بحران «راه» در راه است

۱۴۰۱/۰۶/۰۲ - ۰۰:۳۷:۲۱
کد خبر: ۱۹۱۹۰۹
بحران «راه» در راه است

پلیس راهور: 7 درصد تولید ناخالص ملی و ٩ درصد درآمد کشور صرف تصادفات جاده‌ای می‌شود

گروه راه و شهرسازی|

«تورم» دامن بخش‌هایی از دولت را هم گرفته است. بخش‌هایی که به غیر از پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خود باید خدمات یا کالاهایی را تولید کنند و در اختیار شهروندان قرار دهند. متولی راه‌های کشور که یکی از بخش‌های مهم و موثر کشور در عرصه اقتصاد و حمل و نقل جاده‌ای بار و مسافر است، در دام «تورم» گرفتار آمده است، به گونه‌ای که هزینه نگهداری و تعمیرات راه‌ها بیش از 10 برابر بودجه دریافتی این سازمان است! البته دود این گرفتاری در نهایت به چشم مردم خواهد رفت و احتمال جهش تعداد تلفات جاده‌ای از 17 هزار نفر کنونی فزونی گیرد. در همین حال، پلیس راهور اعلام کرده که «٧ درصد تولید ناخالص ملی و ٩ درصد درآمد کشور صرف تصادفات جاده‌ای می‌شوند.» معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: طبق استانداردهای جهانی بودجه مورد نیاز برای نگهداری راه‌ها باید 4 تا 6 درصد ارزش راه‌های کشور باشد که امروز ارزش راه‌های کشور ٣ هزار هزار میلیارد تومان است بنابراین برای نگهداری راه‌های بین شهری به ١۶٠ هزار میلیارد تومان نیاز داریم که قطعا دسترسی به چنین بودجه‌ای وجود ندارد. به گزارش ایلنا، داریوش امانی در نشست تخصصی ارتقای ایمنی عبور و مرور که با حضور روسای پلیس راه و مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برگزار شد، اظهار کرد: هر چند در حال حاضر روند تصادفات کاهشی بوده اما اگر مراقبت نکنیم تصادفات جاده‌ای افزایش پیدا می‌کند. وی ادامه داد: پلیس راه درباره خرابی راه و آسفالت، نبود امکانات جاده‌‌ای از جمله جداکننده‌ها و علایم ایمنی گلایه‌هایی از وزارت راه و سازمان راهداری دارد اما بودجه سازمان راهداری برای نگهداری راه‌ها بسیار ناچیز است. از ٢٢١ هزار کیلومتر راه بین شهری ٣۵ هزار کیلومتر مربوط به راه‌های اصلی و شریانی است که ٩٠ درصد تردد بار و مسافر از این مسیرها انجام می‌شود. مدیرعامل سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای افزود: طبق استانداردهای جهانی بودجه مورد نیاز برای نگهداری راه‌ها باید 4 تا 6 درصد ارزش راه‌های کشور باشد که امروز ارزش راه‌های کشور ٣ هزار هزار میلیارد تومان است بنابراین برای نگهداری راه‌های 

