اختلاف شهرداری و شورای شهر بالا گرفت

۱۴۰۱/۰۵/۰۵ - ۰۳:۵۷:۵۰
کد خبر: ۱۹۱۱۲۳
اختلاف شهرداری و شورای شهر بالا گرفت

گروه راه و شهرسازی|

در پی اظهارات چندی پیش ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران مبنی بر عدم مشاهده اقدام عملی شهرداری در زمینه مبارزه با فساد، حراست شهرداری در اطلاعیه‌ای بدون ذکر نام امانی، طرح چنین مسائلی را ناشی از «ناآگاهی و اطلاعات نادرست» توصیف کرد که موجب سوءاستفاده عناصر فرصت‌طلب در جریان‌های خرد رسانه‌ای مختلف شده است. این اطلاعیه «بی سابقه» اما با واکنش امانی، مهدی چمران و تنی چند از اعضای شورای شهر تهران در جلسه علنی دیروز این شورا مواجه شد. لطف‌الله فروزنده، معاون شهردار که در جلسه یادشده حضور داشت، اظهار کرد: زمانی که یک موضوع در رسانه مطرح می‌شود شهرداری نیز باید از خود دفاع کند. او همچنین گفت: جریانی بزرگ به دنبال تخریب شهرداری و شورای شهر است و از اعضای شورای شهر می‌خواهیم پیش از مطرح کردن موضوعی، آن را با شهرداری تهران مطرح کنند.

     واکنش امانی به اطلاعیه شهرداری تهران

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران دیروز در جلسه علنی این شورا در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به حواشی ایجاد شده گفت: مصاحبه تفصیلی داشتم که در این مصاحبه از عملکرد مدیریت شهری دفاع کردم اما از مدیران شهرداری خواستم که اعضای شورا را در جریان اقداماتشان به خصوص مبارزه با فساد قرار دهند و گفتم که اقدام عملی در این زمینه ندیدم و در کمال تعجب شاهد صدور بیانیه علیه خودم بودم که در ابتدا باور نکردم و با نهاد مربوطه تماس گرفته و آنها نیز محکم تایید کردند که بیانیه کار آنها بوده است اما لازم است که نکاتی را در راستای تنویر افکار عمومی عرض کنم. وی صدور این بیانیه را اقدامی بی‌سابقه از سوی مجموعه‌ای خواند که خودش هم مسوول نظارت برعملکرد شهرداری است و با ادعای اینکه در این بیانیه تلاش داشتند بین اعضای شورا تفرقه بیندازند عنوان کرد: در ابتدای بیانیه با آیه‌ای صحبت‌شان را شروع کردند و این در حالی است که ما دو عضو شورای شهر هستیم و هر دو آزاد هستیم که صحبت کنیم و این تلاش برای ایجاد تقابل میان اعضاء خوب نیست.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در متن بیانیه سخنانی را نوشتند که صحبت از کاهش فساد و تخلفات اداری در شهرداری داشت اما وقتی وارد مصادیق شدند همان گزارش عملکرد ۲۰۰ روزه شهرداری را بیان کردند، گفت: ‌ای کاش می‌گذاشتند خودم بیانیه می‌نوشتم و مشکل اینجاست که «مُشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید» و مساله اینجاست که فساد یک مساله‌ای نیست که با حرف و تصمیم کم یا زیاد شود؛ بلکه مثل حس امنیت باید توسط مردم احساس شود و از طریق روش‌های علمی نیز قابل سنجش است.

     حراست اجازه انتشار این مطالب را  نداشت 

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز با اشاره به اطلاعیه حراست شهرداری تهران گفت: اگر عضو شورای شهر تهران نظری را مطرح کرده است قطعاً با نظر خیر بوده است و درست نیست عضو شورای شهر موضوعی را مطرح کند و موجی از انتقادات ایجاد شود.وی ادامه داد: سازمان حراست و روزنامه همشهری اجازه انتشار این مطالب را نداشتند و ادامه انتشار این مطلب صحیح نیست و ما آماده حل مسائل در بستر صحبت منطقی هستیم. البته من به صحبت‌های آقای امانی مبنی بر اینکه شاهد اتفاقی نبوده‌ایم هم انتقاد داشته‌ام.

