تداوم خشکسالی تهران در فصل پاییز

۱۴۰۱/۰۶/۰۷ - ۰۱:۴۶:۵۷
کد خبر: ۱۹۲۰۷۹

گروه راه و شهرسازی|

پیش‌بینی مسوولان آب و فاضلاب استان تهران درست از کار درآمده است و میزان بارش‌ها در این استان در سال جاری وخیم است. آنگونه که مازیار غلامی، معاون اداره کل هواشناسی استان تهران اعلام کرده است، طی سه ماه آینده میزان بارش‌ها کمتر از حد نرمال، دمای هوای بیش از حد نرمال خواهد بود و خشکسالی تداوم خواهد یافت.

به گزارش «تعادل»، پیش از این کارشناسان اعلام کرده بودند که امسال در تهران دومین سال خشک متوالی را پشت سر می‌گذاریم. وضعیت بارندگی استان تهران مناسب نیست و حدود ۱۹۹ میلی متر بارندگی داشته‌ایم، در حالی که در سال گذشته ۲۵۹ میلی متر میزان بارندگی بوده است. استان تهران امسال جزو ۵ تا ۶ استانی است که به‌شدت در تنش آبی قرار دارد. در سال قبل علی رغم وجود خشکسالی ۸۱۷ میلیون حجم مخازن بود و امسال حجم مخازن ۶۱۵ میلیون است که نسبت به سال گذشته ۲۰۰ میلیون لیتر کاهش مخازن سدهای تهران است و وضعیت تهران را با مشکل مواجه کرده است. البته خشکسالی و تغییرات اقلیمی محدود به تهران و ایران نیست و پدیده‌ای جهانی به شمار می‌رود. اما حتما باید تاکید کرد که این پدیده‌های اقلیمی در کشور ایران شدیدتر و دارای پیامدهای عمیق‌تری است. چندی پیش، یک گروه از متخصصان بین‌المللی در مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله نیچر کامیونیکیشن منتشر شد با هشدار نسبت به گرمایش جهانی اعلام کردند خشکسالی‌های پنج ساله می‌تواند به یک امر عادی تبدیل شود. بنا بر اظهارنظر این کارشناسان درصورتی که اقدامی برای مهار گرمایش جهانی انجام نشود، خشکسالی‌های «بی‌سابقه» حداقل برای پنج سال ادامه پیدا می‌کند و تا اواسط قرن به چندین منطقه در سراسر جهان آسیب خواهد زد. اقداماتی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به منظور به تاخیر انداختن شروع چنین شرایط خشکسالی و کوتاه کردن دوران خشکسالی ضروری است. خشکسالی بی‌سابقه برای پنج سال یا بیشتر، در هفت منطقه از جهان از جمله اطراف مدیترانه، امریکای جنوبی و خاورمیانه ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین شرایط خشکسالی مشابه تا پایان این قرن ۱۸ منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

   بارش‌های کمتر از نرمال

غلامی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان بارش طی سه ماه آینده در استان تهران اظهارکرد: جدیدترین خروجی‌های مدل‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که متوسط بارش سه ماه آینده استان تهران کمتر از نرمال باشد.

وی با اشاره به دمای استان تهران طی سه ماه آینده گفت: متوسط دما طی سه ماه آینده حدود ۰.۵ تا ۱ درجه سلسیوس بیشتر از نرمال برآورد شده است. این شرایط سبب می‌شود تا احتمالا شرایط خشکسالی ادامه داشته باشد و بارش‌های پاییز با تاخیر آغاز شود.

به گفته معاون اداره کل هواشناسی استان تهران، با توجه به کاهش بارش انباشته شده از ابتدای سال زراعی گذشته و بهار ۱۴۰۱ و پیش‌بینی افزایش دما طی سه ماه آینده، کماکان لزوم صرفه جویی، استفاده بهینه و مدیریت در زمینه منابع مصارف آب بیش از پیش احساس می‌شود.