بین شهری به ١۶٠ هزار میلیارد تومان نیاز داریم که قطعا دسترسی به چنین بودجه‌ای وجود ندارد. امانی گفت: به سازمان اعلام کردند که در بدبینانه‌ترین حالت برای بودجه مورد نیاز برای نگهداری راه‌ها چقدر است که گفتیم چیزی حدود ٣۴ هزار میلیارد تومان اما تمام بودجه‌ای که سال گذشته برای سازمان راهداری ١۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که ۴ هزار میلیارد تومان آن بودجه جاری سازمان، ٢ هزار میلیارد تومان برای بخش حمل و نقل و ٨ هزار میلیارد تومان به بخش راهداری اختصاص پیدا کرد. وی ادامه داد: این میزان بودجه حداقلی در حالی است که در سال ٩۵، هزینه روکش آسفالت برای هر کیلومتر ١۶٠ میلیون تومان بود که امروز این عدد به ٢ میلیارد تومان رسیده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آخرین عملکرد سازمان راهداری در اصلاح نقاط حادثه‌خیز اظهار داشت: با تایید پلیس راه ١۵٠٠نقطه حادثه‌خیز شناسایی کردیم که از این نقاط، ۵٠٠ نقطه برطرف شد و از ابتدای امسال تاکنون ٢٢۴ نقطه در دست اصلاح است. برای اصلاح هر نقطه به متوسط به ۵ میلیارد تومان نیاز داریم و اگر ۵ هزار میلیارد تومان به سازمان اختصاص می‌دادند سرعت اصلاح نقاط حادثه‌خیز افزایش پیدا می‌کرد اما با وجود دستور رییس‌جمهوری برای اختصاص این بودجه و پیگیری وزیر راه، هنوز خبری از اختصاص این اعتبار نیست.

   بحران راه!

وی گفت: هر چند سازمان راهداری سهمی در جرایم راهنمایی و رانندگی دارد اما آنچه که به سازمان اختصاص داده حداقل سهم بوده. باید از درآمد حاصل از جرایم هزار و ۶٠٠ میلیارد تومان به سازمان راهداری اختصاص یابد اما ٣٠٠ میلیارد تومان مصوب شد و در نهایت ۵٠ میلیارد تومان پرداخت کردند. امانی اظهار کرد: تاکید دارم که در این شرایط بعد از بحران آب در کشور، بحران راه خواهیم داشت و اگر چاره‌ای نیندیشیم با بحران راه مواجه خواهیم شد. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر ٣٠ هزار میلیارد تومان پروژه در دست اجرا داریم که ٩ هزار پروژه در حال ساخت و تکمیل است، گفت: در این شرایط ٢۵ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داریم و باید پاسخگو باشیم . معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سال گذشته 515 میلیون تن بار از جاده‌های کشور جابه‌جا شد، گفت: میزان ترانزیت از نیمه دوم سال گذشته تا به امروز 100 درصد افزایش داشته و در 4 ماه اول امسال شاهد افزایش 33 درصدی ترانزیت شبکه جاده‌ای هستیم. وی افزود: همچنین 120 میلیون جابه‌جایی مسافر در سال گذشته  از شبکه جاده‌ای انجام شده است و جابه‌جایی 5 میلیون زائر در ایام اربعین را پیش رو داریم. امانی درباره نوسازی ناوگان اظهار کرد: از دولت‌های گذشته تا به امروز نسبت به نوسازی 20 هزار خودرو اقدام شده است. قرار بر این بوده که بر اساس بند (ث) ماده 30 قانون احکام دایمی توسعه نوسازی از محل واردات ناوگان سه سال کار کرده اروپایی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شود و با با ورود بخش خصوصی به واردات کامیون‌های سه سال ساخت، در حال حاضر طی یک سال اخیر 26 تا 27 هزار دستگاه ثبت سفارش شده که از این تعداد 17هزار کامیون وارد گمرک شده است. 10 هزار و 700 کامیون وارداتی ترخیص شده، 4 هزار و 500 دستگاه شماره و پلاک‌گذاری شده و مابقی منتظر شماره‌گذاری هستند. این میزان نوسازی درشرایطی بوده که دولت تنها خدماتی که داد تخفیف گمرکی بود.

