افزایش درآمد‌های نفتی ایران با وجود تحریم امریکا

۱۴۰۱/۰۵/۰۸ - ۰۱:۲۲:۳۷
کد خبر: ۱۹۱۱۷۹

اویل پرایس با اشاره به اینکه درآمد‌های نفتی ایران به‌شدت افزایش یافته است، نوشت: چین، روسیه، ترکیه، ونزوئلا و افغانستان بسیار مشتاقند تا نفت ایران را خریداری کنند و تحریم‌های امریکا کمترین تأثیر را داشته است.

به گزارش اویل پرایس، با افزایش قیمت‌های جهانی نفت، صنعت نفت ایران شکوفاتر شده و درآمد‌های زیادی برای دولت ایران ایجاد می‌کند.

براساس این گزارش چین، روسیه، ترکیه، ونزوئلا و افغانستان بسیار مشتاقند تا نفت ایران را خریداری کنند. در این میان تحریم‌های امریکا هم کمترین تأثیر را در مقابله با آنها داشته است.

به نظر می‌رسد که صنعت نفت ایران به‌رغم تحریم‌های امریکا به ویژه در بخش انرژی هر روز قوی‌تر می‌شود، این در حالی است که دولت‌های جهانی در مواجهه با کمبود عرضه و افزایش قیمت به دنبال ایجاد حاشیه امن برای تأمین انرژی خود هستند.

بر اساس این گزارش روسای چندین کشور از تصمیم‌شان برای افزایش واردات نفت ایران خبر داده‌اند و به همین دلیل ایران نیز تولیدات خود را افزایش می‌دهد و در این میان تحریم‌های امریکا هم بی‌تأثیر است. ایران به تازگی اعلام کرده که ۵۸۰ درصد درآمد‌های نفتی و میعانات گازی‌اش در فاصله ماه‌های مارس تا جولای در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و این مشخص می‌کند که تحریم‌های امریکا کمترین تأثیر را در دلسردی این کشور‌ها برای خرید نفت و انرژی از ایران داشته است.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد ایران اعلام کرده که به دلیل افزایش صادرات نفت و نیز نرخ جدید تبدیل ارز رشد ۵۸۰ درصدی را در درآمد‌های نفتی و میعانات گازی خود در نخستین چهار ماهه اول سال داشتیم.

این گزارش می‌نویسد ایران درآمد‌های نفتی خود را برای تقویت اقتصاد خود استفاده می‌کند و روز به روز بر درآمد‌های نفتی‌اش اضافه می‌کند.

قیمت نفت برنت از ۷۶ دلار در هر بشکه سال گذشته به ۱۰۴ دلار رسیده است. مفهوم آن این است که ایران می‌تواند رقابت جدی‌تری با شرکای صادراتی و افزایش درآمد خود داشته باشد.

با وجود ناپایداری و بحران انرژی در جهان به نظر می‌رسد که هر کسی به دنبال خرید نفت از ایران باشد. به‌طوریکه بسیاری از کشور‌ها ترجیح داده‌اند حتی تحریم‌های نفتی امریکا علیه ایران را نیز نادیده بگیرند و تنها به افزایش ذخایر نفت خود فکر می‌کنند.

رجب طیب اردوغان طی هفته جاری اعلام کرد که ترکیه قصد دارد تا واردات نفت و گاز از ایران را افزایش دهد. اظهارات اردوغان پس از دیدار با ابراهیم رییسی رییس‌جمهور ایران مطرح شد. البته رییسی هم ابراز امیدواری کرده که دو کشور بتوانند مبادلات تجاری خود را سه برابر کرده و به سطح ۲۰ میلیارد دلار برسانند.

علاوه بر این وزیر اقتصاد طالبان هفته گذشته اعلام کرد که توافق‌نامه‌ای را با ایران برای خرید نفت امضا کرده است. طالبان قصد دارد که ۳۵۰ هزار تن نفت ایران را ابتدای ماه جاری خریداری کند.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه اوایل ماه جاری برای دومین بار از زمان جنگ با اوکراین به ایران آمد. پیش‌تر تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری بین شرکت گازپروم روسیه و شرکت ملی نفت ایران امضا شده بود. گازپروم قرار است که شرکت ملی نفت ایران را در میدان گازی پارس جنوبی حمایت کند که پیش‌بینی می‌کنند ۱۰ میلیون متر مکعب روزانه از این میدان گاز استخراج شود.

همچنین گاز پروم قرار است در چندین پروژه تولید گاز مایع (LNG) با ایران همکاری کند که از جمله آنها ایجاد زیرساخت لوله‌های صادراتی است.

از سوی دیگر ایران با ونزوئلا همکاری نزدیکی دارد و تلاش می‌کند تا در زمینه تقویت پالایشگاه‌های فرسوده به آنها کمک کند و مبادلات نفتی دارند. ونزوئلا موافقت کرده که تجارت نفت و میعانات گازی با ایران داشته باشد که نیاز دارد تا نفت بسیار سنگین خود را برای مصرف کارخانه‌ها رقیق‌تر کند. نخستین محموله در ماه ژانویه به این کشور با حجم ۲ میلیون بشکه میعانات گازی به پایانه جوز ونزوئلا منتقل شد و در ماه جاری ایران تصمیم گرفته حمل محموله‌های نفتی به ونزوئلا را افزایش دهد که تا حدودی می‌تواند به بهره‌وری پالایشگاه‌های فرسوده این کشور کمک کند. این توافقات در ماه «می» صورت گرفت که ایران پالایشگاه ال‌پالیتوی ونزوئلا را تعمیر کند. از سوی دیگر پالایشگاه دولتی PDVSA ونزوئلا انتظار دارد که در ماه جاری ۴ میلیون بشکه نفت ایران را خریداری کند که این رقم در ماه ژوئن ۱.۷ میلیون بشکه بود.

در حالی که بسیاری از کشور‌های جهان با افزایش قیمت نفت و همچنین کمبود انرژی مواجه هستند در صورتی که ایران قیمت رقابتی برای نفت خود تعیین کند می‌تواند با افزایش صادرات خود و نیز رشد درآمد‌های نفتی هرچه سریع‌تر صنعت نفت خود را در سال آینده و سال‌های آینده رشد دهد و درآمد بیشتری را صاحب شود.

 

ارسال نظر