شهریور سرخ بورس

۱۴۰۱/۰۶/۳۰ - ۰۲:۰۴:۳۹
کد خبر: ۱۹۲۸۳۳
شهریور سرخ  بورس

بورس تهران دیروز سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ هم به روند نزولی خود ادامه داد و برای چهارمین روز متوالی سرخپوش شد. در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس در معاملات امروز بیش از ۶ هزار و ۷۶۰واحد افت کرد. به این ترتیب، شاخص با این کاهش 5/0 درصدی روی سطح یک میلیون و ۳۶۷هزار واحد ایستاد. موازی با این افت، شاخص کل هم‌ وزن هم نزولی شد و دو هزار و ۳۰۲واحد، معادل6/0 درصد کاهش یافت. بنابراین در پایان بورس امروز شاخص هم‌ وزن به ۳۹۷هزار و ۹۱۰واحد رسید. روز سه‌شنبه در معاملات بورس تهران، بیش از چهار میلیارد و ۳۷۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۵ هزار و ۶۹ میلیارد ریال معامله شد. همچنین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۵۹۶ واحد، تامین سرمایه امین (امین) با ۷۸ واحد، ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس (زپارس) با ۳۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد (وتوکا) با ۳۳ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند. در مقابل بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۸۳۶ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۶۵۰ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۳۵۳ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۳۱۹ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با ۲۹۷ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۲۸۱ واحد و ایران خودرو (خودرو) با ۲۷۲ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، دیروز نماد ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و فپنتا (سپنتا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.گروه خودرو هم در معاملات این روز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۷۹۱ میلیون و ۷۳۳ میلیون برگه سهم به ارزش ۲ هزار و ۶۰۴ میلیارد ریال دادوستد شد. شاخص فرابورس نیز روز سه‌شنبه بیش از ۸۰ واحد کاهش داشت و به ۱۸ هزار و ۴۹۶ واحد رسید. در این بازار بیش از سه میلیارد و ۵۴۸ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۲۵۳ هزار و ۵۸۲ نوبت بود. تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا)، صنایع مادیران (مادیرا)، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال (قچار)، ریل پرداز سیر (حریل) و مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن (وکبهمن) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند، همچنین پلیمر آریاساسول (آریا)، بهمن دیزل (خدیزل)، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا)، بانک دی (دی)، فرابورس ایران (فرابورس)، صنعتی مینو (غصینو) و پالایش نفت لاوان (شاوان) تاثیر منفی بر این شاخص داشتند. مدت‌ها است که بورس با ثبت ارزش معاملات خرد در حدود دو هزار میلیارد تومان، در رکود به سر می‌برد. دیروز هم این رکود ادامه داشت و در معاملات بورس روز سه‌ششنبه تنها دو هزار و ۳۰۰میلیارد تومان برگه سهام جابه‌جا شد. به عقیده کارشناسان تا زمانی که این وضعیت رکودی در بازار سهام ادامه یابد، نمی‌توان امیدی به رشد شاخص داشت. از سوی دیگر، بازار صندوق‌ها هم این روزها با خروج پول مواجه هستند. با این وجود این پول‌های خارج شده وارد بازار سهام نمی‌شوند و آمار نشان می‌دهند که خروج پول حقیقی از بازار سهام نیز ادامه دارد.

    هشدار کارشناسان به دولت

مدت‌هاست که حال بورس خوب نیست اما این روزها نگرانی‌ها درباره آینده بازار سرمایه به اوج خود رسیده است. شاخص کل هر روز یک رکورد جدید در سال ۱۴۰۱ را ثبت می‌کند و این شاخص دیروز هم به کمترین میزان خود از ابتدای سال جاری رسید. در این شرایط، نه سیاست‌های دولت و سازمان بورس توانسته به داد بازار برسد و نه اقدامات بانک مرکزی در جهت سرکوب نرخ بهره بین بانکی کارساز بوده است. به نظر می‌رسد ریسک‌های موجود در بازار سرمایه همچنان اجازه رشد را به بورس نمی‌دهند. بی‌اعتمادی سهامداران به بازار، به بن بست رسیدن مذاکرات احیای برجام و همچنین سیاست‌های اقتصادی عجیب و غریب دولت، مهم‌ترین مسائل پیرامون بازار سرمایه هستند. در این شرایط، بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که اگر این ابهامات برطرف نشوند و دولت به سیاست‌های نادرست خود ادامه دهد، سقوط بازار سهام دور ا انتظار نیست.

