مجوز 4 هزار میلیارد تومانی به شهرداری

۱۴۰۱/۰۶/۳۰ - ۰۲:۰۰:۲۸
کد خبر: ۱۹۲۸۲۷
مجوز 4 هزار میلیارد تومانی به شهرداری

گروه راه و شهرسازی|

اعضای شورای اسلامی شهر تهران دیروز با اکثریت آرا لایحه اعطای مجوز به شهرداری برای انجام معاملات مربوط به خرید قطعات یدکی و تعمیرات اساسی تجهیزات مترو را تصویب کردند. این مجوز دیروز در شرایطی صادر شده که به گفته مسوولان شهری وضعیت ناوگان متروی پایتخت به‌شدت وخیم است. آنها همچنین طی یک سال گذشته بارها اعلام کرده‌اند که در آغاز مدیریت خود در سال گذشته، انبار قطعات مترو خالی بوده است و همچنین ناوگان اتوبوس رانی از حدود 4 هزار دستگاه فعال به کمتر از 2 هزار دستگاه اتوبوس کاهش یافته بوده است. به گفته مسوولان شهری فرسودگی ناوگان پایتخت طی مدیریت پنجم شهری یعنی از سال 1396 تا 1400 ناشی از عملکرد نامناسب مدیریت شهری بوده است. این در حالی است که طی سال‌های یادشده، شدیدترین تحریم‌های یک‌جانبه امریکا علیه ایران اعمال شد و در نیمی از این دوره نیز شوک کرونا سراسر جهان و کشور و از جمله شهر تهران را در نوردید و بسیاری از کسب و کارها در شرایط بدی قرار گرفتند. این همه در حالی است که بر اساس، بررسی‌ها و داده‌های آماری انتشار یافته از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس در دهه 1390 میزان تشکیل سرمایه در کشور منفی بوده است. به عبارت دیگر، نه تنها به دلیل تحریم و سیاست‌های کلان دولت‌ها، سرمایه‌گذاری جدیدی در زیرساخت‌ها صورت نگرفته که حتی سرمایه‌های موجود نیز دچار فرسایش نیز شده‌اند. بی‌گمان، شهرداری و ناوگان شهری نیز از این جریان کلی متاثر شده‌اند و توان مالی آن برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی طی سال‌های یادشده به‌شدت کاهش یافته بوده است. ضمن اینکه مصوبه دیروز شورای شهر به خوبی بر این ایده صحه می‌گذارد که مساله بیش از اینکه به سوءمدیریت دوره قبل شهری ارتباط داشته باشد، به تنگنای مالی ناشی از تحریم‌ها و رکود برآمده از کرونا در 4 ساله 96 تا 1400 مرتبط بوده است. اگرچه هنوز تحریم‌ها باقی است اما مساله کرونا در کشور مهار شده و کسب و کارها به شرایط قبل از کرونا بازگشته‌اند. 

   4 هزار میلیارد تومان؛ سقف مجوز

اعضای شورا در جریان نودو دومین جلسه بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص اعطای مجوز به شهرداری تهران (شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه) جهت انجام معاملات مربوط به خرید قطعات یدکی و تعمیرات اساسی (اورهال) تجهیزات ثابت و متحرک متروی تهران، پرداختند.

تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در این رابطه اظهار کرد: بر اساس لایحه‌ای که شهرداری تهران ارایه کرده است، اجازه انجام معاملات تا سقف ۴ هزار میلیارد تومان برای تامین قطعات یدکی و بروزرسانی تجهیزات ثابت و متحرک متروی تهران لحاظ شده است. با توجه به تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، سقف معاملات مجاز برای شهرداری تهران با بخش خصوصی ۱۲۰ میلیارد تومان، ۱۸۰ میلیارد تومان برای تهاتر املاک و نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان برای دستگاه‌های دولتی پیش بینی شده است.

تشکری هاشمی افزود: انعقاد قرارداد برای چنین مواردی با عنایت به اینکه بالاتر از سقف مجاز بوده، نیازمند کسب اجازه از شورای اسلامی شهر تهران است. در ادامه شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گفت: آنچه باعث پیشنهاد این لایحه شد، ایرادی بود که سازمان بازرسی کل کشور بر قرارداد ۸۰۰ میلیارد تومانی شرکت بهره‌برداری مترو با بانک شهر با استناد بر تبصره ۱۳ قانون بودجه مبنی بر تعیین سقف قرارداد گرفته بود، دفاع ما نیز با این استدلال که این شرکت تابع آیین معاملات خود است، موثر واقع نشد، ابهام این مساله برای آنها این است که با توجه به اینکه بخشی از منابع مربوط به این قرارداد از محل منابع داخلی شهرداری است، باید ضابطه تبصره ۱۳ رعایت شود. 

شفیعی افزود: علاوه بر این معامله ۸۰۰ میلیاردی، قراردادهای دیگری نیز وجود دارد که ارقام آن بیش از سقف تعیین شده در تبصره ۱۳ است؛ از جمله انعقاد قراردادی به مبلغ 400 میلیارد تومان با واگن‌سازی تهران، انعقاد قرارداد وزارت کشور به مبلغ تقریبی ۲ هزار میلیارد تومان با نظارت شرکت واگن‌سازی تهران که از محل منابع ارزی در اختیار وزارت کشور به منظور تامین قطعات یدکی مترو در جهت پروژه اورهال واگن‌ها قرار است، مبادله شود. 

