واکنش ایران به کشف جسد در پرواز لوفتهانزا

۱۴۰۱/۰۸/۰۷ - ۰۳:۰۹:۳۷
کد خبر: ۱۹۳۸۱۷
واکنش ایران به کشف جسد در پرواز لوفتهانزا

گروه راه و شهرسازی|

در پی ادعای شرکت هوایی لوفتهانزا مبنی بر کشف جسد یک مرد در قسمت چرخ هواپیمایی که از تهران به فرانکفورت پرواز کرده است، با واکنش مقام‌های صنعت هوایی و همچنین وزارت خارجه ایران مواجه شد. لوفتهانزا به دلیل کشف جسد ادعایی، پروازهای خود به ایران را لغو کرده است. به گفته مسوولان فرودگاهی کشور، «طرح ادعا قبل از اعلام رسمی قابل استناد نیست». همچنین به گفته وزارت خارجه کشور، ایرلاین آلمانی برای ادعای خود، هیچ گونه مدرکی ارایه نکرده است. در این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که هواپیمای مزبور، پیش از آمدن به تهران، از آلمان به امریکا پرواز داشته است.روز پنجشنبه یورونیوز مدعی شد، به دلیل کشف یک جسد در هواپیمای آلمانی در پرواز فرانکفورت- تهران همه پروازها به سمت ایران لغو شده است.به گزارش مهر، یورونیوز نوشت: «روزنامه بیلد به نقل از پلیس آلمان اعلام کرد، خدمه فرودگاه در حین انجام تعمیرات و بازرسی فنی پس از پرواز، جسد این مرد را پیدا کردند. به گزارش تلویزیون هسنشاو چهار ساعت از کار بر روی هواپیما گذشته بود که این جسد پیدا شد. پلیس هنوز هویت این فرد را اعلام نکرده ولی تحقیقات برای روشن شدن هویت او و رخداد این حادثه را آغاز کرده است.» به گزارش خبرگزاری دی‌پی‌ای پرواز برگشت این هواپیما که برای روز جمعه برنامه‌ریزی شده بود، لغو شده است.

 به گزارش «تعادل»، روابط عمومی وزارت خارجه ایران در پی کشف یک جسد در پرواز روز پنجشنبه خطوط هوایی لوفتهانزا در مسیر تهران- فرانکفورت، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از روز گذشته و اولین دقایق وزارت امور خارجه در جریان موضوع قرار گرفته است.در اطلاعیه روابط عمومی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران همچنین اعلام شده است، موضوع از طریق برقراری تماس کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت و سفارت کشورمان در برلین با مقام‌های آلمانی ذیربط در این خصوص، در دست پیگیری بوده، ولیکن تاکنون اطلاعات مستندی از طرف آلمانی دریافت نشده است.روابط عمومی وزارت امور خارجه در پایان این اطلاعیه اعلام کرده است، در صورت کسب اطلاعات بیشتر، مراتب مورد اطلاع‌رسانی قرار خواهد گرفت.

   خلبان قبل از پرواز محفظه چرخ هواپیما را بررسی کرد

سعید چلندری، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام، یعنی فرودگاهی که مبدا پرواز تهران- فرانکفورت بوده است، در این رابطه اظهار کرد: لوفتهانزا هیچ اطلاعاتی به فرودگاه اعلام نکرده که موضوع را در دست بررسی قرار دهیم و ابهامات لوفت‌هانزا در این باره بسیار زیاد است چرا که بیش از ٣٩ ساعت از این موضوع گذشته و لوفتهانزا هیچ اطلاعاتی در اختیار فرودگاه امام قرار نداده است.چلندری در گفت‌وگو با ایلنا درباره ادعای لوفتهانزا مبنی بر کشف جسد پس از پرواز d از فرودگاه امام خمینی به فرانکفورت اظهار کرد: ساعت 1:30 بامداد پنجشنبه شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا پروازی را از فرودگاه امام به فرانکفورت انجام داده‌ و ١۴ ساعت پس از این پرواز، نماینده لوفت‌هانزا با تماس تلفنی به فرودگاه اعلام کرده است که در قسمت محفظه چرخ‌های عقب هواپیما یک جسد پیدا شده‌‌ و به غیر از این تماس تلفنی هیچ اطلاعات دیگری از سوی یک شرکت هواپیمایی به ما اعلام نشده است.وی ادامه داد: تا زمانی که شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا این موضوع را به صورت مکتوب و رسمی اعلام نکند، این ادعا به صورت رسمی قابل بررسی نیست. این شرکت باید اطلاعات متقنی از این موضوع و از جسد به ما ارایه کند و حداقل عکسی از جسد در اختیار فرودگاه قرار دهد. تا به این لحظه شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا به صورت رسمی موضوعی را اعلام نکرده و اطلاعاتی را ارسال نکرده است. فقط در تماس تلفنی اعلام کرده‌اند که به صورت تکنیکال پروازهای دیروز و امروز خود به ایران را لغو کرده‌اند.سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام تاکید کرد: در بررسی‌های اولیه به موضوع خاصی نرسیدیم. منتظر اطلاعات رسمی لوفت‌هانزا هستیم تا به درخواست رسمی آنها پاسخ دهیم.چلندری گفت: این موضوع چندین بار در دنیا رخ داده است که افرادی از دسته کارگران خدماتی فرودگاه به دلیل عدم آگاهی از شرایط محفظه چرخ‌ها که درجه حرارت آن قسمت در ارتفاعات به منفی ۶٠ درجه هم می‌رسد، نسبت به ورود به آن قسمت از هواپیما اقدام می‌کنند. اما لوفت‌هانزا هیچ اطلاعاتی به فرودگاه اعلام نکرده که موضوع را در دست بررسی قرار دهیم و ابهامات لوفت‌هانزا در این باره بسیار زیاد است چراکه بیش از ٣٩ ساعت از این موضوع گذشته و لوفت‌هانزا هیچ اطلاعاتی در اختیار فرودگاه امام قرار نداده است. وی تاکید کرد: بررسی‌های اولیه ما هیچ چیزی را نشان نداده‌ است و دوربین‌های محوطه را مورد بررسی قرار دادیم و اتفاقا مشاهده شد که در لحظه آخر پیش از پرواز خلبان و کادر فنی لوفت‌هانزا دقیقا همان بخش از هواپیما را چک کردند و اگر موضوعی بود در همان موقع متوجه آن می‌شدند. بنابراین تازمانی که لوفت‌هانزا موضوع را به صورت رسمی اعلام نکند برای ما قابل استناد نیست.

