مدارس تهران فرسوده مثل مدارس سیستان

۱۴۰۱/۰۶/۰۲ - ۰۰:۴۰:۴۴
کد خبر: ۱۹۱۹۱۰

گروه راه و شهرسازی |

علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با حضور در هشتاد و نهمین جلسه شورای شهر تهران، گزارشی از وضعیت فضای آموزشی شهر تهران ارایه کرد. او وضعیت مدارس تهران را نامناسب و فرسوده توصیف کرد و گفت: مدارس تهران جزو مدارس فرسوده کشور و در کنار مدارس سیستان و بلوچستان قرار دارد.  به گفته کریمیان در شهر تهران در ۱۹ منطقه، پنج هزار واحد آموزشی داریم که یک میلیون و ۱۶۰ هزار دانش‌آموز در این واحدهای آموزشی تحصیل می‌کنند. وی با بیان اینکه صد هزار نفر آموزش و پرورش شهر تهران را اداره می‌کنند، گفت: وضعیت فضای آموزشی شهر تهران مناسب نیست و باید با کمک شورا، شرایط فضای‌های آموزشی شهر تهران را بهبود ببخشیم. کریمیان، آموزش و پرورش تهران را جزو استان‌های آخر از نظر فضای آموزشی عنوان کرد و گفت: متوسط سرانه فضای آموزشی در کشور ۵/۲ است، در حالی که در شهر تهران ۴/۲ است. مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، تراکم آموزشی هر کلاس دراین استان را بین ۸ تا ۱۰ نفر از سرانه متوسط کشور بالاتر ذکر کرد و گفت: از نظر فرسودگی و قدمت، مدارس استان تهران جزو استان‌های آخر است و در کنار البرز و سیستان و بلوچستان قرار دارد. وی با بیان اینکه مدارس شهر تهران با داشتن کلاس‌های زیاد و بزرگ موجب شده‌اند که خیران مشتاق به ساخت و ساز تهران نباشند، افزود: در منطقه ۲۲ نیز به دلیل ساخت وساز زیاد و نبود زمین با کاربری آموزشی دچار مشکلات و معضلات بسیاری هستیم.

   اسناد مدارس کاشی آبی به نام دولت شود

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: مدارس کاشی آبی که در دهه ۴۰ و قبل از آن از محل سهم آموزش و پرورش ساخته شده‌اند با مشکلات فرسودگی مواجه هستند. وی افزود: این مدارس به دلیل نداشتن سند مالکیت به نام دولت، امکان بازسازی نوسازی در آن وجود ندارد. به گفته وی، مدارس کاشی آبی مدارسی هستند که در دهه چهل ساخته شده‌اند و سال ساخت آن با کاشی‌های آبی در مدرسه درج شده است و سن آنها به ۶۰ سال می‌رسد. مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، از مدیریت شهری خواست تا کمک کنند اسناد مالکیت این نوع مدارس به نام دولت با بهره‌برداری آموزش و پرورش واگذار شود.

   فعالیت ۲۹ مرکز آموزش پرتو و راه پویش  در تهران 

پس از ارایه گزارش مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، اعضای شورای اسلامی شهر تهران نظرات و تذکرات خود را ارایه کردند. زهرا شمس احسان عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان اینکه ما نیازمند رمزگشایی دقیق از بیانیه گام دوم در خصوص آموزش و پرورش هستیم، گفت: باید در خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گام‌های بلندی برداشته شود. وی افزود: مدل مشترک همکاری باید شکل بگیرد و گروه‌های در معرض آسیب را نیز مدنظر قرار دهد که از جمله می‌توان به کودکان کار و خیابان اشاره کرد.  شمس احسان ادامه داد: در حال حاضر ۲۹ مرکز آموزش پرتو و راه پویش با مدیریت شهرداری و مشارکت آموزش و پرورش در سطح شهر داریم که برای ساماندهی این مدارس، نیاز به مشارکت این دو نهاد است. شمس احسان با بیان اینکه ۱۳ محله به صورت پایلوت اقدامات لازم برای شهر دوستدار کودک را انجام می‌دهند، یادآور شد: امن‌سازی مسیرهای منتهی به مدارس و استانداردسازی این مناطق در دستور کار قرار دارد که می‌تواند مشارکت در این زمینه بین شهرداری و آموزش و پرورش شکل بگیرد.

   استفاده از فضاهای آموزشی  برای ورزش بانوان 

مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران پس از ارایه گزارش مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، گفت: معلمان و فرهنگیان می‌توانند در بسیاری از موضوعاتی که ما در شهر تهران با آن مواجه هستیم، نقش آفرینی کنند.به گفته وی، مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی مدارس از اهمیت برخوردار است و نباید از نقش خیران در این حوزه غافل شد. پیرهادی ادامه داد: قطعا شهرداری می‌تواند در موضوعات مختلف آموزش و پرورش از جمله تبلیغات، ظرفیت‌سازی و اطلاع‌رسانی به آنها کمک کند. وی همچنین با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت مدارس و فضاهای آموزشی مدارس برای شهروندان محله‌ها، گفت: پیش از این تفاهم‌نامه بوده است که از ظرفیت مدارس برای ورزش بانوان و خانواده‌ها استفاده می‌شد که بهتر است این تفاهم‌نامه دوباره اجرایی شود. رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این موضوع هم برای سلامت جسمی بانوان و هم برای تقویت بنیان خانواده حائز اهمیت است.

   کاربری مدارس تغییر کند

مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به کاربری مدارس در شهر تهران گفت که قرار گرفتن مدارس در خیابان‌های شلوغ، اقدام مناسبی نیست چرا که شلوغی و سر و صدا وجود دارد، می‌توان این فضاها را جابه‌جا کرد و از کاربری تجاری چنین فضاهایی استفاده کرد تا آموزش و پرورش از فروش این فضاها منتفع شود. وی افزود: اراضی با کاربری آموزشی در شهر تهران کم نداریم اما هر کدام را به آموزش و پرورش پیشنهاد می‌کنیم، توان خرید را ندارد.

   طرح جامع روی زمین مانده 

مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز بر ضرورت استفاده از ظرفیت خیرین برای ساخت مدارس تأکید کرد. وی گفت: طرح جامع شهر تهران مصوب سال ۸۶ و ابلاغ سال ۹۰ برای توسعه آموزش و پرورش، برنامه‌هایی را برای ساماندهی و توسعه ساختمان‌های آموزشی، مدارس و مراکز پیش دبستانی دارد که روی زمین مانده است.

   فضاهای آموزشی  در پایتخت عادلانه توزیع نشدند

ناصر امانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: پس از حادثه پلاسکو، تصمیم بر این بود که ایمن‌سازی مراکز درمانی و سپس فضاهای آموزشی در اولویت قرار گیرند. وی ادامه داد: این مدارس در محلات کم برخوردار شهر تهران واقع شده و فرسودگی در این مدارس مشهودتر است.وی با اشاره به مشکلات ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی، گفت: مردم با این مساله درگیر هستند و ما در حوزه مدیریت شهری مسوولیت داریم که به مسائلی از این قبیل رسیدگی کنیم.

 

ارسال نظر