افت 48 درصدی تمایل به تولید مسکن در تهران

۱۴۰۱/۰۷/۱۰ - ۰۱:۵۷:۰۹
کد خبر: ۱۹۳۰۲۴
افت 48 درصدی تمایل به تولید مسکن در تهران

گروه راه و شهرسازی|

سرانجام کارنامه رسمی صدور پروانه در تهران و در کشور طی بهار سال جاری منتشر شد. همزمان با اعلام افت 48 درصدی صدور پروانه‌های مسکونی در تهران طی فصل بهار سال جاری، مسوولان شهری از «رونق ساخت‌وساز طی سال ۱۴۰۱ در پایتخت» خبر دادند. بررسی نتایج طرح «گرد‌آوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور» در فصل بهار سال ١٤٠١ نسبت به بهار سال گذشته حاکی از کاهش ٤٦,١ درصدی واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران و ١٢.٧ درصدی آن در شهرداری‌های کل کشور است. در این حال، تعداد پروانه‌های صادره در تهران در نخستین فصل سال جاری نسبت به فصل قبل از آن ٤٨,٤ درصد و تعداد پروانه‌های صادره در کل کشور نیز نسبت به فصل قبل از آن ٢١,٨ درصد بوده است. به گزارش «تعادل»، در آخرین روز تیرماه سال جاری، کارنامه آماری پروانه‌های صادره برای ساخت «مسکن» مساله ساز شد. کارنامه‌ای که حاکی از سقوط شدید این شاخص (حدود 6 هزار و 200 فقره در بهار سال جاری) بود. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی اما با تکذیب این آمار گفت: مردم به آمارهای ناامیدکننده و غیرواقعی توجه نکنند. او همچنین اعلام کرد، در تهران طی 4 ماه نخست امسال 48 هزار پروانه صادر شده است. دو روز پس از اظهارات وزیر راه و شهرسازی، مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در حاشیه نشست علنی این شورا در واکنش به ادعای وزیر راه و شهرسازی مبنی بر صدور 48 هزار پروانه ساخت طی 4 ماه نخست سال جاری گفت: آمار ما اظهارات وزیر راه و شهرسازی را تایید نمی‌کند. علیرضا زاکانی، شهردار تهران اما از افزایش صدور پروانه خبر داد. با وجود این، کمتر از یک ماه پس از اعلام آمارهای متناقض از تعداد پروانه‌های ساخت در سال جاری، در روز 29 مردادماه سال جاری علیرضا زاکانی، اعلام کرد: ۳۱ هزار پروانه ساخت در سال‌های گذشته به 5 هزار و ۵۰۰ پروانه رسیده است.

به گزارش «تعادل»، آنگونه که مرکز آمار ایران با استناد به داده‌های دریافتی از شهرداری تهران اعلام کرده است، در سال 1400، تعداد 5701 پروانه ساختمانی در شهر تهران صادر شده است. در این حال، تعداد واحدهای مسکونی پیش بینی شده در پروانه‌های احداث ساختمان صادرشده از سوی شهرداری تهران 44 هزار و 549 فقره بوده است. همچنین در سال گذشته، 138 هزار و 522 فقره پروانه ساختمانی در کل شهرهای کشور صادر شده است و واحدهای مسکونی پیش بینی شده در این پروانه‌های ساختمانی بالغ بر 416 هزار و 210 فقره بوده است.

   افت معنادار صدور پروانه‌های ساختمانی  در تهران

 به گزارش مرکز آمار ایران، در بهار سال ١٤٠١، تعداد ٥٩٥٤ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته ٤٨,٤ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٤٦.١ درصد کاهش داشته است.‌ متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان ٨.١ واحد بوده است.  تعداد ٧٣٦ پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری‌ تهران در بهار ١٤٠١ صادرشده است که نسبت به فصل گذشته ٥٠,٦ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٤٧.٢ درصد کاهش داشته است. مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان‌ صادرشده از سوی شهرداری‌ تهران در بهار ١٤٠١ بالغ ‌بر ١١٢٧ هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته ٤٩,٦ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٤٥.٩ درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره‌ مورد بررسی ١٥٣٢ مترمربع بوده است.

   افت کمتر در سایر مناطق شهری کشور

 در این حال، مرکز آمار ایران گزارش کرده است که در بهار سال ١٤٠١، تعداد 90 هزار و 290 واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته ٢١,٨ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ١٢.٧ درصد کاهش داشته است.‌ متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه‌ احداث ساختمان ٣.١ واحد بوده است‌.  تعداد ٢٩٤٣٧ پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری‌های کشور در بهار ١٤٠١ صادرشده است که نسبت به فصل گذشته ٢٠,٤ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ١٥.٣ درصد کاهش داشته است.  مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان‌ در بهار ١٤٠١ حدود ١٧١٠٥ هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته ٢٠,٦ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ١٦.٧ درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها ٥٨١ مترمربع بوده است.

   افزایش مجدد رونق ساخت‌وساز در سال ۱۴۰۱؟!

