تسکین تب مصالح ساختمانی از 2 کانال

۱۴۰۱/۰۸/۲۲ - ۰۳:۵۲:۵۹
کد خبر: ۱۹۴۳۱۹

گروه راه و شهرسازی|

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از شاخص و متوسط قیمت نهاده‌های ساختمانی شهر تهران، حاکی از کاهش تورم نهاده‌های ساختمانی در تابستان سال جاری به میزان منفی ۳.۴ درصد بوده است و تورم فصلی، نقطه به نقطه و سالانه نیز به ترتیب حدود ۳۰، ۱۴ و ۸ واحد درصد کاهش یافته است.بر اساس این گزارش، در فصل تابستان١٤٠١، شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ١٤٩١,٨ رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل (١٥٤٤.٢) ٣.٤ درصد کاهش داشته است. این کاهش 3.4 درصدی در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٢٦.٣ درصد) ٢٩.٧ واحد درصد کاهش داشته است. منظور از تورم فصلی، درصد تغییر عدد شاخص قیمت در فصل جاری نسبت به عدد شاخص در فصل قبل است. در این فصل در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم فصلی مربوط به گروه اجرایی «نقاشی ساختمان» با ٩,٩ درصد است و این در حالی است که گروه اجرایی «سیمان، بتن، شن و ماسه» با ١٥.٤ درصد کاهش، با بیشترین کاهش تورم فصلی نسبت با سایر گروه‌ها مواجه شده است. در این میان، کاهش تورم گروه آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده نیز قابل توجه بوده است، به گونه‌ای که در فصل تابستان عدد شاخص به1379,9رسیده است که نسبت به فصل قبل13,4درصد کاهش ونسبت به فصل مشابه سال قبل0,4درصدکاهش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) 18 درصدافزایش داشته است.

   کاهش تورم نقطه به نقطه

بر اساس این گزارش، در تابستان ١٤٠١، تورم نقطه به نقطه معادل ٢٩,٣ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٤٣.٤ درصد) ١٤.١ واحد درصد کاهش داشته است. منظور از تورم نقطه‌ای، درصد تغییر شاخص قیمت در فصل جاری نسبت به شاخص قیمت فصل مشابه سال قبل است. در این فصل در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم نقطه به نقطه مربوط به گروه اجرایی « شیشه» با ٨٣,٣ درصد، می­ باشد و این در حالی است که گروه اجرایی « آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» با ٠.٤ درصدکاهش تورم نقطه به نقطه مواجه شده است.

   کاهش تورم سالانه

این گزارش همچنین حاکی است، در تابستان١٤٠١، تورم سالانه، معادل ٣٦,٧ درصد بوده است که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (٤٤.٨ درصد) ٨.١ واحد درصد کاهش داشته است. منظور از تورم سالانه، درصد تغییر متوسط شاخص قیمت چهار فصل منتهی به فصل مورد نظر، نسبت به همین اطلاع در سال قبل است.  در این فصل، در بین گروه‌های اجرایی بیشترین تورم مربوط به گروه اجرایی« شیشه» با ٨٥,٢ درصد و کمترین تورم با ١٨.٠ درصد متعلق به گروه « آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده » بوده است

     پشت پرده کاهش قیمت مصالح ساختمانی

بررسی داده‌های گزارش مرکز آمار ایران حاکی از افت معنادار قیمت گروه سیمان و گروه آهن آلات در تابستان سال جاری است. این در حالی است که سایر گروه‌ها، همچنان روندی صعودی داشته‌اند. آنگونه که انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در نامه به وزیر نیرو اعلام کردند، اصلی‌ترین دلیل ثبات و تعادل تولید (و طبعا تداوم عرضه و کاهش قیمت) در بازار سیمان طی تابستان سال جاری، تعامل سازنده در تامین برق کارخانه‌ها بوده است. از سوی دیگر، ضعف تقاضا و رکود در بازار آهن آلات منجر به کاهش قیمت این محصول در تابستان سال جاری شده است. البته رکود تقاضای آهن آلات تنها به ایران (اگر چه میزان ساخت و ساز در ایران به‌شدت دچار افت شده) اختصاص نداشته است اما مساله‌ای جهانی به شمار می‌رود. افول اقتصاد چین، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، اوضاع نامناسب اقتصاد روسیه، تنش بین چین و امریکا و... به رکود بیشتر بازار جهانی فولاد دامن زده است.

   کسادی بی‌سابقه بازار خانه‌های نوساز

در این حال، تورم مصالح ساختمانی، شکاف قیمت آپارتمان‌های نوساز و قدیمی‌ساز را تشدید کرده و به همین لحاظ تعداد معاملات خانه‌های نوساز به پایین‌ترین حد خود رسیده و نسبت به 8 سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است. آنگونه که ایسنا گزارش کرده است، بهار امسال تورم مصالح ساختمانی در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته ۴۳.۴ درصد اعلام شد. بیشترین میزان رشد نیز به گروه سیمان، بتن، شن و ماسه با ۵۵.۸ درصد مربوط بود. تورم مصالح در مقایسه با فصل قبل از آن یعنی زمستان ۱۴۰۰ نیز معادل ۷.۹ درصد رشد کرد. اثر رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی به شکل ایجاد شکاف قیمتی بین واحدهای نوساز و واحدهای با عمر بنای سه سال به بالا بروز کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت واحدهای کلیدنخورده که در سال جاری تکمیل شده به مراتب بیش از آپارتمان‌هایی است که تا قبل از سال ۱۳۹۸ وارد بازار مسکن شده‌اند. با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن در حال حاضر قیمت مسکن دچار عقب‌ماندگی در مقایسه با تورم عمومی شده است. هم‌اکنون می‌توان با قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر از نرخ ساخت، آپارتمان‌هایی با عمر بنای بالای سه سال خریداری کرد. این در حالی است که سهم فروش آپارتمان‌های نوساز از معاملات به پایین‌ترین میزان در هشت سال گذشته رسیده است. 

 

ارسال نظر