پیش‌بینی تشدید آلایندگی‌ها در نیمه دوم سال

۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - ۰۱:۵۹:۰۸
کد خبر: ۱۹۳۵۵۴

گروه راه و شهرسازی|

آنگونه که استاندار تهران اعلام کرده است، آلایندگی هوای تهران طی نیمه دوم سال افزایش خواهد یافت و پدیده گرد و غبار نیز مزید بر علت خواهد شد. در این حال، از آنجا که حدود 70 تا 80 درصد از منابع آلودگی مربوط به وسایل محرک هستند، بحث معاینه فنی قرار است، دقیق‌تر و قاطعانه‌تر اعمال شود به گونه‌ای که جریمه نداشتن گواهی معاینه فنی در هر روز 52 هزار و 500 تومان برای مالک خودرو هزینه در بر خواهد داشت. افزون بر این، در صورتی که دود ناشی از احتراق موتور از اگزوز خودرو نمایان باشد، افزون بر جریمه یادشده، مبلغ 63 هزار تومان به جریمه اضافه خواهد شد.

محسن منصوری، استاندار تهران با اشاره به برنامه‌ریزی برای کاهش آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال جاری از برنامه‌ریزی‌ها برای جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با موتورسیکلت‌های کاربراتوری خبر داد.

به گفته او، 30 تا ۳۲ درصد آلایندگی مربوط به منابع ثابت همچون کارخانه‌ها و ۶۷ تا ۸۰ درصد آلودگی تهران سهم منابع متحرک همچون اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت است که در این میان موتورسیکلت‌ها سهم زیادی را به خود اختصاص می‌دهند. چرا که اگر موتورسیکلتی استاندارد لازم را نداشته باشد چهار تا پنج برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می‌کند. در تهران به ازای هر نفر تقریبا یک خودرو داریم؛ لذا باید در این حوزه برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهیم. در برنامه‌ها تاکید شده که موتورسیکلت‌های برقی را با کاربراتوری جایگزین شوند و امیدواریم در برنامه‌ای دو تا سه ساله این مشکل را حل کنیم.

به گزارش ایسنا، محسن منصوری در پایان جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا در جمع خبرنگاران، گفت: از اواسط پاییز تا اواخر زمستان با تشدید پدیده آلودگی هوا و افزایش آلایندگی مواجه هستیم که البته پدیده‌های طبیعی همچون گرد و غبار نیز روی این موضوع تاثیرگذار است. وی افزود: به تازگی موضوع آلودگی هوا در تهران بیشتر ناشی از ورود ریزگردها از غرب کشور است؛ اما به‌طور کلی مساله آلودگی هوا در تهران ناشی از دو موضوع منابع آلاینده در زمستان همچون خودروها و موضوع پدیده‌های طبیعی همچون گرد و غبار است که در دیگر فصول سال نیز رخ می‌دهد.

منصوری ادامه داد: در جلسه امروز در خصوص تشدید آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال بحث و گفت‌وگو شد. تکالیف دستگاه‌های مختلف در قانون به روشنی مشخص شده و برخی دستگاه‌ها نیز موضوع را به صورت جدی پیگیری کرده‌اند، اما به‌طور مشخص در این جلسه تاکید شد که مجموعه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی طرح کنترل و هدایت بخارات و خروجی‌های بنزین در پمپ‌های بنزین را که موجب ایجاد بخشی از آلودگی هستند را در برنامه مشخص ارایه کند، البته این کار آغاز شده اما سرعت آن باید افزایش پیدا کند.

   صنایع به مازوت‌سوزی روی نیاورند

استاندار تهران درباره موضوع گازرسانی در حوزه صنایع نیز گفت: باید توزیع گاز در صنایع به گونه‌ای باشد که صنایع به مازوت سوزی روی نیاورند. از این رو، در این حوزه باید تدبیری انجام شود تا موضوع کنترل شود و اگر استثنائا به هر دلیلی با اخذ مجوز مقرر شد صنایعی از این فرآیند استفاده کند باید تدبیر شود که بیشترین فاصله را با تهران داشته باشد.