   مسیر قبلی پرواز کجا بود؟

در این حال، بررسی برنامه پروازهای هواپیمای ایرباس لوفتهانزا که آلمانی‌ها مدعی پیدا شدن جسد در آن هستند، نشان می‌دهد این هواپیما پیش از پرواز به ایران، پرواز دنور - فرانکفورت را انجام داده است. به گزارش همشهری آنلاین، در حالی شرکت لوفتهانزا مدعی پیدا شدن جسد در پرواز تهران - فرانکفورت این شرکت هواپیمایی، ۱۱ ساعت پس از فرود در فرانکفورت شد که بررسی برنامه پرواز هواپیمای ایرباس ۳۴۰ به رجیستر D-AIGW نشان می‌دهد این هواپیما قبل از پرواز به تهران، پرواز به دنور امریکا را انجام داده است. این هواپیما چهارشنبه شب پرواز فرانکفورت به تهران را انجام داده و ساعت 20:41 دقیقه در فرودگاه امام خمینی(ره) به زمین نشسته است.در ادامه نیز هواپیمای ایرباس ۳۴۰ لوفتهانزا ساعت یک و ۴۹ دقیقه بامداد پنجشنبه ۲۷ اکتبر ۲۰۲۲ تهران را به مقصد فرانکفورت ترک می‌کند و در ساعت ۵ و ۱۸ صبح در فرودگاه این شهر به زمین می‌نشنید. هواپیمایی لوفتهانزا تقریبا حدود ۱۱ ساعت بعد ادعای پیدا شدن جسد در چرخ‌های عقب هواپیمای ایرباس را به مسوولان فرودگاه امام اعلام می‌کند.

   فرود اضطراری پرواز تاشکند- دوبی در شیراز

در تحولی دیگر، روز پنجشنبه، پرواز تاشکند- دوبی به‌طور اضطراری در فرودگاه شیراز به زمین نشست. سازمان هواپیمایی در اطلاعیه‌ای درباره فرود اضطراری پرواز تاشکند- دوبی در فرودگاه شیراز اعلام‌ کرد: بررسی مشترک سازمان هواپیمایی ایران و امارات درباره این رویداد ادامه دارد.به گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، در این اطلاعیه آمده است: در ساعت ۵: ۱۵ صبح روز «پنج شنبه- ۵ آبان» پرواز ۱۹۴۲ شرکت هواپیمایی فلای دوبی از نوع B738 از تاشکند کشور ازبکستان به شهر دوبی کشور امارات در حین عبور از فضای کشور و نزدیک فضای اصفهان به علت بی‌هوش شدن خلبان، اعلام وضعیت اضطراری کرد و به فرودگاه شیراز تغییر مسیر داد.این اطلاعیه می‌افزاید: کمک خلبان به سلامت هواپیما را در شیراز فرود آورده است و با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری تیم ارزیاب پزشکی از شهر شیراز به فرودگاه اعزام شده و اقدامات پزشکی لازم به عمل آمد. در این اطلاعیه توضیح داده شد: با دستور مقامات سازمان هواپیمایی کشوری مسافران به سالن ترانزیت منتقل شده تا خلبانان جدید برای ادامه پرواز به شیراز اعزام شوند. در پایان با اعزام خلبانان جدید، مسافران پرواز در ساعت ۱۶ به شهر دوبی اعزام شدند. در پایان این اطلاعیه تاکید شد: این رویداد یک حادثه جدی بوده و بررسی مشترک سازمان‌های هواپیمایی دو کشور ایران و امارات بر اساس قوانین بین‌المللی ادامه دارد.

 

ارسال نظر