     چرا نزول بورس باید متوقف شود؟

چرا باید بورس روند نزولی خود را متوقف کند یا به بیان دقیق‌تر چه عاملی از ریزش بیشتر شاخص کل جلوگیری می‌کند؟ پاسخ کاملاً مشخص است؛ بازگشت تقاضا به بازار. پس بیاییم به این پرسش پاسخ دهیم که در چه صورت معامله گران به بورس بازمی گردند و نقدینگی وارد بازار می‌شود؟ برای اینکه به پاسخ دقیق‌تری دست یابیم، معامله‌گران را به دو گروه تقسیم می‌کنیم؛ معامله‌گران کوتاه‌مدت یا همان نوسان گیران و معامله گران میان مدت و بلندمدت. معامله‌گران میان مدت و بلندمدت در شرایطی حاضر به ورود هستند که چشم‌انداز روشنی از آینده سودسازی شرکت‌ها ببینند. در شرایطی که بازارهای جهانی روند اصلاحی در پیش گرفتند و آینده برجام در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ در هیچ کدام از نمادهای دلاری و ریالی از جذابیت لازم برای ورود این گروه از معامله گران دیده نمی‌شود. با توجه به آمارهای تورم امریکا و افزایش احتمالی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، به نظر نمی‌رسد حداقل در کوتاه‌مدت سیگنال مثبتی از طرف بازارهای جهانی به بورس تهران مخابره شود. اما این احتمال وجود دارد که با سفر رییسی به نیویورک شاهد تحولات جدیدی از در مذاکرات برجامی شاهد باشیم. به ویژه آنکه سخنگوی وزارت خارجه امروز دوشنبه احتمال مذاکرات هسته‌ای در حاشیه سفر رییسی به امریکا را رد نکرد.اما باید توجه داشت که احتمالاً بازار دیگر به خبرهای نیم بند برجامی واکنش نشان نمی‌دهد و یک خبر موثق و جذاب می‌تواند به عنوان یک محرک عمل کند.  در نقطه قابل، معامله‌گران کوتاه‌مدت زمانی پوزیشن خرید خواهند گرفت که انتظار یک نوسان مثبت را در بازار داشته باشند. با توجه به کف حمایتی قوی شاخص کل، به نظر می‌رسد که این گزینه از احتمال بالاتری برخوردار است. اما با توجه به تعطیلی‌های هفته آینده این احتمال وجود دارد که تا پس از تعطیلات شاهد ورود این گروه از معامله گران به بازار نباشیم به ویژه آنکه در روزهای پایانی تسویه اعتباری به سر می‌بریم. نکته مهم این است که شاخص کل در معاملات امروز عملاً به محدوده حمایتی خود نفوذ کرده است و در صورت از دست دادن این حمایت، این معامله گران هم فعلاً وارد بازار نخواهند شد. به‌طور کلی به نظر می‌رسد که بازار فردا در نیمه اول با فشار فروش بالایی همراه باشد و باید چشم انتظار معامله گران کوتاه‌مدتی و نوسانگیران بود که آیا وارد بازار خواهند شد یا خیر. البته نیم نگاهی هم باید به نیویورک داشت که آیا گره کور برجامی کمی شُل می‌شود یا به پایان رویای برجامی نزدیک شده‌ایم. در این میان همه چشم‌ها به نیویورک و سفر رییسی به امریکا دوخته شده است تا شاید یک خبر خوب ماحصل این سفر باشد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است که ️سفر رییس‌جمهوری و هیات همراه برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شده است و در مورد ارتباط با حضور آقای باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها برای همراهی با هیات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران است. شاید در شرایطی که بازارهای جهانی هم حال و روز خوبی ندارند دوباره این اخبار برجامی بتواند کمی بازار را به روند مثبت بازگرداند.


 

ارسال نظر