   کاهش تصادفات با افزایش واردات خودرو

سردار کمال هادیانفر، رییس پلیس راهور نیز در این نشست تخصصی با تکرار انتقادات خود نسبت به خودروهای داخلی اظهار کرد: طبق گزارش‌های به دست آمده زمانی که واردات خودرو افزایش یافت، میزان تصادفات هم کاهش پیدا کرد. او اظهار کرد: در حال حاضر ۵١ درصد فوتی‌ها در صحنه تصادف جان خود را از دست می‌دهند و ۶ درصد در حین انتقال و ۴٣ درصد در بیمارستان فوت می‌کنند. وی ادامه داد: اما مگر چند بیمارستان مجهز به بخش تروما هستند که در لحظه ضربه مغزی را تشخیص دهند بنابراین باید نگاه وزارت بهداشت به بحث تصادفات باید تغییر کند. رییس پلیس راهور با بیان اینکه سالانه تعداد تلفات جاده‌ای ١٧ هزار نفر است که هزینه مستقیم و غیرمستقیم هر کشته به ۵.۴ میلیارد تومان می‌رسد، گفت: ٧ درصد تولید ناخالص ملی و ٩ درصد درآمد کشور صرف تصادفات جاده‌ای می‌شود.  هادیانفر با بیان اینکه به‌طور جدی پیگیر واردات خودرو بودیم، ادامه داد: طبق گزارش‌های به دست آمده زمانی که واردات خودرو افزایش یافت، میزان تصادفات هم کاهش پیدا کرد و همچنین کیفیت ساخت داخلی هم به دلیل شرایط رقابتی بالا رفت و اساسا اضافه شدن آپشن ایربگ، کروز و افزایش کیفیت کمربندها و... در خودرو‌های داخلی زمانی انجام شد که در شرایط رقابتی با خودروهای وارداتی قرار گرفتند.

   38 میلیون وسیله نقلیه در کشور!

پلیس راهور با اشاره به افزایش تعداد وسایل نقلیه گفت: سالانه با رشد ١.۵ درصدی جمعیت مواجه هستیم و در حال حاضر ۵۴ میلیون نفر در کشور گواهینامه رانندگی دارند و ٣٨ میلیون وسیله نقلیه موجود است. در حالی که سالانه ١.٧ میلیون وسیله نقلیه به ناوگان ٣٨ میلیونی اضافه می‌شود در ۴ سال گذشته تنها ٧ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده است و به همین دلیل است که شهرها شاهد انسداد ترافیکی هستیم و خیابان‌ها در روزهای پیک به پارکینگ تبدیل شدند. وی با بیان اینکه از آنجایی که متغیرها و عوامل موثر در بروز تصادفات افزایش یافته باید با افزایش زیرساخت‌ها تعادلی را بین متغیرها ایجاد کنیم، گفت: امروز تمام مردم کشور کاربر حوزه ترافیک محسوب می‌شوند . وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون و ٣٠٠ هزار نفر در دنیا در تصادفات کشته می‌شوند، اظهار داشت: دیگر نمی‌توان عامل تصادفات عامل انسانی، راه و خودرو است در حال حاضر ۵ عامل مدیریت، عامل انسانی، راه، خودرو و قوانین و مقررات در بروز تصادفات تاثیرگذار هستند.

رییس پلیس راهور با اشاره به کنترل تصادفات در کشورهای پیشرفته گفت: طرح زیرو در اعضای اتحادیه اروپا در حال اجرا است و در اجرای این طرح هم موفق بودند نه اینکه شعاری برای خوراک رسانه‌ای بدهد به‌طوری که از ١٨ نفر کشته تصادفات به ١.۵ نفر رسیدند . در ایران در برنامه ششم قرار بر این بود که شاخص به ٣١ درصد کاهش پیدا کند اما به اجرا نرسید. هادیانفر گفت: در تصادفات کشورمان ٣٠٠ هزار نفر مجروح می‌شوند که ٢٠ درصد آنها دچار معلولیت خواهند شد و ١٨ درصد فوتی تصادفات افراد کمتر از ١٨ سال هستند . رییس پلیس راهور با بیان اینکه باید بپذیریم خودروی ملی نه ملی است و نه ایمن ادامه داد: اخیر دو دستگاه خودرو ساخت داخل درتصادف با هم دچار آتش‌سوزی شدند. سوال این است که مگر در خودروها تی‌ان‌تی کار گذاشتند که در تصادف دچار حریق می‌شوند.

 

ارسال نظر