ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۵/۰۸ - ۰۱:۲۷:۳۲
کد خبر: ۱۹۱۱۸۴

خشکسالی بسیار شدید گلستان در تیرماه ۱۴۰۱

مدیرکل هواشناسی گلستان از وقوع خشکسالی بسیار شدید در این استان طی تیرماه امسال خبر داد. به گزارش تسنیم، نوربخش داداشی با یادآوری اینکه در تیرماه امسال شاهد خشکسالی بسیار شدید در استان گلستان بودیم، اظهار کرد: در ماه گذشته میانگین بارش استان 1.9 میلیمتر بود که حاکی از کاهش 89 درصدی بارش‌ها نسبت به میانگین بارش است. وی با بیان اینکه در همه شهرستان‌های استان خشکسالی بسیار شدید حادث شده است، ادامه داد: بیشترین میزان بارش در ایستگاه‌های همدیدی استان در ایستگاه مینودشت به میزان 6.2 میلیمتر در طی 3 روز اتفاق افتاده است. وی میانگین بارش از ابتدای سال زراعی (اول مهر 1400 تا پایان تیرماه) ‌را 335.5 میلیمتر اعلام کرد و افزود: میزان بارش 19 درصد (معادل 78 میلیمتر) نسبت به متوسط این مدت کاهش داشته است. مدیرکل هواشناسی استان گلستان یادآور شد: در تیر 1401 میانگین دمای استان 28.1 درجه سانتیگراد به ثبت رسید به‌طوریکه 0.7 درجه نسبت به متوسط تیرماه افزایش داشته است. حداکثر دمای ثبت شده 44.1 درجه در مراوه تپه و حداقل دمای ثبت شده 17.6 درجه در گنبد کاوس به ثبت رسیده است. ضمن اینکه 10 روز متوالی هوای خیلی گرم در تیر ماه امسال در استان گلستان ثبت شد. به‌طوریکه در دهه سوم تیر ماه دمای بیشینه در استان در مقایسه با نرمال 3.8 درجه سانتیگراد افزایش داشته است.

«کدرهگیری» به منبع درآمد مشاوران املاک تبدیل شده است

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن با اعلام اینکه بنگاه‌های املاکی رقم‌های میلیونی برای اخذ کدرهگیری دریافت می‌کنند، گفت: باید دسترسی عمومی به سامانه کدرهگیری به مردم داده شود تا بدون مراجعه به مشاوران املاک بتوانند معاملات خود را ثبت کنند. ایلاتی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مشاوران املاک هزینه چند برابر مالیات کدرهگیری را از خریدار و حتی فروشنده دریافت می‌کنند و کد رهگیری که قرار بود رایگان صادر شود به منبع جدید درآمدی مشاوران املاک تبدیل شده است. وی با اشاره به افزایش شکایت مشتریان از دریافت هزینه صدور کدرهگیری از سوی بنگاه‌های املاکی، گفت: اکنون مستاجران علاوه بر پرداخت کمیسیون اجاره مجبور هستند هزینه‌های میلیونی برای دریافت کد رهگیری پرداخت کنند. باید ساماندهی جدی در بخش مشاوران املاک صورت بگیرد که مصوبه اخیر دولت می‌تواند تا حدودی مانع تخلفات شود. او تصریح کرد: برای بسیاری از معاملات رهن، اجاره خرید و فروش کدرهگیری صادر نمی‌شود و در صورت تقاضای خریدار، مشاوران پول گزافی دریافت می‌کنند. بنگاه‌های املاکی بهتر است به موسسات حقوقی تبدیل شوند تا شکایت مراجعان، خطر بسته شدن تمام دفاتر یک‌موسسه را داشته باشد. ایلاتی گفت: اکنون شکایت از یک مشاور املاکی به معنای به خطر افتادن تمام شعبات شرکت نیست و برای همین بازدارنده نیست. تشکیل موسسات مشاوران املاک حقوقی به جای حقیقی پاسخگوی کاهش تخلفات است. وی گفت: برای دریافت کدرهگیری نیز لازم است تغییراتی ایجاد شود به این شکل که دسترسی دریافت کدرهگیری برای عموم مردم ایجاد شود. خریدار و فروشنده وارد سامانه کدرهگیری شوند و بدون واسطه بتوانند اطلاعات معامله را بدون پرداخت هزینه به بنگاه املاکی ثبت کنند. این کارشناس مسکن ادامه داد: اکنون ۱۰ سال است برای طراحی این سامانه مقاومت می‌شود و اتحادیه هم با آن مخالفت می‌کند اما همزمان با اصلاحیه در بخش مقررات مربوط به فعالیت مشاوران املاک این مطالبه نیز به زودی عملیاتی خواهد شد و دسترسی عمومی به سامانه کدرهگیری به مردم داده خواهد شد تا بدون مراجعه به مشاوران املاک بتوانند معاملات خود را ثبت کنند.

قطار تهران-کربلا راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با تاکید رییس‌جمهور احداث مسیر ریلی بصره به کربلا مورد بررسی میدانی قرار خواهد گرفت. به گزارش مهر، میعاد صالحی در حاشیه بازدید از پایانه مرزی شلمچه در جمع خبرنگاران بیان کرد: بالغ بر ۳۲ کیلومتر این مسیر فاقد ریل است، که مسافران به‌طور موقت به صورت ترکیبی از تهران تا شلمچه با قطار، و از شلمچه با اتوبوس راهی بصره شده و سپس از بصره به کربلای معلا منتقل می‌شوند. وی گفت: تسهیل تردد زائرانی که از خطوط ریلی استفاده می‌کنند در دستور کار قرار دارد و در سفر امروز به عراق تلاش می‌کنیم تا تفاهم لازم برای تسهیل از سوی طرف عراقی نیز اعمال شود.

 

ارسال نظر