ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۶/۳۱ - ۰۰:۵۷:۵۷
کد خبر: ۱۹۲۸۶۵

افت ۲۳،۹ درصدی بارش‌ها در کشور

بررسی آمار بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸ شهریور در مقایسه با میانگین دوره بلندمدت نشان می‌دهد بارش‌ها در کشور ۲۳.۹ درصد کاهش یافته است. به گزارش تسنیم، بیشترین کاهش بارش مربوط به استان ایلام با رشد 61.1 درصد است. میزان بارش‌ها طی بازه یاد شده در استان‌های سمنان و کرمانشاه نیز به ترتیب 50.3 درصد و 48.7 درصد کاهش یافته است. میزان بارش‌ها فقط در یک استان یعنی هرمزگان رشد مثبت داشته و در مقایسه با میانگین دوره بلندمدت 43.6 درصد افزایش یافته است. همچنین در استان‌های ساحلی دریای خزر بارش‌ها رشد منفی را ثبت کرده است. بر این اساس در استان گیلان بارش‌ها 13.2 درصد، گلستان 19.1 درصد و مازندران 16.7 درصد کاهش یافته است. در استان تهران بارش‌ها 34.7 درصد کاهش یافته و در خوزستان نیز کاهش بارش 45 درصد بوده است.

هشدار نسبت به خرید و فروش نهضت مسکن تهرانسر

اخیرا دیده شده برخی سوداگران با پوشش واسطه‌گری نهضت ملی مسکن اقدام به خرید و فروش این واحدها می‌کنند. در این حال، مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران از شهروندان خواست تا فریب این تبلیغات را نخورند؛ چرا که نه تنها آپارتمان‌ها هنوز آماده نشده بلکه قابل خرید و فروش نیستند. به گزارش ایسنا، در تهرانسر ۹۰۰ واحد نهضت ملی مسکن به صورت مشارکتی در حال ساخت است که پس از اتمام کار، دولت و بخش خصوصی هرکدام سهم خود را برمی‌دارند. سهم دولت با شرایط خاصی از طریق آگهی عمومی فروخته خواهد شد و به این صورت نیست که در بازار قابل خرید و فروش باشد. در این خصوص خلیل محبت‌خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران به ایسنا گفت: هنوز پروژه به اتمام نرسیده که متاسفانه یک عده دلال وارد بازار شده و به مردم می‌گویند یک پولی به ما بدهید تا این واحدها را برایتان بخریم. در حالی که این دلال‌ها اصلا مسوولیتی ندارند و خرید و فروش واحدها غیرقانونی است. از آن گذشته هنوز سهم طرفین مشخص نشده است. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه شهروندان موارد تخلف را به ما گزارش دهند گفت: از مردم می‌خواهیم فریب سودجویانی که مدعی مالکیت یا واسطه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن هستند نخورند.

ماجرای پرواز انجام نشده معراج هنوز ادامه دارد

مسافران پرواز نجف- تهران هواپیمایی معراج که مجبور به بازگشت به تهران با پروازهای جایگزین شدند، از عدم تحویل چمدان خود پس ازگذشت ۳ روز از رسیدن به تهران گلایه دارند. به گزارش ایرنا، روز ۲۶ شهریورماه امسال و در پی تاخیر ۱۵ ساعته پرواز شماره ۴۸۰۲ نجف- تهران شرکت هواپیمایی معراج، سایر پروازهای این شرکت هواپیمایی در فرودگاه نجف با تاخیر زنجیروار و سرگردانی زائران ایرانی در عراق مواجه شد. مسافران هواپیمایی معراج پس از تاخیرهای یک روزه با پروازهای جایگزین به تهران منتقل شدند. دیروز اما مسافران پرواز روز ِشنبه هفته جاری هواپیمایی معراج که مجبور شدند بعد از تحمل یک روز تاخیر با هواپیمای جایگزین به تهران منتقل شوند، از عدم تحویل چمدان خود با گذشت ۳ روز خبر دادند. بر اساس اعلام مسافران، چمدان مسافران نجف- تهران هم‌زمان با انتقال مسافران به تهران، در فرودگاه تحویل داده نشده است.

علل معطلی کشتی‌ها  در بنادر روسیه

دبیرکل انجمن کشتیرانی با اشاره به طولانی شدن مدت زمان رفت و برگشت کشتی‌ها از /به بنادر روسیه گفت: نگاه ناسیونالیستی روسیه در بنادر باعث می‌شود که کشتی‌ها از سرویس مطلوبی برخوردار نباشند. به گزارش ایلنا، اگر چه ترانزیت کالا از بنادر شمالی، رشد ۱۷۷ درصدی داشته است اما آمارهای رسمی نشان می‌دهند که عملیات کانتینری که نشان‌دهنده روند ترانزیت در بنادر محسوب می‌شود، تنها ۴ درصد رشد داشته و طبق آمارها در 8 ماه سال 2022 میلادی به جز بندر امیرآباد در سایر بنادر شمالی مانند انزلی، ‌کاسپین، آستارا و نوشهر و فریدون‌کنار عملکرد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته منفی بوده است. دلایل متعددی باعث این روند ترانزیت در بنادر شمالی شده که از جمله آنها کافی نبودن ناوگان دریایی در خزر، نبود برنامه منظم حرکت کشتی‌ها و اخیرا معطل شدن کشتی‌های حامل بار ایران در بنادر آستاراخان در روسیه و ماخاچ قلعه در داغستان. از سوی دیگر سال‌ها است که تردد کشتی‌ها در خزر با مشکل عدم لایروبی ولگا مواجه است و روس‌ها تقریبا هیچ فعالیت موثری را برای لایروبی کانال ولگا و رفع مشکلات آن انجام نداده‌اند که همین عامل باعث کاهش دور گردش کشتی‌ها و تقلیل ظرفیت کلی حمل ناوگان ایرانی در دریای خزر می‌شود و شاهد ایجاد صف طولانی کامیون‌ها در مرزهای زمینی هستیم .  مسعود پلمه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در گفت‌وگو با ایلنا درباره گلایه فعالان اقتصادی نسبت به طولانی بودن مدت زمان رفت و برگشت کشتی حامل بار از/ به بنادر روسیه اظهار داشت: موضوع این است که حداکثر ناوگان تحت مالکیت که در دریای خزر فعال است به 40 فروند می‌رسد که 23 فروند آن متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده این در حالی است که برای تحقق اهداف تعریف شده در بنادر شمالی به 100 فروند کشتی نیاز داریم. 

 

ارسال نظر