ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۸/۱۹ - ۰۱:۳۸:۰۹
کد خبر: ۱۹۴۲۳۶

مجلس مخالف افزایش ٣٠ درصدی نرخ پروازها است

رییس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: برخی از شرکت هواپیمایی در کشورمان تنها با دو فروند هواپیما فعال هستند و هواپیمای فعالی در ناوگان ندارند. محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت ناوگان هوایی کشورمان و افزایش تعداد هواپیماهای زمینگیر اظهار داشت: برخی از شرکت هواپیمایی در کشورمان تنها با دو فروند هواپیما فعال هستند و هواپیمای فعالی در ناوگان ندارند. در حال حاضر ناوگان هوایی کشورمان شرایط خوبی ندارد و نمی‌تواند تقاضای موجود را پاسخ دهد. وی با بیان اینکه حدود یک‌سوم هواپیماهای موجود برخط هستند، ادامه داد: از ۴٠٠ فروند هواپیمای موجود در ناوگان حدود ١۵٠ فروند فعال هستند و پرواز انجام می‌دهند و مابقی هواپیما به دلایل متعدد زمین‌گیر شده‌اند و نیاز به قطعات هواپیما و بازسازی دارند اما در این شرایط تقاضا هم در حال افزایش است.  رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: البته در طول بیش از یک سال گذشته کمتر از ١٠ فروند هواپیما با میانگین ١۵ سال وارد ناوگان هوایی کشورمان وارد شده است. رضایی کوچی درباره درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما و اعلام مخالفت مجلس با این درخواست شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: در این شرایط درخواست افزایش قیمت هواپیما را نمی‌پذیریم و هنوز هم اصرار دارند که تا ٣٠ درصد قیمت بلیت هواپیما افزایش پیدا کند و مجلس موافق افزایش قیمت بلیت هواپیما نیست.  وی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی هم مدعی هستند که انجام پرواز با این قیمت‌ها مقرون به صرفه نیست و هزینه‌های پرواز افزایش یافته است اما شرایط به گونه‌ای نیست که شرکت‌های هواپیمایی قیمت‌ها را بیش از این افزایش دهند و مردم به سختی به بلیت هواپیما دسترسی پیدا می‌کنند و مجلس موافق افزایش قیمت‌ها نیست.

4 پروژه‌‌ ریلی در اولویت استفاده از منابع صندوق توسعه

پروژه‌های عمرانی همواره با چالش تامین مالی مواجه می‌شوند و همین مساله موجب طولانی شدن فرآیند ساخت و اتمام عملیات عمرانی طرح‌های توسعه‌ای در کشور شده است. علاوه بر مشکل محدودیت در تامین مالی، عدم اولویت‌بندی پروژه‌ها با توجه به ضریب اهمیت و میزان تاثیرگذاری آن بر اقتصاد و توسعه کشور، از دیگر دلایل طولانی شدن فرآیند ساخت پروژه‌های عمرانی است، درواقع سازمان برنامه و بودجه با کثرت طرح‌های عمرانی مواجه می‌شود و نتیجه این کثرت، توزیع منابع بین هزاران پروژه است. به گزارش فارس، باتوجه به آمار و ارقام درآمدهای نفتی، پیش‌بینی می‌شود حدود 3.3 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به دولت برای ساخت پروژه‌های عمرانی هزینه شود. در صورتی که براساس نرخ ارز نیمایی که هم‌اکنون حدود 28 هزار میلیارد تومان است، 92 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تزریق به پروژه‌های عمرانی به دست می‌آید. در این حال، برنامه وزارت راه شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برای سال 1401 بهره‌برداری از پنج پروژه ریلی به طول 564 کیلومتر است. این پروژه‌ها شامل پروژه‌های میانه-اردبیل (به طول 175 کیلومتر)، همدان-سنندج (به طول 155 کیلومتر)، رشت -کاسپین (به طول 36 کیلومتر)، خاش - زاهدان (به طول 154 کیلومتر) و بستان‌آباد - تبریز (به‌طور 44 کیلومتر) است. از این پنج پروژه، خط‌آهن زاهدان-خاش در آستانه بهره‌برداری است، چهار پروژه دیگر که شامل 410 کیلومتر خط ریلی است، تنها در صورت تزریق 6 تا 7 هزار میلیارد تومان اعتبار تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به بهر‌ه‌برداری خواهد رسید. تنها با تزریق 7 هزار میلیارد تومان به این 4 پروژه، 410 کیلومتر خط ریلی تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و 2 مرکز استان و یک بندر بزرگ تجاری به نام بندر کاسپین به شبکه ریلی متصل خواهد شد. در صورت تزریق اعتبار و بهره‌برداری از این 4 پروژه، رکورد اتمام و بهره‌برداری از خطوط جدید پروژه‌های ریلی شکسته می‌شود چرا که در مدت یک سال 560 کیلومتر خط ریلی به بهره‌برداری رسیده در حالی که متوسط ساخت خط ریلی در طول چند دهه گذشته سالانه 200 کیلومتر بوده است.

ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران- اصفهان در دستور کار 

در نشست رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با مجمع نمایندگان استان اصفهان، ساخت راه آهن سریع‌السیر تهران-قم- اصفهان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  به گزارش تسنیم، رستم قاسمی در نشستی با حضور مدیرعامل شرکت راه آهن، معاون حمل ونقل، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور و معاون سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و معاون مسکن و ساختمان که در ساختمان شهید دادمان برگزار شد به موضوعات حوزه مسکن و شهرسازی و حمل ونقل استان اصفهان رسیدگی کرد.

استاندار استان اصفهان و مدیرکل راه و شهرسازی این استان نیز در این نشست به بیان موضوعات مورد نظر در این استان پرداختند. رسیدگی به موضوع طرح نهضت ملی مسکن و پروژه‌های کلان زیرساخت‌های حمل و نقلی مربوط به استان اصفهان از موضوعات مطرح شده در این جلسه بود. راه‌آهن سریع السیر قم- اصفهان قسمتی از کریدور راه‌آهن تهران- قم – اصفهان، اولین راه‌آهن سریع السیر کشور و یکی از راه‌آهن‌های کم نظیر در سطح منطقه است. طول کل مسیر پروژه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان 410 کیلومتر و طول مسیر قم- اصفهان 245 کیلومتر است. از جمله اهداف اعلام شده اجرای راه‌آهن تهران- قم – اصفهان کاهش زمان سفر، دسترسی بهتر به شهرها و قطب‌های صنعتی، اشتغال‌زایی، کاهش مخاطرات در زمینه بروز سوانح و کاهش آثار نامطلوب زیست محیطی است.

 

ارسال نظر