ برداشته شد و خوشبختانه اتفاقات خوبی افتاد. مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان با اشاره به سرعت 250 تا 300 کیلومتری قطار مذکور گفت: زمان سیر میسر اصفهان-تهران به طول 410 کیلومتر بین 100 تا 120 دقیقه خواهد بود. از این رو قطار سریع‌السیر رقیب جدی برای هواپیما خواهد بود و ویژگی دیگر آن این است که یک تکنولوژی جدید وارد کشورمان می‌شودکه باعث فاصله گرفتن از بعد سنتی می‌شود. صلواتی اضافه کرد: بحث قطار تهران- مشهد، اصفهان به شیراز، تهران به تبریز و شبکه قم به اراک و شبکه‌ سریع‌السیری که منجر به اتصال 8 استان کشور به هم شود، دنبال شده به تا جایی که 30 میلیون نفر از جمعیت کشور دسترسی  مستقیم   به شبکه سریع‌السیر داشته باشند.

راه‌اندازی مجدد خط‌آهن خواف - هرات

با توافق‌های صورت گرفته میان ایران و افغانستان، اداره کل خط آهن دولتی افغانستان مسوول عملیات ترمیم خسارت‌های وارده به محور و ایستگاه روزنک و نظارت بر اجرا ی کار بر عهده شرکت ساخت و توسعه است. به گزارش مهر، مجری راه‌آهن خواف هرات با اشاره به بهره‌برداری از راه‌آهن برون‌مرزی خواف- هرات در آذر ۱۳۹۹ گفت: بهمن همان سال با تشکیل کمیسیون تحویل موقت، قطعه سوم راه‌آهن خواف- هرات حدفاصل ایستگاه شمتیغ تا ایستگاه روزنک به طول ۶۲ کیلومتر تحویل اداره کل خط آهن دولتی افغانستان شد.

حافظ سادات‌نژاد با اشاره به تغییرات در دولت افغانستان و نبودن امکان فعالیت پیمانکار در آن زمان ادامه داد: در زمان تغییرات سیاسی در این کشور بخش‌هایی از محور و ایستگاه روزنک دچار خسارات تخریبی و سرقت شد در نتیجه عملیات اجرایی در باقی مانده مسیر ممکن نبود.

مجری راه‌آهن خواف- هرات گفت: با توجه به ضرورت و اولویت ترمیم این کار مقرر شده است که پس از تأیید مجری طرح که شرکت ساخت وتوسعه است عملیات بخش باقیمانده که در تعهد ایران است آغاز شود و خط ظرف مدت ۶ ماه مجدد آماده بهره‌برداری شود. وی افزود: هم‌اکنون شرکت ساخت و توسعه به دنبال راه‌های تأمین منابع مالی مورد نیاز و انتخاب پیمانکار برای عملیات تکمیلی باقیمانده مسیر از ایستگاه شمتیغ تا ایستگاه روزنک در کشور افغانستان است. سادات‌نژاد ادامه داد: کارهای انجام شده از سوی افغانستان بر طبق استانداردهای مدنظر هنوز به اتمام نرسیده است و نیاز به جایگزینی بخش‌های به سرقت رفته و تخریب شده دارد که برای عملیات تکمیلی ضروری و حیاتی است. وی با تاکید بر عزم جدی دو کشور برای تکمیل این خط آهن بیان داشت: با توجه به اهمیت بهره‌برداری راه‌آهن خواف- هرات برای دو کشور، تسهیل صادرات و واردات کالا و جابه‌جایی مسافر و همچنین دسترسی ریلی کشور افغانستان به آب‌های آزاد و کشورهای همسایه راه آهن خواف- هرات از مهم‌ترین اولویت‌های زیرساختی دو کشور در توسعه ترانزیت بین‌المللی به حساب می‌آید.

 

ارسال نظر