ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۸/۱۹ - ۰۱:۴۰:۰۲
کد خبر: ۱۹۴۲۳۷

رصد اتوبوس‌های شهری ممکن شد

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برای رفاه حال شهروندان گرامی و در راستای توسعه هوشمند‌سازی خدمات، با اختصاص یک کد دستوری (USSD) زمینه تسهیل اطلاع شهروندان از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه را فراهم کرد. به گزارش ایسنا، روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد: به منظورتسریع در دسترسی شهروندان به برنامه حرکت اتوبوس‌ها و اطلاع از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه، این شرکت اقدام به راه‌اندازی کد دستوری #۲۲*۱۳۷* نموده است. شهروندان گرامی می‌توانند، از این پس به جای ارسال پیامک به شماره ۲۰۰۰۱۱۱، با ارسال شماره ایستگاه به کد دستوری #۲۲*۱۳۷* از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه مطلع شوند.

انتقاد از شیوه  اصلاح قانون شوراها

رییس شورای شهر تهران نسبت به اصلاح و بازنگری در قوانین و مقررات شوراها در مجلس شورای اسلامی بدون مشورت از اعضای شوراها انتقاد کرد. به گزارش تسنیم، شصت و چهارمین آیین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان‌ها با حضور 31 عضو مجمع مشورتی در تالار اجلاس شورای شهر تهران برگزار شد. مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در آغاز شصت و چهارمین آیین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان‌ها  با اشاره به سابقه شکل‌گیری شوراها اظهار کرد: حضرت امام خمینی (ره) در چهاردهم اردیبهشت ماه 1358 فرمان تشکیل شوراها را دادند واین روز به نام روز شوراها نامیده شد. تا شوراها بتوانند مسائل و مشکلات خود را در محل‌های خود بررسی و حل و فصل کنند. وی تصریح کرد: متاسفانه به دلایل زیاد از جمله جنگ تحمیلی و درگیری‌ها در آن مقطع این مهم شکل نگرفت و در نهایت در سال 1377 نخستین انتخابات شوراهای سراسر کشور برگزار شد. رییس شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری انتخابات در 14 اردیبهشت ماه 1377 خاطرنشان کرد: در آن زمان شوراها فعالیت خود را آغاز کردند البته باید به این نکته اشاره شود که در همان زمان نیز شوراها کامل نشد و به عنوان مثال، شورای عالی استان‌ها فقط یک یا دو جلسه آن هم با تعداد اندکی از اعضا تشکیل شد. چمران با اشاره به وجود برخی از موانع و چالش‌ها در فرایند خدمت‌رسانی شوراها گفت: متاسفانه عقب‌ماندگی از تاخیر تاسیس شوراها سبب شد که این نهاد در بسیاری از موارد از موضوعات خود عقب بماند. وی با اشاره به بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات مربوط به شوراها توسط شورای اسلامی گفت: هم‌اینک مجلس تدوین قانون جدید شوراها را در دستور کار خود دارد که متاسفانه هیچ مشورتی با اعضای شوراها که افرادی متخصص و کارآمد در این حوزه بوده و سال‌ها زحمت کشیده بودند نشده است و آنچه را که با کمال حسن نیت در ذهن‌شان خطور می‌کند، تهیه می‌کنند ولی متاسفانه نه تنها با اعضای شوراها بلکه با شورای عالی استان‌ها نیز مشورتی نشده است و نتیجه این می‌شود که این قانون جدید مورد قبول ما نخواهد بود و ان‌شاءالله مجلس فرآیند تدوین این قانون را اصلاح کند. رییس شورای شهر تهران در ادامه شصت و چهارمین آیین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان‌ها با پرداختن به 4 چالش روبروی شوراها گفت: نخستین چالش دولت، دومین چالش مجلس سومین چالش شوراها و چهارمین چالش آرای قوه قضاییه مربوط به مصوبه شوراها است. چمران در خصوص چهار چالش اشاره شده اظهار کرد: باید به این موضوع اشاره شود چون شوراها دیرتشکیل شدند وزارت کشور جایگزین شوراها بود و هنوز هم خودشان رادر همان حالت می‌بینند و متاسفانه استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و حتی بخشداری‌ها در استان‌های مختلف معتقد بودند که باید کار شوراها را آنها انجام دهند که این یک نقیصه و چالش محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه شوراها بار زیادی از روی دوش دولت‌ها برداشته‌اند، تاکید کرد: خوشبختانه درحال حاضر شرایط خوب و هماهنگی بین شوراها و دولت برقرار است که امیدواریم این ادامه پیدا کند. رییس شورای شهر تهران دومین چالش روبروی شوراها را، مجلس عنوان کرد و گفت: نمایندگان در مجلس مشکلات شهرها را می‌بینند و تلاش می‌کنند که قوانین و مقررات شوراها را بازنگری و به تصویب برسانند. اما در این فرآیند هیچ مشورتی از اعضای شوراها اخذ نمی‌کنند.

دلیل عمده تخلفات شورایی‌ها

نایب‌رییس شورای شهر تهران گفت: درصد قابل توجهی از تخلفات شورایی‌ها به دلیل عدم اطلاع از قوانین و مقررات و اختیارات آنها است. به گزارش تسنیم، پرویز سروری در شصت و چهارمین آیین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان‌ها با اشاره به مساله نظارت از سوی شوراها در عملکرد دستگاه‌ها گفت: شوراها می‌توانند در نظام بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی کشور دخالت کنند و به عنوان یک مطالبه از دستگاه‌ها مطرح کنند و در این مسیر گام بردارند. وی با بیان اینکه ما به هیچ عنوان برای اجرای قانون التماسی از دولت مجلس و قوه قضاییه و دستگاه‌ها نخواهیم داشت، گفت: مطالبات ما قانونی است البته که در این دوره همراهی و هماهنگی خوبی بین دولت مجلس و قوه قضاییه فراهم شده است. نایب‌رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه درصد قابل توجهی از تخلفات شورایی‌ها به دلیل عدم اطلاع از قوانین و مقررات و اختیارات آنها است، گفت: خوشبختانه هماهنگی خوبی هم‌اکنون بین دولت و مجلس و قوه قضاییه فراهم شده و امیدواریم از این فرصت جهت اطلاع اعضای شوراها از اختیاراتشان داشته باشیم.  سروری ادامه داد: برداشت بنده از اصل قانون اساسی این است که تاکید قانون در مدیریت شهری و حکمرانی محلی است که باید از این ظرفیت به نحو مطلوب در استان‌ها و شهرستان‌ها و ... استفاده شود.

 

ارسال نظر