سرنوشت متروپل در انتظار برج‌های دوقلوی کیش؟

۱۴۰۱/۰۶/۱۷ - ۰۵:۳۷:۱۸
کد خبر: ۱۹۲۴۲۱

درحالی مدیرعامل شرکت سازنده برج‌های دوقلوی کیش نگران تکرار حادثه متروپل برای این سازه است که مقام مسوول منطقه آزاد کیش این ادعا را رد کرد.

در این رابطه، حیدر نوروزی، مدیرعامل شرکت سازنده به تسنیم گفت: برج‌های دوقلو را با چنگ و دندان ساخته و به بهره‌برداری رساندیم.نوروزی گفت:واحدهای این برج‌ها را واگذار کرده‌ایم، اما کسی که بخش زیادی از این واحدها را خریداری کرده بدون مجوز سازه برج را تغییر داده است. سازمان منطقه آزاد کیش وظیفه دارد باید از نهادهای نظارتی برای بررسی این اتفاق درخواست کند.وی با یادآوری اینکه سال 92 عملیات ساخت برج‌ها به اتمام رسید و این را به منطقه آزاد کیش اعلام کردیم، افزود: از سال 94 تحویل واحدها آغاز شد. تغییرات موردنظر در سازه در سال 97 انجام شده است.وی با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد کیش به ما پایان کار را نمی‌داد، اضافه کرد: عدم صدور پایان کار نیز به این دلیل بود زمانی که ما جواز کار گرفتیم هیچ چیزی درباره آتش‌نشانی به ما اعلام نشد که بر اساس چه استانداردی مسائل مربوط به آتش‌نشانی ساخته شود. ما رفتیم یک شرکت خارجی را آوردیم و مطابق استاندارد اروپا آتش‌نشانی را پیاده‌سازی کردیم. منطقه آزاد هم اعلام کرد چون از کار آتش‌نشانی سازه سر در نمی‌آورم به ما تأییدیه نداد.نوروزی با بیان «پس از تاییدیه سه کارشناس رسمی دادگستری، آتش‌نشانی به ما تاییدیه داد »، اظهار کرد: 

همه کارهای پایان کار را در سال 97 انجام داده بودیم که یکی از مالکان در طبقه 11، ‌12 و 22 تغییراتی را ایجاد کرد. در طبقه 11 و 12 دو واحد 115 متری به یک واحد 230 متری تبدیل شده است. طبقه 22 کلا نقشه‌ها تغییر کرده است. ضمن اینکه در طبقه همکف نیز در رستوران که دودکش آن از داخل ساختمان به پشت بام می‌رفت، مالک دود رستوران را با تغییرات جلوی برج خالی می‌کند.وی گفت: متاسفانه با این اقدامات سازه برج‌های دوقلو دچار آسیب شده و ما از این واهمه داریم حادثه متروپل تکرار شود. در متروپل همه سازنده را می‌شناسند اینجا هم سازنده را می‌شناسند. این در حالی است که مقام مسوول سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه این ادعا صحت ندارد در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: اینکه در سازه برج‌های دوقلو کیش تغییراتی انجام شده که باعث به خطر افتادن آن شده یک ادعاست که باید بررسی شود. در این رابطه از 3 کارشناس رسمی دادگستری، نماینده معاونت عمرانی و شرکت عمران برای بررسی این ادعا کمک خواسته‌ایم. بزودی گزارش این کارشناسان درباره ادعای مطرح شده منتشر خواهد شد. طبق گفته مشاور پروژه، تیرهای غیرباربر سازه برج‌ها برداشته شده که هیچ آسیبی را به آن وارد نکرده است. مشاور که مسوولیت قانونی دارد ادعای سازنده را رد کرده است. ضمن اینکه سازه برج‌های دوقلو به‌هیچ عنوان با ساختمان متروپل قابل مقایسه نیست.

200 هزار متقاضی وام ساخت مسکن پشت در بانک‌ها

بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی 200 هزار درخواست تسهیلات ساخت مسکن در بخش خودمالکی که به نظام بانکی معرفی شده، پشت درهای بسته بانک‌ها قرار تعیین تکلیف نشده است.  به گزارش فارس، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای تحقق وعده ساخت میلیون مسکن در 4 سال باید صورت می‌پذیرفت، تسهیل حضور خودمالکان برای ساخت و عرضه بخشی از نیاز مسکن بود.  با توجه به شرایط ذکر شده، براساس اطلاعات رسیده از سامانه TEM وزارت راه و شهرسازی، حدود ۲۰۰ هزار درخواست ساخت واحد خود مالکی همچنان بلاتکلیف است و بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات همکاری نمی‌کنند. با توجه به وجود قانون مشخص مجلس شورای اسلامی، بررسی‌های میدانی فارس نشان می‌دهد که بانک‌ها از پرداخت تسهیلات خودمالکی استنکاف می‌کنند و خودمالکان زیادی به در بسته بانک‌ها برخورده‌اند. به جز بانک مسکن که به دلیل پر شدن ظرفیت اعلامی توسط بانک مرکزی امکان پرداخت تسهیلات جدید به این طرح را ندارد، مشارکت سایر بانک‌ها نزدیک به صفر بوده است.بر‌‌این اساس از حدود ۳۰ هزار واحد خودمالکی که در طرح نهضت ملی مسکن موفق به اخذ تسهیلات شده‌اند تنها ۵۰۰ واحد آن توسط بانک‌های دیگر به جز بانک مسکن پرداخت شده است.

ارتباط تورم و مسکن به روایت قائم مقام وزیر راه

هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه اتمام ۲۵۰ هزار واحد مسکن مهر، گفت: بخشی از تورم ۵۰ درصدی سال‌های گذشته به دلیل فعال نبودن مسکن بود.به گزارش تسنیم، عباسی با اشاره به اینکه بخشی از تورم 50 درصدی سال‌های گذشته به دلیل فعال نبودن مسکن بود، اظهار کرد: تاکنون مقام معظم رهبری بر موضوع مسکن تا این حد صریح مطالبه‌گری نکرده بودند. بنابراین تلاش خواهیم کرد تا مشکلات بخش مسکن را برای مردم برطرف کنیم. برخی معتقدند با توجه به امکانات موجود می‌توان مشکل مسکن کشور را حل کرد و مسکن را به نقطه مطلوبی رساند. قائم مقام وزیر راه در طرح نهضت ملی مسکن بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا بار وزیر راه و شهرسازی را در حوزه مسکن سبک و خیالش را کمی آسوده کنیم. همچنین تلاش خواهیم کرد با انسجام وهمدلی پروژه عظیم طرح نهضت ملی مسکن را به نتیجه برسانیم.عباسی‌ با بیان «در تلاشیم انسجام وزارت راه و شهرسازی را حفظ کنیم» یادآور شد: در برنامه است تا این 250 هزار واحد باقیمانده مسکن مهر را تا پایان سال به اتمام برسانیم.

 

ارسال نظر