در شهر

۱۴۰۱/۰۷/۱۸ - ۰۱:۱۹:۰۵
کد خبر: ۱۹۳۱۸۹

کاهش آثار تاریخی بافت مرکزی تهران به یک‌سوم 

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران گفت: نبود الگوی مدون و مشخص برای مرمت بناها و آثار ارزشمند تاریخی در شهر تهران، نه‌تنها بازار تهران را به انبار کالاها تبدیل کرده که تعداد آثار در بافت تاریخی منطقه ۱۲ تهران را به یک‌سوم کاهش داده است.

پیش از این، سیداحمد علوی، رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در جلسه شورای شهر که سه‌شنبه دوازدهم مهرماه با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، درباره حریم بافت تاریخی و ضوابط میراث فرهنگی برای ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی مناطق ۶، ۱۱ و ۱۲ شهر تهران گفته بود: ساکنان این مناطق به خاطر این ضوابط مورد آزار و اذیت هستند، می‌ترسیم از روزی که تجربه تلخ قانون باغات تکرار شود و تا ملکی ارزش میراثی پیدا می‌کند مالک سریعا به دنبال تخریب آن برود؛ چرا که شرایط ساخت و ساز در حریم میراث فرهنگی سخت است و برای مالک صرفه اقتصادی ندارد و باید این مشکلات حل و فصل شود.

در پی این اظهارنظر، ایسنا با احمد علوی گفت‌وگویی داشت و به بررسی این اظهارات پرداخت. رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه مهم‌ترین مساله در مرمت و بازسازی این مناطق، نبود الگوی مدون و مشخص برای مرمت بناها و آثار ارزشمند تاریخی است، گفت: شهرداری، مردم و مالکان منازل تاریخی نمی‌دانند بناهای این مناطق را چگونه و بر مبنای چه معیار و سبکی باید مرمت و بازسازی کنند که به بافت تاریخی لطمه وارد نشود، برای مثال در منطقه ۱۲ تهران بافت تاریخی به دلیل رسیدگی نکردن و ارایه نشدن الگوی مشخص مرمتی، از حدود شش هزار اثر به حدود دو هزار اثر کاهش پیدا کرده است.

او همچنین گفت: محدودیت ارتفاع برای ساخت و ساز در این مناطق برای بازسازی به صرف مردم نیست و باعث آزار مردم به لحاظ ساخت و ساز می‌شود. همچنین تبدیل شدن بازار تهران به انبار کالاهایی که بیشتر دارای خاصیت اشتعال بالا هستند، ضریب ایمنی این مناطق را نیز کاهش داده است و باعث شده بیشتر این بناهای تاریخی به انبار کالا تبدیل شوند.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران اظهار کرد: به دلیل فرسودگی بیش از حد بافت تاریخی در بعضی مناطق برای مردم مشکلات و خطراتی را به وجود آورده است. به همین دلیل شهرداری سعی می‌کند برای اقشار کم درآمدی که در این املاک فرسوده سکونت دارند تخفیفی درنظر بگیرد تا بتوانند املاک خود را مرمت کنند. البته شهرداری بدون استعلام از میراث فرهنگی مجوز ساخت و ساز در بافت تاریخی را نمی‌دهد. در این مناطق ملک فرسوده هم سرمایه مالک است و مالک می‌خواهد به آن ملک ارزش افزوده دهد. از طرفی هم نگهداری ملک برای مردم هزینه‌بردار می‌شود و مردم رسیدگی به ملک خود را اقتصادی نمی‌دانند.

علوی افزود: آزار و اذیت تخریب‌ها، ویرانی‌ها، معتادان متجاهر و کارگران در این خانه‌های قدیمی و... در مجاورت خانه‌هایی که مردم در آن زندگی می‌کنند، برای آنها غیر قابل تحمل است. مورد دیگر مجوزهای یک ساله‌ای است که میراث فرهنگی صادر می‌کند و معمولا به علت زمان‌بر بودن صدور پروانه ساخت، این مجوزها باطل می‌شوند و مالکان دوباره باید مراحل را از نو طی کنند.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد مدیریت شهری محدودیت میراث فرهنگی برای ساخت‌ و ساز در این مناطق را بهانه کرده و در بافت تاریخی مدیریت شهری و رسیدگی مطلوب ندارد، اظهار کرد: شورای شهر در ارتباط با بافت تاریخی و رسیدگی مطلوب یا غیر مطلوب مدیریت شهری از این مکان‌ها، حتما پیگیری‌های دقیقی از شهرداری خواهد داشت و مدیریت شهری هم باید وظایف خود را حتما به‌طور کامل اجرا کند.

او درباره اقداماتی که برای امنیت گردشگران و شهروندان این مناطق شده است، گفت: این موضوع با اینکه در حیطه فعالیت مدیریت شهری نیست، اما مدیریت شهری همه تلاش خود را برای معرفی بافت‌های تاریخی به گردشگران خارجی و داخلی انجام می‌دهد و همچنین تمام سعی و تلاش خود را برای پاکیزگی و نظافت این اماکن انجام داده است. ضمنا از طرفی با ایجاد قرارگاه اجتماعی تلاش می‌کند تا با جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر در این مناطق امنیت را برای مردم فراهم کند.

پاکبانان لباس  مناسب شب ندارند

مهدی اقراریان، رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران دیروز در صحن علنی این شورا در تذکری با اشاره به اینکه رسماً از کودکان برای جمع‌آوری زباله از سوی پیمانکاران شهرداری استفاده می‌شود، گفت: اگر شهردار تهران این موضوع را نمی‌بیند، بیاید او را برده و به آن نشان دهیم. اقراریان با بیان اینکه پاکبان برای نظافت در شب، لباس مناسب ندارند، گفت: چرا نمک‌گیر پیمانکار هستید که نتوانید برای این موضوعات به پیمانکاران تذکر بدهید؟ وی با بیان اینکه باید به فکر نشاط کودکان باشید، گفت: بسیاری از لوازم بازی کودکان در بوستان‌ها فرسوده شده است. وی خطاب به مدیرانی شهرداری تهران گفت: سفر خارجی که زیاد می‌روید، در این سفرها به پارک‌ها هم سر بزنید و وضعیت آن را ببینید. اقراریان در ادامه ابراز امیدواری کرد که سفرهای خارجی شهرداری تهران نیز شفاف‌سازی شود.

 

ارسال نظر