     نظارت شورا بر عملکرد شهرداری حق مردم است 

علی اصغر قائمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز طی تذکری شورا شهرداری تهران را به عنوان نهاد تحت نظارت شورای از موضع گرفتن در قبال حق ذاتی اعضای شورا برای اعمال نظارت و بیان تذکر بر حذر داشت. این عضو شورای شهر تهران اعلام کرد که نباید فضای آزاداندیشی اعضای شورا به سمتی برود که کم‌کم دچار خودسانسوری بشوند چرا که حق نظارتی اعضا حق مردم است.

     حراست را تطهیر نمی‌کنم

لطف‌الله فروزنده معاون برنامه‌ریزی توسعه سرمایه انسانی و امور شوراهای شهرداری تهران اما در هشتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره 

به اطلاعیه سازمان حراست شهرداری تهران گفت: بنده به دنبال تطهیر سازمان حراست شهرداری نیستم اما زمانی که یک موضوع در رسانه مطرح می‌شود شهرداری نیز باید از خود دفاع کند.در بیانیه حراست اقدامات صورت گرفته بیان شده است و شورای سلامت هر دو هفته یک بار جلسه‌ای برگزار می‌کند.فروزنده تصریح کرد: به‌طور قطع مدیریت شهری جدید با فساد مبارزه کرده است و ادله آن انتخاب مدیران پاکدست و مقابله با عوامل فساد است.هدف شهرداری به هیچ‌وجه مقابله با شورای شهر تهران نیست و بنای ما حل و فصل اختلافات است و شهردار تهران آماده جلسه 

هم اندیشی با شورای شهر است.وی اظهار کرد: جریانی بزرگ به دنبال تخریب شهرداری و شورای شهر است و از اعضای شورای شهر می‌خواهیم پیش از مطرح کردن موضوعی، آن را با شهرداری تهران مطرح کنند.

     اطلاعیه حراست شهرداری تهران 

متن سازمان حراست کل شهرداری تهران در پی اظهارات ناصر امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران چه بوده است. بر اساس این گزارش، در ابتدای این اطلاعیه آیه 8 سوره مائده به زبان عربی و همراه با ترجمه فارسی آن درج شده است. ترجمه آیه چنین است: «ای اهل ایمان، برای خدا پایدار و استوار بوده و به عدالت و راستی و درستی گواه باشید، و البته شما را نباید عداوت گروهی بر آن دارد که از راه عدل بیرون روید، عدالت کنید که به تقوا نزدیک‌تر (از هر عمل) است، و از خدا بترسید، که البته خدا به هر چه می‌کنید آگاه است.»

