ضرب‌الاجل دوم برای عرضه زمین‌های دولتی

۱۴۰۱/۰۵/۱۰ - ۰۱:۵۲:۳۲
کد خبر: ۱۹۱۲۷۰

گروه راه و شهرسازی|

رییس‌جمهور به منظور نظارت ستادی به عملکرد وزارتخانه‌های دولت دیروز در جمع مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی حضور یافت و برنامه پایش عملکرد مجموعه دولت را از این وزارتخانه آغاز کرد. اگرچه بخش قابل توجهی از این نشست به مساله مسکن و تنظیم‌گری در این بازار سپری شد اما بی‌گمان، تکمیل مسیر ریلی رشت – آستارا به عنوان حلقه وصل کریدور شمال- جنوب که پس از جنگ روسیه علیه اوکراین اهمیت دوچندانی در ترانزیت منطقه‌ای کالا از شرق به غرب عالم یافته است، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های دولتی به شمار می‌رود. مساله‌ای که بر اساس گزارش‌های رسمی ارایه شده از نشست رییس‌جمهور با مسوولان وزارت راه و شهرسازی، در جلسه یادشده به‌طور مستقیم به آن اشاره‌ای نشده است. «تامین زمین» برای اجرای طرح انبوه‌سازی دولتی سالانه یک میلیون مسکن از محل زمین‌های متعلق به دستگاه‌های دولتی از مهرماه سال گذشته که اجرای این طرح استارت خورد، مورد تاکید مسوولان دولتی بوده است. در جلسه دیروز نیز که با حضور آنلاین استانداران برگزار شد، بار دیگر رییس دولت سیزدهم به این مساله اشاره کرد و تا پایان شهریور ماه سال جاری به دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی برای عرضه این زمین‌ها «مهلت» داد. پیش از این نیز، رییس‌جمهور در 27 اردیبهشت ماه سال جاری، در جلسه شورای عالی مسکن، استانداران را موظف کرده بود، «ظرف یک ماه اراضی در اختیار دستگاه‌ها را تعیین تکلیف نموده و نتیجه آن را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کنند.» اما به نظر می‌رسد، این اولتیماتوم بی‌ثمر بوده و از همین روز، آیت‌الله رییسی دیروز بار دیگر ضرب الاجل تازه‌ای برای عرضه زمین‌های دولتی تعیین و هشدار داد، در صورتی که زمین‌های مورد نظر به وزارت راه و شهرسازی منتقل نشود، تمامی این زمین‌ها به نام دولت جمهوری اسلامی ایران سند خواهد خورد.

    زمین پیش‌نیاز انبوه‌سازی مسکن

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رییسی صبح یکشنبه به وزارتخانه راه و شهرسازی رفت و از نزدیک در جریان عملکرد، طرح‌ها و پروژه‌های مهم این وزارتخانه، خصوصا در زمینه احداث مسکن قرار گرفت. در این جلسه که استانداران سراسر کشور نیز به صورت ویدئوکنفرانسی حضور داشتند، موضوع احداث و تنظیم‌گری در بازار مسکن مهم‌ترین محور سخنان رییس‌جمهور بود. دکتر رییسی با تاکید بر ضرورت اجرای وعده دولت برای ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور برای انجام تکلیف قانونی و پاسخ به نیاز موجود، خاطرنشان کرد: پیش‌نیاز اجرای این طرح اختصاص زمین است که در این زمینه وزارت راه و شهرسازی مسوولیت مهمی به عهده دارد و باید با شناسایی زمین‌های مناسب و تشکیل بانک مسکن، زمینه جهش تولید مسکن در کشور را فراهم کند. رییس‌جمهور در ادامه به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دستور داد به موجب قانون، تا پایان شهریور تمام اراضی مناسب اعلام شده را برای احداث مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی بگذارند تا از طریق بانک زمین به متقاضیان واگذار شود، در غیر این صورت تمامی این زمین‌ها به نام دولت جمهوری اسلامی ایران سند خواهد خورد.

    اختصاص زمین به مردم

آقای رییسی همچنین بر ضرورت اخذ مالیات از اراضی رها شده تاکید کرد و به وزارت راه و شهرسازی دستور داد، علاوه بر ساخت مسکن به مردم «زمین به شرط ساخت مسکن» هم واگذار شود تا در فرایند ساخت مسکن در کشور مشارکت کنند.

 

ارسال نظر