ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۸/۱۵ - ۰۰:۴۷:۴۹
کد خبر: ۱۹۴۰۵۴

افت 35 درصدی بارش‌های پاییزی در کشور 

بررسی اطلاعات پهنه بارش‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بارش‌های پاییزی کشور در مقایسه با دوره بلندمدت ۳۵.۲درصد کاهش یافته است. به گزارش تسنیم، مطابق اطلاعات پهنه بارش‌ها مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی از ابتدای سال آبی جاری تا تاریخ 11 آبان‌ماه میزان بارش‌ها در مقایسه با دوره بلندمدت 35.2 درصد کاهش یافته است. از ابتدای سال آبی جاری تا 4 آبان‌ماه میزان کاهش بارش‌ها 54.1 درصد بود. تا هفته گذشته در یک‌سوم استان‌های کشور بارندگی ثبت‌ نشده بود که در هفته دوم آبان وضعیت بارش‌ها بهبود یافته است، بر این اساس میزان کاهش بارش در استان تهران 84.9 درصد، در سیستان و بلوچستان 94.3 درصد، خراسان جنوبی 96.9 درصد، کرمانشاه 94.2 درصد، کرمان 93.6 درصد، همدان 95 درصد، ایلام 88.6 درصد و قم 89.1 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که میزان بارش‌ها در استان اصفهان با افزایش 79.5درصدی به 9.3 میلی‌متر و در استان بوشهر نیز بارش‌ها با 69.8 درصد به 6.9 میلی‌متر رسیده است. در چهارمحال و بختیاری نیز رشد بارش‌ها 138.3 درصد رشد و خراسان شمالی 69.4 در مقایسه با بلندمدت افزایش یافته است. در خوزستان رشد بارش‌ها 111.4 درصد، کهگیلویه و بویراحمد 135.4 درصد و گلستان 20.1 درصد بوده است.

افزایش سفرهای جاده‌ای از مبدا تهران و البرز

متوسط تردد روزانه بین استانی در یک هفته گذشته در حالی نسبت به هفته پیش از آن با 2 درصد کاهش مواجه شده که بیشترین خروج وسایل نقلیه در تهران و البرز از ۶۸ هزار به ۱۳۲ هزار افزایش یافته است. به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین آمارهای منتشرشده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور، متوسط تردد روزانه بین استانی در هفته گذشته (از ۶ تا ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۱) یک میلیون و ۶۲۷ هزار و ۴۵۴ وسیله نقلیه بوده که نسبت به مدت مشابه هفته گذشته (جمعه ۲۹ مهرماه تا پنجشنبه ۵ آبان)، با دو درصد کاهش مواجه بوده و در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته (جمعه ۷ تا پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰)، افزایش هشت درصدی را تجربه کرده است. همچنین سهم وسایل نقلیه سبک (یعنی خودروهای شخصی) در بازه زمانی ۶ تا ۱۲ آبان ماه، در مقایسه با مدت مشابه هفته گذشته، 5 درصد افزایش و در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، ۱۲ درصد افزایش داشته است. در هفته گذشته حدود 8 میلیون و ۷۱۱ هزار پلاک یکتا در محورهای مواصلاتی مشاهده شده‌ است. در این میان مبدأ پلاک‌های مشاهده‌شده در محورهای مواصلاتی با سهمی بالغ‌بر ۲۵ درصد مربوط به استان‌های تهران و البرز بوده و پس از آن، خودروهایی با پلاک مازندران، فارس و خراسان رضوی در محورهای مواصلاتی کشور و استان‌های دیگر مشاهده شده است. بیشترین خروج وسایل نقلیه در تهران و البرز در یک هفته گذشته، ۱۳۲ هزار و ۸۳۱ وسیله نقلیه و مربوط به پنجشنبه ۱۲ آبان ماه بوده است و وسایل نقلیه با مبدا پلاک تهران و البرز، بیشتر در استان‌های قزوین، مازندران، مرکزی، قم، گیلان و اصفهان مشاهده شده‌اند؛ این در حالی است که در هفته پیش از آن (جمعه ۲۹ مهر تا ۵ آبان ماه ۱۴۰۱)، بیشترین خروج وسایل نقلیه در تهران و البرز ۶۸ هزار و ۹۳۴ وسیله نقلیه بود. همچنین بیشترین ورود وسایل نقلیه در مازندران در بازه ۳ تا ۱۲ آبان‌ماه، ۳۸ هزار و ۱۷۱ وسیله نقلیه مربوط‌به روز پنجشنبه ۵ آبان بوده و بیشترین خودروهای غیربومی مشاهده‌ در استان، مربوط‌به استان‌های تهران و البرز، گلستان، خراسان رضوی، اصفهان، گیلان و سمنان بوده‌اند. در استان گیلان نیز، بیشترین ورود وسایل نقلیه در روز پنجشنبه ۵ آبان ماه با ۲۷ هزار و ۸۲۱ وسیله بوده و استان‌های تهران و البرز، مازندران، قزوین، اردبیل و اصفهان بیشترین سهم را در میان خودروهای غیربومی داشتند. تردد ورود و خروج نسبت به سال گذشته در استان‌های‌ خراسان رضوی و کردستان 3 درصد کاهش و در گیلان یک درصد کاهش داشته که با بیشترین کاهش مواجه بودند و استان‌های سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱ درصد افزایش و بوشهر با ۲۸ درصد افزایش، بیشترین افزایش را داشته است.

وزیر راه: عقب‌ماندگی در حوزه مسکن بسیار زیاد است

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز موضوع مسکن در کشور در یک شرایط بحرانی است و در برخی شهرها ٧٠ درصد سبد خانوار به مسکن تعلق می‌گیرد و این نشان می‌دهد که شرایط خوبی نداریم و عقب ماندگی در این حوزه بسیار زیاد است.

به گزارش ایرنا، قاسمی در آیین کلنگ زنی ساخت ۴٠ هزار و ۶٢ واحد مسکن طرح نهضت ملی مسکن فارس در شیراز افزود: باید کاری کنیم که در حوزه مسکن یک جهش جدی اتفاق بیفتد.امروز عرضه و تقاضا در مسکن فاصله زیادی دارد و به ویژه طی 8 سال گذشته که مسکنی ساخته نشده است. وزیر راه و شهرسازی افزود: در دولت‌های نهم و دهم در بحث مسکن مهر ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار واحد شروع شد که کماکان حدود ٢٢٠ هزار واحد آن باقیمانده است.  قاسمی بیان کرد: در دولت سیزدهم نیز بر اساس برنامه ظرف چهار سال چهار میلیون مسکن باید در کشور ساخته شود که تاکنون یک و نیم میلیون واحد در دست اجرا داریم و تا پایان سال به ٢ میلیون واحد خواهد رسید.

 

ارسال نظر