وی ادامه داد: در این جلسه موضوع معاینه فنی خودروها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد تدبیری شود که بیشترین مراجعه را برای اخذ گواهی معاینه فنی داشته باشیم و احیانا شیطنت‌ها و دور زدن‌هایی اگر در این موضوع وجود دارد کنترل شود. بعضا برخی خودروها برای اخذ گواهی معاینه فنی به شهرستان‌های اطراف مراجعه می‌کنند و این در شرایطی است که در این شهرستان‌ها حساسیت‌ها نسبت به این موضوع کمتر است. لذا باید هر شهری با توجه به شرایط خود شاخص‌های کنترلی را تعیین کند. منصوری تاکید کرد: ما سومین پاییز خشک را پیش رو داریم که بارندگی کمتر، موجب تشدید آلایندگی‌ها می‌شود. لذا دستگاه‌ها تکلیف سنگین‌تری بر عهده دارند. بی‌تردید تحقق قانون هوای پاک نیازمند منابع مالی گسترده است و از سوی دیگر زمانبر نیز خواهد بود؛ اما می‌توانیم تدابیری را اتخاذ کنیم که بخشی از اقدامات لازم برای تحقق این قانون اجرایی شود.

وی ادامه داد: ۳۰ تا ۳۲ درصد آلایندگی مربوط به منابع ثابت همچون کارخانه‌ها و ۶۷ تا ۸۰ درصد آلودگی تهران سهم منابع متحرک همچون اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت است که در این میان موتورسیکلت‌ها سهم زیادی را به خود اختصاص می‌دهند. چرا که اگر موتورسیکلتی استاندارد لازم را نداشته باشد چهار تا پنج برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می‌کند. در تهران به ازای هر نفر تقریبا یک خودرو داریم؛ لذا باید در این حوزه برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهیم. در برنامه‌ها تاکید شده که موتورسیکلت‌های برقی را با کاربراتوری جایگزین شوند و امیدواریم در برنامه‌ای دو تا سه ساله این مشکل را حل کنیم.

    ۵۲،5 هزارتومان جریمه روزانه  نداشتن معاینه فنی

در این حال، سرهنگ علی اصغر شریفی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه خودروهای دودزا علاوه بر جریمه، اعمال قانون و متوقف می‌شوند گفت: دودزا بودن ۶۳ هزار تومان و به ازای هر روز نداشتن معاینه فنی نیز ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان جریمه برای راننده خودرو در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش ایرنا، سرهنگ علی اصغر شریفی روز چهارشنبه در یک برنامه خبری افزود: دودزا بودن دو جریمه دارد؛ اول اینکه خودرو به علت دودزا بودن جریمه می‌شود و دوم به علت این موضوع، اعمال قانون و متوقف خواهد شد و در ادامه پلاک اعزام به تعمیرگاه دریافت می‌کند و حتما باید به تعمیرگاه برود و رفع نقص انجام دهد.  خودروی دود زا باید به معاینه فنی برود و پس از آن به پلیس مراجعه کند همچنین جریمه دودزا بودن نیز ۶۳ هزار تومان است و به ازای هر روز نداشتن معاینه فنی نیز ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان جریمه برای راننده خودرو در نظر گرفته می‌شود.

شریفی با بیان اینکه معاینه فنی یک بررسی کلی است، افزود: در این فرایند علاوه بر موضوعی مانند دودزا بودن به ارتفاع ماشین، وضعیت ظاهری، چراغ‌ها، شیشه، رینگ‌ها و لاستیک‌ها توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه در معاینه فنی موضوع آلایندگی خودروها کنترل و این فرآیند با استفاده از یک دستگاه در اگزوز انجام می‌شود گفت: موضوع بعدی سیستم تعلیق و کمک‌فنرهای خودرو است همچنین سالم‌بودن شیشه خودرو و وجود ترک روی آن بسیار جدی و مهم است. یک ترک کوچک شاید در نگاه اول جدی نباشد اما ممکن است که همین سهل‌انگاری باعث بروز حوادث جدی شود.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: سیستم روشنایی خودرو و برف‌پاک‌کن‌ها نیز در فرآیند معاینه فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد که این دو عامل به دید بهتر راننده حین رانندگی کمک می‌کند همچنین ریسک حادثه را کاهش می‌دهد.

وی درباره اینکه آیا احتمال باطل شدن معاینه فنی نیز وجود دارد گفت: اگر معاینه فنی توسط راننده دریافت شود ولی از نظر ظاهری وسیله نقلیه دارای ایراد و نقص باشد، پلیس می‌تواند این خودرو را مجدد به مراکز معاینه فنی اعزام کند، مواردی چون دود کردن خودروها، نقص در سیستم روشنایی، شکستگی شیشه‌ها، ارتفاع و نواقص ظاهری جزو مواردی هست که پلیس می‌تواند در مورد آن اعمال قانون کند. این موضوعات مواردی هستند که به چشم پلیس مشهود است و اگر رویت شود می‌تواند جزو نواقص باشد و پلیس راننده را جریمه کند.

 

ارسال نظر