معاون کمیسیون حمل و نقل ادامه داد: قرارداد دیگری برای ارتقاء مرکز فرمان خطوط ۱ و ۲ شرکت بهره‌برداری با شرکت سی آر اس تی باید منعقد شود که مبلغ آن۳۶۰میلیارد تومان است. قرار داد تامین قطعات یدکی و اورهال پله برقی و آسانسورها و تجهیزات ایستگاهی به مبلغ 440 میلیارد تومان با شرکت‌های تامین‌کننده قرارداد دیگری است که در دست انعقاد است. مجموع مبلغ این قراردادها 4000 میلیارد تومان است که در خواست ما از شورای اسلامی با توجه به تبصره 13 این است که مجوز انجام این قراردادها به شهرداری تهران اعطا شود تا بتواند عملیاتی شود. وی در پاسخ به تذکر رییس شورا مبنی بر اینکه شرکت واگن‌سازی تهران زیر مجموعه خود شهرداری بوده و مشمول این قوانین نمی‌شود، بیان کرد: کل این 4000 میلیارد تومان قراردادهایی است که شرکت بهره‌برداری باید با شرکت واگن‌سازی انعقاد کند و چون نه تنها از منابع داخلی که از منابع عمومی شهرداری نیز استفاده می‌کند، باید این تبصره در نظر بگیرد. 

در ادامه بررسی این دستور، امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، نسبت به قبول این لایحه تذکر داد و گفت: در صورت تصویب این لایحه، آیین‌نامه مالی شرکت‌ها به‌طور کل کنار گذاشته می‌شود و از سوی دیگر برای انعقاد هر قراردادی شرکت‌ها ملزم به کسب اجازه از شورا هستند، پس دلیل ایجاد شرکت‌ها برای چه بوده است؟ با این لایحه ما در واقع پذیرفته‌ایم که شرکت‌ها بر اساس آیین‌نامه مالی معاملاتی شهرداری و در سقف مجاز حق انعقاد قرارداد دارند و در معاملاتی بیش از این سقف باید از شورا اجازه بگیرند، به این ترتیب شرکت‌ها عملا بی‌خاصیت خواهند بود. در پایان این لایحه با اکثریت آرای عضاء به تصویب رسید. 

   چمران: پایتخت به 1000 واگن نیاز دارد

در این حال، رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر اساس افق سال ۱۴۰۴ نیاز پایتخت به اتوبوس تعداد ۹ هزار دستگاه و یکهزار واگن است که عملیاتی شدن آن زمان‌ بر خواهد بود.چمران روز سه‌شنبه پیش از آغاز نود و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران به سوالات پاسخ داد.

وی درباره اینکه که پیش بینی شده بود تعدادی اتوبوس تا پایان شهریورماه به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه یا اتوبوس‌ها تعمیر شود، گفت: این تعمیرات انجام شده و تعدادی اتوبوس جدید نیز قرار است تا پایان شهریور به شهرداری تزریق شود که وزارت کشور تعدادی را برای شهرها مشخص کرده و تحویل خواهد داد.وی با بیان اینکه بازسازی اتوبوس‌ها به خوبی در جریان است و شاهد اضافه شدن چند هزار اتوبوس هستیم، ادامه داد: البته برنامه‌ریزی شده و باید شرکت‌های داخلی نیز قرارداد منعقد و تا پایان سال تعداد زیادی اتوبوس را به تهران اضافه کنند. رییس شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: سعی بر این است که از اتوبوس‌های شرکت‌های داخلی استفاده شود و بخش خصوصی نیز تعدادی اتوبوس دست دوم خریداری کرده که وارد ناوگان خواهد کرد. چمران گفت: هنوز نیازمندی‌ها برطرف نشده است و به ۲ هزار اتوبوسی که تحویل گرفتیم چندان اضافه نشده است.  وی با بیان اینکه ۶ هزار دستگاه اتوبوس در پایان شورای چهارم تحویل دادیم که بایستی امروز بر اساس طرح جامع ترافیک شهر تهران و محاسبات حداقل به ۹ هزار اتوبوس دست می‌یافتیم، گفت: نیاز و پیش بینی تا پایان سال ۱۴۰۴ بیش از ۹ هزار دستگاه اتوبوس است که در حال حاضر عقب هستیم و باید جبران کنیم. چمران افزود: باید از طریق خرید اتوبوس برقی و دیگر اقدامات که در حال انجام است ۲ هزار دستگاه اتوبوس تا پایان سال به تعداد اتوبوس‌ها اضافه شود. رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نیاز ما بر اساس ترافیک ۹ هزار دستگاه اتوبوس است و عملیاتی شدن این موضوع زمان بر است، تاکید کرد که همه باید کمک کنند، وزارت کشور و شرکت‌های خصوصی وارد عمل شده‌اند و امیدواریم بتوانند این تعداد دستگاه اتوبوس را وارد کنند. وی گفت: باید بیش از ۵۰۰ دستگاه واگن خریداری شود که سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد.  وی تاکید کرد که مترو نیز نیازمند هزار واگن است که باید بتوانیم این هزار واگن را اضافه کنیم تا بتوانیم در این بخش شرایط خوبی داشته باشیم.

 

ارسال نظر