در این حال، دیروز حمید رضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: پس از چندین سال به غیر از سال ۱۳۹۷ و در بره‌های از زمان، شاهد رونق صدور پروانه ساخت بوده‌ایم و مابقی سال‌ها نیز با رکود همراه شد، این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ متراژ صدور پروانه دوباره بیشتر شده است. صارمی در مراسم آغاز احداث 10 هزار واحد مسکونی در پادگان جنگ افزارسازی واقع در منطقه 13 اظهار کرد: تاکنون قرارداد احداث 2 هزار و 200 هزار واحد مسکونی با مجموعه‌های مختلف دولتی و خصوصی انعقاد شده است؛ همچنین در قرارگاه امروز نیز کلنگ احداث بیش از 10 هزار واحد مسکونی به زمین زده خواهد شد. صارمی ادامه داد: 65 درصد از سرانه‌های امید این منطقه تامین خواهد شد و قدرالسهم ارتش نیز بخشی به تامین سرانه‌های امید اختصاص داده خواهد شد تا معضل رکود مسکن را برطرف کنیم. وی افزود: پس از چندین سال به غیر از سال 1397 و در برهه‌ای از زمان، شاهد رونق صدور پروانه ساخت بوده‌ایم و مابقی سال‌ها نیز با رکود همراه شد، این در حالی است که در سال 1401 متراژ صدور پروانه دوباره بیشتر شده است. معاون شهردار اظهار کرد: کمیسیون ماده 5 عملکرد صدور پروانه احداث در این دوره مدیریت شهری 46 درصد رشد داشته است و 96 هکتار نیز به فضای عمومی شهر افزوده شده است. این درحالی است که در جریان پروژه امروز 11 هکتار به کاربری‌های عمومی افزوده خواهد شد، علاوه بر اینکه در 6 هکتار متعلق به ارتش نیز سرانه‌های عمومی پیش‌بینی شده است. صارمی تاکید کرد: در سال 1390، 35 میلیون مترمربع صدور پروانه ساخت انجام شده در حالی که در سال 1400 تنها 5 میلیون مترمربع صدور پروانه ساخت در تهران انجام شده و اگر امسال 10 میلیون مترمربع افزایش داشته باشیم در واقع 100 هزار میلیارد سرمایه‌گذاری شده و 160 شغل ایجاد خواهد شد.

   چمران: به جایی که باید نرسیده‌ایم

مهدی چمران؛ رییس شورای شهر تهران در این مراسم نیز با بیان اینکه در زمینه احداث مسکن حرف‌های زیادی برای گفتن داریم، گفت: باید حرکت سازنده‌ای که در تهران آغاز شده سرعت بیشتری به خود بگیرد. در بحث صدور پروانه به جایی که باید نرسیدیم و باید به جایی برسیم که صدور پروانه مشکلی برای سازندگان ساختمان به وجود نیاورد و این پروانه‌ها با سرعت مطلوب صادر شود. چمران افزود: اگر امکانات در خدمت مردم به درستی قرار گیرد، خواهیم دید که خود مردم در ساخت مسکن پیش قدم خواهند بود و مشکلات در این حوزه را خودشان مرتفع خواهند ساخت.

وی ادامه داد: صدور پروانه نباید به یک معضل برای ساخت و ساز تبدیل شود و مسوولان شهری باید با برنامه‌ریزی صحیح این مهم را در اختیار ر مردم به نحو احسن قرار دهند. در ساخت مسکن باید به تمامی ابعاد ساخت، استحکام، نما و.... آن توجه کافی و وافی داشته باشیم. رییس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در بحث بافت فرسوده در شهر تهران باید در کنار اقشار کم درآمد مردم باشیم و با صدور پروانه وام کم بهره و با عوارض مناسب بتوانیم بافت فرسوده شهر تهران را احیا کنیم.

   سقوط در صدور پروانه از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰

 علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه نرخ مسکن را باید تعدیل کنیم تا از شرایط کالای سرمایه‌ای خارج شود گفت: کاهش صدور پروانه در شهر تهران از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ یک سقوط و به معنی فرسوده‌تر شدن شهر و ایجاد مشکلات برای شهروندان بود. به گزارش ایرنا، زاکانی با اشاره به بی‌توجهی به بافت‌های فرسوده در گذشته افزود: سرمایه‌گذاری در نقاط جدید در صورت نیاز خوب است اما اولویت اصلی ما بافت‌های فرسوده‌ای است که جان مردم را تهدید می‌کند ضمن اینکه در بافت فرسوده همه امکانات و اقتضائات ساخت وجود دارد و به ایمنی شهر نیز کمک می‌کند. شهردار تهران با قدردانی از وزارت دفاع و نیروهای مسلح برای همکاری با مدیریت شهری گفت: این تعامل آنقدر خوب است که منجر به پیشبرد گشایش‌های جدی در سطح شهر می‌شود مثلا با تفاهم در پادگان جی امکان باز کردن یکی از گره‌های کور غرب تهران فراهم می‌شود. امروز نیز با تفاهم جدی در این نقطه از شهر، از ۱۷ هکتار مجموعه جنگ افزارسازی، ۱۱ هکتار آن به فضاهای عمومی اختصاص پیدا خواهد کرد و چهره دیگری از شهر در این نقطه به نمایش در خواهد آمد. به گفته وی، ساخت ۲ هزار و ۶۰ واحد مسکونی در ۶ هکتار این مجموعه با تامین همه سرانه‌های هفتگانه اتفاق بزرگی است که نوسازی و الگوی گشایش برای منطقه خواهد بود. زاکانی اضافه کرد: در آستانه بررسی موضوع مورد تفاهم در دوشان تپه در کمیسیون ماده پنج هستیم که آن اتفاق نیز بن بست‌های مرتبط با منطقه خیابان‌های پیروزی و دماوند را خواهد شکست که امیدواریم به سرعت زمینه رسیدگی به آن فراهم شود و بتوانیم این تحول خاص را در شرق تهران ببینیم. وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های دوره جدید مدیریت شهری مسوولیت‌پذیری است، امری که اساس انقلاب و آموزه‌های دینی ما به عنوان یک بنیان در حوزه خدمت آن را مورد تاکید داشته گفت: بنابراین وقتی بسته موضوعات خدمتی که در هر شنبه افتتاح می‌شود و ۸۰ درصد آن اختتام طرح و ۲۰ درصد آن شروع است را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که همه ابعاد نیازهای مردم را هدف‌گذاری کرده است.

 

ارسال نظر