تصویر مسکن در آخرین زمستان قرن گذشته

۱۴۰۱/۰۶/۳۱ - ۰۰:۵۳:۳۸
کد خبر: ۱۹۲۸۶۲
تصویر مسکن در آخرین زمستان قرن گذشته

گروه راه و شهرسازی|

اگر چه رصد بازار مسکن در سال 1400 حاکی از رشد ملایم قیمت مسکن و تا حدی تخلیه حباب قیمتی در طی این سال بود، اما بازار معاملاتی شب عید سال گذشته دچار نوسان شد. این نوسان در تازه‌ترین آمارهای اعلامی از سوی مرکزآمار ایران نیز مشهود است به گونه‌ای که بنا بر اعلام این مرکز، تورم نقطه‌ای هر متر مربع زمین به 25.4 درصد و تورم نقطه‌ای هر مترمربع آپارتمان به 24.8 درصد افزایش یافت. بازار اجاره اما در ادامه تحولاتی که از مهر و آبان سال گذشته کلید خورده و تورم ماهانه حدود 50 درصد را تجربه کرده بود، در زمستان سال گذشته جهش 60 درصدی را نسبت به فصل مشابه سال قبل ثبت کرد. بر اساس داده‌های منتشره از سوی بانک مرکزی، طی ماه‌های گذشته قیمت اسمی متوسط هر متر مربع مسکن رشد داشته است، به گونه‌ای که از حدود 30 میلیون تومان در اسفند سال گذشته، در پایان مردادماه سال جاری روی 42 میلیون تومان ایستاد. از آنجا که تورم عمومی در اقتصاد مهار نشده و تازه‌ترین آمارها از تحولات پولی نشان می‌دهد، نرخ رشد نقدینگی همچنان بالای 37 درصد است، به نظر نمی‌رسد که تورم در ماه‌های پیش رو کنترل شود و قدری از نوسان‌های ناشی از آن در بازارهای مختلف و از جمله مسکن کاسته شود. از این رو، اغلب کارشناسان، برای نیمه دوم سال، رشد قیمت اسمی مسکن را مقداری کمتر از نرخ تورم عمومی پیش‌بینی می‌کنند.

    هر متر زمین در کشور چند؟

بنا بر گزارش مرکز آمار ایران، در زمستان سال گذشته، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور 11 میلیون و 671 تومان با میانگین مساحت ٢٤٥ مترمربع بوده است، که نسبت به فصل قبل، ٦,٨ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٥.٤ درصد افزایش داشته است.همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کشور نسبت به فصل قبل 14.8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 15.2 درصد افزایش داشته است.در میان استان‌های کشور، بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمانی مسکونی کلنگی معامله شده 38 میلیون و 768 هزار تومان با میانگین مساحت 234 متر مربع در استان تهران و کمترین آن 5 میلیون و 757 هزار تومان با میانگین مساحت 227 متر مربع در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است. از سوی دیگر، کمترین میزان قیمت خرید و فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی در معاملات انجام شده در این فصل مربوط به استان فارس با 100 هزار تومان و بیشترین میزان آن مربوط به استان تهران با 26 میلیون و 363 هزار تومان است. همچنین از کل معاملات انجام شده برای فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در کشور در زمستان 1400، استان فارس با 13.8 درصد دارای بیشترین سهم و استان کهگیلویه و بویراحمد با 0.1 درصد دارای کمترین سهم است.

    جهش نقطه‌ای معاملات آپارتمان

به گزارش مرکز آمار ایران، در زمستان سال گذشته، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور 12 میلیون و 797 هزار تومان با میانگین مساحت ١٠٧ مترمربع و متوسط عمر بنای ١٣ سال بوده است که نسبت به فصل قبل، ٨,٨ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٤.٨ درصد افزایش داشته است.همچنین تعداد معاملات فروش زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کشور نسبت به فصل قبل 8.1 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 113.7 درصد افزایش داشته است. در میان استان‌های کشور، بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده 28 میلیون و 696 هزار تومان با میانگین مساحت 86 متر مربع و متوسط عمر بنای 13 سال در استان تهران و کمترین آن یک میلیون و 540 هزار تومان با میانگین مساحت 231 متر مربع و متوسط عمر بنای 10 سال در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.از سوی دیگر، کمترین قیمت خرید و فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده در این فصل مربوط به استان لرستان با 129 هزار و 400 تومان و بیشترین میزان آن متعلق به استان تهران با 27 میلیون و 679 هزار تومان بوده است.همچنین در زمستان 1400، از کل معاملات انجام شده برای فروش زیربنای مسکونی در کشور، استان تهران با 35 درصد دارای بیشترین سهم و استان کهگیلویه و بویراحمد با 0.03 درصد دارای کمترین سهم است.

    جهش 60 درصدی اجاره بها 

گزارش مرکز آمار ایران از تحولات بازار مسکن در آخرین زمستان قرن همچنین حاکی است، متوسط مبلغ اجاره‎ ماهانه به‌علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره‎ یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کشور 36 هزار و 869 تومان با میانگین مساحت ١٠٣ مترمربع و متوسط عمر بنای ١٥ سال بوده است که نسبت به فصل قبل ١٦,٣ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٦٠.٩ درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد معاملات اجاره زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور نسبت به فصل قبل 67.6 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 88.1 درصد افزایش داشته است.در میان استان‌های کشور بیشترین متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه 

سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره هر متر مربع زیر بنای مسکونی معامله شده 84 هزار و 973 تومان با میانگین مساحت 81 متر مربع و متوسط عمر بنای 15 سال در استان تهران و کمترین آن 10 هزار و 408 تومان با میانگین مساحت 132 مترمربع و متوسط عمر بنای 14 سال در استان خراسان جنوبی بوده است. از سوی دیگر، کمترین مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره هرمتر مربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده در این فصل مربوط به استان سیستان و بلوچستان با 600 هزار تومان وبیشترین آن مربوط به استان تهران با 877 هزار و 679 تومان بوده است.همچنین از کل معاملات اجاره زیربنای مسکونی در کشور در زمستان 1400، استان تهران با 28.1 درصد دارای بیشترین سهم و استان خراسان جنوبی با 0.4 درصد دارای کمترین سهم است.

 

ارسال نظر