وی درباره دمای هوا در مردادماه گفت: تحلیل نوسان دمای هوا در استان تهران طی مرداد ماه ۱۴۰۱، بیانگر آن است که میانگین ماهانه دما در این ماه ۲۷ درجه سلسیوس بوده که در مقایسه با بلندمدت به‌طور جزئی یعنی حدود ۰.۲ درجه سانتیگراد افزایش داشته است. این در حالی است که متوسط حداقل دما در این ماه نسبت به بلندمدت تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشته اما متوسط بیشینه دما، ۳۳.۸ درجه سلسیوس بوده که در مقایسه با بلندمدت، حدود ۰.۵ درجه سلسیوس افزایش داشته است. به‌عبارت دیگر دمای هوا دراستان تهران طی مرداد ۱۴۰۱ نسبت به بلندمدت تغییرقابل ملاحظه‌ای نداشته و به‌طور نسبی افزایش دما اتفاق افتاده است.

غلامی ادامه داد: متوسط دمای هوا استان تهران از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۰) تا ۳۱ مرداد۱۴۰۱، ۱۴.۷ درجه سلسیوس بوده که در مقایسه با بلندمدت، ۰.۹ درجه سلسیوس بیشتر بود. همانند تیرماه که ورامین و فیروزکوه رکورددار بیشینه و کمینه دما بودند، در مردادماه نیز ورامین با متوسط دمای ۳۲.۸ درجه سلسیوس و فیروزکوه با متوسط دمای ۲۰ درجه سلسیوس به‌ترتیب بیشترین و کمترین مقادیر میانگین دما را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: بررسی آماری مقادیر بارش ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر آن است که مقدار بارش (پهنه‌ای) در سطح استان در مرداد ۱۴۰۱، ۳۱.۲ میلیمتر بود که در مقایسه با بلندمدت، هفت برابر افزایش داشته است. مقدار بارش استان تهران از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۰) تا پایان مرداد۱۴۰۱، ۲۰۱.۳ میلی متر بود که در مقایسه با بلندمدت، حدود ۳۰ درصد و نسبت به سال قبل، حدود ۱۵ درصد کاهش یافت.

غلامی تصریح کرد: هرچند از نظر آماری، افزایش بارش قابل ملاحظه در این ماه اتفاق افتاده است اما متاسفانه بارش‌های رخ داده (رگباری، کوتاه‌مدت و شدید) منجر به وقوع چندین مورد سیل شده و خساراتی به همراه داشته است. در عین اینکه عمده بارش‌های رخ داده در نیمه‌شمالی استان اتفاق افتاده و نیمه‌جنوبی کمتر تحت تاثیر این‌بارش‌ها قرار گرفته یا مقدار بارش کمتر بوده است.

   افزایش دمای تهران از فردا

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، وضعیت جوی استان تهران آسمانی صاف و گاهی کمی ابری و در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد و افزایش دمای تهران از سه‌شنبه (۸ شهریورماه) پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف و گاهی کمی ابری در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود و در نواحی جنوبی استان گاهی افزایش سرعت وزش باد مورد انتظار است.

طی دو روز آینده در بیشتر نواحی استان کاهش نسبی دما، در ارتفاعات بالادست کاهش محسوس دما و از سه‌شنبه تا پنجشنبه (۸ تا ۱۰ شهریور) روند افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

طی سه روز آینده در ارتفاعات شرقی در بعضی ساعت‌ها افزایش ابر و در ارتفاعات بالادست گاهی رگبار پراکنده مورد انتظار است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین و فرودگاه امام خمینی (ره) با بیشینه دمای ۳۵ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده‌اند.

آسمان تهران امروز۷ شهریور صاف و در بعضی ساعت‌ها وزش باد با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۳۱ درجه سانتیگراد و طی ‌سه‌شنبه ۸ شهریور صاف و در بعضی ساعت‌ها وزش باد با حداقل دمای ۲۱ و حداکثر دمای ۳۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

 

ارسال نظر