اجاره‌داری دولتی کلید خورد

۱۴۰۱/۰۶/۱۵ - ۰۰:۳۶:۱۶
کد خبر: ۱۹۲۳۴۷

محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به انعقاد قرارداد بین وزارت راه‌ و شهرسازی، بانک مسکن و شهرداری برای اجرای طرح اجاره‌داری حرفه‌ای از ساخت ٢٠٠ هزار واحد مسکن به همین منظور خبر داد و گفت: فروش متری مسکن از طریق ابزارهای مختلف مالی را در دستور کار داریم و از این طریق سازوکار سپرده‌گذاری در بانک‌ها را اصلاح خواهیم کرد.

وی با اشاره به جزییات ساخت واحد‌های اجاره‌ مسکن تاکید کرد: ٢٠٠ هزار واحد در جنوب تهران ساخته می‌شود و بانک مسکن مسوولیت تامین مالی این پروژه را برعهده دارد. وی ادامه داد: قرار ‌است که سقف رهن این واحدها برای واجدان شرایط ٢٠٠ میلیون تومان باشند و فعلا درباره موضوعاتی مبنی بر شناسایی متقاضیان واجد شرایط یا متراژ این واحدها تصمیم نهایی گرفته نشده است.

   ۱۰ میلیون‌ نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند

محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در نخستین رویداد فناورانه صنعت ساختمان و مسکن گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور داریم که ۱۰ میلیون نفر در این بناها زندگی می‌کنند.

به گزارش فارس، آیینی در تشریح این مساله که ۶۶ هزار هکتار مساحت بافت‌های نابسامان شهری در ستاد ملی بازآفرینی مصوب شده است، اظهار کرد: 33 درصد از مساحت شهرهای کشور ذیل بافت فرسوده بوده و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در ایران داریم که ۱۰ میلیون نفر در این بناها زندگی می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت ساخت و ساز در 2.7 میلیون واحد ناپایدار گفت: در این بافت ناپایدار امکان ساخت ۷.۵ میلیون واحد جدید وجود دارد بدون آنکه نیازی به الحاق اراضی جدید به شهرها باشد. وی ادامه داد: از دیگر شرایط نوسازی بافت‌های فرسوده امکان کوچک‌سازی در این بافت‌ها است اما در بافت‌هایی که قرار است جدیداً به شهر الحاق شود، باید واحدها بزرگ متراژ بوده و تا ۱۰۰ متر احداث شود.

آیینی با اشاره به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در این بخش گفت: در حال حاضر، ۲۱۰ هزار بنای ناپایدار تخریب و به جای آن ۶۷۰ هزار واحد جدید ساخته شده است و از سوی دیگر ۳۰ هزار مالک واحدهای ناپایدار و فرسوده را تاکنون به بانک عامل بخش مسکن برای دریافت تسهیلات معرفی کردیم.

آیینی با بیان اینکه باید سالانه ۲۰۰ هزارواحد نوسازی شود اما در حال حاضر ۶۵ هزار واحد فرسوده در دست نوسازی است، ادامه داد: باید از مشوق‌هایی که می‌توان به سازنده برای نوسازی این بافت‌ها ارایه داد، امکان تأمین سیمان و فولاد به صورت اقساط است.

   ۴۱ درصد انرژی کشور در ساختمان‌ها مصرف می‌شود

در ادامه این افتتاحیه، فاطمه‌السادات حمیدیان، رییس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی گفت: ۴۱ درصد انرژی کشور در ساختمان‌ها مصرف می‌شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر میانگین ساخت مسکن ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در سال بوده و نهضت ملی مسکن گامی در جهت ساخت به حساب می‌آید‌.قریب به یک درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه صنعتی‌سازی ورود کردند.۲۴ درصد از شرکت‌های حوزه دانش‌بنیان بخش ساخت و ساز به حوزه مصالح و ساختمانی ورود کردند. حمیدیان تاکید کرد: ۴۱ درصد از انرژی کشور در بخش ساختمان مصرف می‌شود و این مساله ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه را می‌طلبد.

   افزایش کیفیت و سرعت ساخت 

علیرضا فخاری، رییس سازمان ملی زمین و مسکن نیز در این همایش با اشاره به نقش صنعتی‌سازی در ساخت مسکن گفت: افزایش کیفیت و سرعت ساخت ما را به سوی صنعتی‌سازی ساخت مسکن سوق می‌دهد. رییس سازمان ملی زمین و مسکن گفت: خیلی از مکان‌های کشور با صنعتی‌سازی ساخت مسکن آشنایی ندارند و ارزان‌سازی برای صنعتی‌سازی به آرزویی برای مردم تبدیل شده است.

وی افزود: اینکه ما راجع به ضرورت‌ها حرف بزنیم دردی را دوا نمی‌کند و باید به سمتی حرکت کنیم که بستر توسعه صنعتی‌سازی فراهم شود.

   ۱۳ درصد متقاضیان وام ودیعه موفق به دریافت شدند

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در همایش فناورانه صنعت ساختمان و مسکن با انتقاد از ورود سازمان استاندارد به موضوعات بی‌ربط در حوزه مسکن، گفت: موضوع مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی مسکن باید توسط وزارت راه و شهرسازی مدیریت شود. شاکری با بیان اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، یکی از پتانسیل‌های بزرگ کشور در حوزه مسکن است اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد به موضوعاتی وارد می‌شود که هیچ ربطی به آن ندارد، ضمن اینکه خواهش می‌کنیم رییس مرکز تحقیقات یک سال به کارش ادامه دهد و تغییر نکند. وی با تاکید بر اینکه اگر مشکل بازار مسکن حل نشود، ساخت مسکن فایده‌ای نخواهد داشت افزود: در حوزه ساخت و ساز، صدها مقاله داریم که حتی یکی هم از آنها اجرا نمی‌شود و تنها وارد قفسه کتابخانه‌ها می‌شوند. عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه زیرساخت چنگیزوار مسکن باید اصلاح شود، تصریح کرد: تا مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی مدیریت نشود، همین وضعیت ادامه خواهد داشت. شاکری با یادآوری اینکه شنیدم در شورای عالی مسکن، آیت‌الله رییسی رییس‌جمهور اعلام کرده وزارت راه و شهرسازی مسوول بازار مسکن است، گفت: تعجب می‌کنم در بحث قانون مالیات بر عایدی مسکن که وزارت راه و شهرسازی طرف اصلی کار است، سازمان امور مالیاتی جولان می‌دهد. وی با اشاره به بحث ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن بیان کرد: تمام جیب‌های اقشار کم درآمد را گشته‌ایم، آنها چیزی ندارند که بتوانند با آن خانه‌دار شوند! ما باید برای آنها مسکن بسازیم. اگر به این مساله توجه نکنیم در وسط راه می‌مانیم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: افراد کم درآمد که فاقد مسکن هستند نه می‌دانند رانت چیست و نه می‌دانند به چه کسی باید آویزان شوند. باید به گونه‌ای عمل کنیم که اینها خانه‌دار شوند. اگر اینگونه نباشد مسکن‌های ساخته شده به فاسدان، رانتخواران یا دلالان می‌رسد. شاکری در این باره توضیح داد: وقتی صاحب اصلی یک واحد مسکونی نمی‌تواند قسط وام را بدهد، آن را با قیمت نازل به فاسدان و دلالان می‌فروشد.


 

ارسال نظر