ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۵/۲۵ - ۰۲:۴۵:۲۴
کد خبر: ۱۹۱۶۵۶

دور جدید ساخت مسکن دولتی در ۳ نقطه تهران 

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از آغاز دور جدید ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در سه نقطه پایتخت از جمله اسلامشهر خبر داد. به گزارش تسنیم، خلیل محبت‌خواه با اشاره به تحویل زمین سه سایت در جنوب غرب استان و شروع دور جدید ساخت و سازها در نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: سایت عدل‌آباد اسلامشهر به میزان 60 هکتار، بازار رباط کریم به میزان 82 هکتار و نسیم شهر نیز در جوار شهرستان رباط کریم به میزان 3 هکتار تحویل قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) شد.وی با دعوت از کارگزاران برای شروع و مذاکره با اداره کل راه و شهر‌سازی استان تهران تصریح کرد: 145 هکتار زمین تحویلی این اداره کل دارای مجوزهای شروع عملیات اجرایی بالاخص مجوز کمیسیون ماده 5 است.  محبت خواه گفت: قبل از تحویل سایت‌های جدید طی یکسال گذشته در دولت سیزدهم تمام موارد مربوط به تامین زمین نهضت ملی مسکن در کمیته تخصیص زمین راه و شهر‌سازی استان تهران، دبیرخانه کمیسیون ماده 5 و کمیسیون‌های مربوطه در محل استانداری تهران با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی نهایی شده است.

مخالفت با تشکیل کنسرسیوم شرکت‌های هواپیمایی

عضو هیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ضمن مخالفت با تشکیل کنسرسیوم شرکت‌های هواپیمایی، گفت: قرار نیست از همه فرودگاه‌ها درآمد کسب کنیم. به گزارش تسنیم، ابراهیم مرادی اظهار کرد: برخی مطالبات اجتماعی و در کنار آن مطالبات و پیگیری‌های سیاسی سبب شده تا شاهد احداث برخی فرودگاه‌ها بدون توجیه اقتصادی در کشور باشیم. وی افزود: موضوع ساخت فرودگاه‌های غیر اقتصادی کشور تنها متعلق به سال‌های اخیر نیست بلکه در دهه‌های مختلف و در زمان پیش از انقلاب نیز اینگونه اقداماتی بوده و فرودگاه رامسر نیز به همین شیوه احداث شده است. عضو هیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: لازم است نمایندگان مجلس در برنامه هفتم توسعه به مدت پنج سال احداث هرگونه فرودگاه جدید را ممنوع کرده و بودجه و اعتبارات موجود را بر اساس ماده 53 قانون احکام دایمی کشور صرف توسعه زیرساخت و بهبود کیفیت فرودگاه‌های موجود و بروز رسانی زیرساخت‌های هوانوردی مورد نیاز صنعت کنیم.  وی درباره یکپارچه‌سازی مدیریت فرودگاه‌های کشور گفت: در تمام دنیا فرودگاه‌هایی با اهداف نظامی، نفتی و ... فعال هستند که همگی جزو فرودگاه‌های اختصاصی بوده و قرار نیست از آنها درآمدی کسب شود و هم سو با خدمات عمومی قرار گیرند یا احداث این قبیل فرودگاه‌ها بار مالی مضاعف به دولت و بودجه عمومی کشور وارد آورد. مرادی با مخالفت در خصوص ایجاد کنسرسیوم شرکت‌های هواپیمایی گفت: اجازه بدهیم بازار ساز و کار خود را به پیش ببرد، بخش خصوصی باید به کار خود ادامه دهد و مخالف دخالت دولت در امور بخش خصوصی هستم و بایست تا حد ممکن دولت در حوزه تصدی‌گری صنعت هوانوردی کشور کوچک شود.

بلیت قطار کمیاب شد

کمبود بلیت قطار موضوعی است که در تابستان امسال به ویژه هفته‌های اخیر بیشتر به چشم می‌خورد و مسافران از آن حرف می‌زنند، مشکلی که به گفته کارشناسان به دلیل افزایش تقاضا برای سفر در دوران پس از کرونا و البته کاهش تعداد ناوگان ریلی اتفاق افتاده است. طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته کمبود بلیت قطار مشکلاتی برای مسافران در سفرهای ریلی ایجاد کرده است. مشکلی که به اعتقاد کارشناسان دلایل متعددی دارد.محمد رجبی، نایب‌رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ایران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پس از دوران پیک شیوع ویروس کرونا و با گسترش واکسیناسیون در سال گذشته، تقاضا برای سفرهای ریلی مانند دیگر حوزه‌های حمل و نقل به صورت چشمگیری افزایش یافته است و از سوی دیگر با توجه به بالابودن هزینه‌های عملیاتی ناوگانی در این مدت به شبکه ریلی اضافه نشده است. البته معاون اول رییس‌جمهور اخیرا به وزیر راه دستور داد که روش‌های متعددی در جهت افزایش انگیزه‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری را به کار بندد اما در این زمینه انگیزه‌ای وجود ندارد.وی افزود: چند شرکت معدود خصوصی ریلی علاقه‌ای برای توسعه ناوگان ندارند و بقیه هم شرکت‌ها نیز که زیر مجموعه نهاد یا ارگان دولتی هستند بر اساس تکالیف اجتماعی دیکته شده از طرف سازمان متبوع‌شان عمل کرده و حتی با وجود ضرر و زیان، سیرشان را ادامه می‌دهند. در این میان نیز در فضای بازار سرمایه و بیزینس‌های دیگر، انگیزه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش ریلی وجود ندارد چرا که به عنوان مثال امروزه سرمایه‌گذاران معتقدند که در بازه زمانی مشخص باید سرمایه‌ آنها بازگردد تا صرفه اقتصادی برایشان وجود داشته باشد اما وقتی بازگشت سرمایه اتفاق نیفتد، انگیزه‌ای هم به وجود نخواهد آمد.نایب‌رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ایران خاطرنشان کرد: در دهه ۸۰ انگیزه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری بود و دولت اعلام کرد که تسهیلات با کارمزد چهاردرصد به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کند یا اینکه اگر تسهیلاتی دریافت کردند دولت مازاد سود و کارمزد تسهیلات بیشتر از چهار درصد را به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کند. از سوی دیگر دولت ۱۵۰ واگن غزال وارد کرد که با نظارت خودش با کیفیت خوبی ساخته شده بود و این‌ واگن‌ها را با قیمت مناسب عرضه کرد.

 

ارسال نظر