در ادامه اطلاعیه حراست شهرداری تصریح شده است: نظر به مواضع دلگرم‌کننده عضو محترم شورای شهر، جناب آقای حجت‌الاسلام آقامیری مبنی بر اینکه: «در دوره مدیریت شهری جدید هیچگونه فساد خاصی در شهرداری تهران مشاهده نمی‌شود و یکی از اقدامات مهمی که در این دوره مدیریت شهری برای مبارزه با فساد انجام شده است، انتخاب افراد صالح در سمت‌های مدیریتی شهرداری بوده است.» و همچنین علی‌رغم سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی که در راستای مبارزه با فساد تدوین، ابلاغ و اقدامات مهم صورت گرفته در این دوره مدیریت شهری (که در ادامه به بخشی از آن اشاره می‌گردد)، متاسفانه شاهد اظهارنظر احدی از اعضای محترم شورای شهر تهران مبنی بر اینکه «هنوز اقدام عملی برای مبارزه با فساد مشاهده نکرده‌ایم» هستیم و این سخنان موجب سوءاستفاده عناصر فرصت‌طلب در جریان‌های خرد رسانه‌ای مختلف شده است. این در حالی است که علی‌رغم ابعاد پیچیده مبارزه با فساد اعم از اصلاح فرآیندهای آسیب‌زا و فسادخیز، انتخاب مدیران پاکدست و کارآمد، برخورد با افراد خاطی در محیط شهرداری تهران، پیمانکاران، اشخاص حقیقی و حقوقی طرف قرارداد و غیره در این دوره قریب به یک ساله مدیریت شهری اقدامات ویژه و شایسته‌ای اجرایی و عملیاتی شده است که در طول دوره‌های مدیریت شهری گذشته بی‌سابقه بوده و بعضا مدیران اجرایی گذشته به جهت هزینه‌های مدیریتی انضباط بخشی، از این رویکرد پرهیز داشته‌اند. در این میان گمان می‌رود طرح مسائل و موضوعات فوق الذکر که از روی ناآگاهی و اطلاعات نادرست صورت می‌پذیرد، منجر به نا امیدی افکار عمومی، دلسردی مردم، کارکنان محترم و خدمتگزاران به شهر و شهروندان بوده و از سویی محیط خدمت رسان شهرداری تهران را در مظان سیاه نمایی و آلودگی نمایان می‌سازد که این سازمان به عنوان متولی صیانت از سلامت محیط و پرسنل خدوم، هرگونه استیفای حقوق ایشان و دفاع از سلامت محیط را بر خود فرض می‌داند. این در حالی است که در پی برخی اقدامات اخیر دستگاه‌های نظارتی شهرداری و انتظامی شهری همواره اتهاماتی نظیر سیاسی خواندن آن را در پی دارد. به استحضار مخاطبان ارجمند می‌رساند، اینگونه اظهارنظرها باعث عدم حرکت یا کندی ماموریت‌های نهادهای اجرایی و نظارتی نشده و همواره کارآمدی در کنار اصلاح فرآیندها و مبارزه با فساد در دستور کار توأمان نهادهای اجرایی و نظارتی قرار دارد.سازمان حراست شهرداری تهران به عنوان یکی از دستگاه‌های مسوول در مجموعه مدیریت شهری، ضمن حمایت از مطالبه مبارزه با فساد، اعلام می‌دارد با عنایت به حفظ کرامت انسانی و آبروی افراد و گروه‌ها و برخی ملاحظات حفاظتی اقدامات عملی این سازمان در باب مبارزه با مفاسد قابلیت انتشار عمومی ندارد لکن مصادیق ذیل به عنوان بخشی از اقدامات انجام شده از سوی مدیران متعهد شهرداری تهران مزید خاطر و اطمینان بخش دلسوزان خواهد بود.

     اقدامات غیرقابل انتشار

بر اساس این گزارش، بخش قابل توجهی از اطلاعیه حراست شهرداری به عملکرد حوزه‌ها و معاونت‌های مختلف این سازمان اختصاص یافته است. پس از اعلام این عملکرد، تصریح شده است: در مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری در شهرداری تهران، اقدامات قابل توجهی نیز از سوی حراست و بازرسی شهرداری تهران با همراهی کارکنان خدوم و زحمتکش صورت پذیرفته که به جهت رعایت طبقه‌بندی و اصل محرمانگی، قابل انتشار عمومی نیست لکن در قالب کمیته‌های تخصصی و طی نظارتهای صورت گرفته از سوی اعضای محترم شورای شهر به ایشان گزارش شده است. سازمان حراست شهرداری تهران هرگونه حمایت و پشتیبانی از مدیران و کارکنان جهادی و کارآمد را در راستای اجرای ماموریت‌های ابلاغی بر خود فرض دانسته و به یاری خداوند متعال و استمداد از اهل‌بیت عصمت و طهارت صلوات‌الله علیهم اجمعین به مثابه دستگاهی امین و بصیر عمل خواهد کرد.

 

ارسال نظر