ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۴/۳۰ - ۰۱:۴۵:۰۳
کد خبر: ۱۹۰۹۵۲

«مخبر» مامور ویژه پیگیری اجرای کریدور رشت-آستارا

رییس‌جمهور با ابراز خرسندی از ثمردهی روند حرکت جدید دستگاه دیپلماسی کشور و ارتقای کم‌سابقه سطح مراودات تجاری کشور با همسایگان، از همه دستگاه‌های اجرایی خواست به الزامات و اقتضائات این رویکرد پایبند باشند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد ریاست‌جمهوری، آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رییسی در جلسه دیروز هیات دولت با اشاره به مذاکرات سران کشورهای ضامن روند آستانه و دیدار با روسای جمهور روسیه و ترکیه گفت: بحمدالله حرکتی که در زمینه تقویت سیاست همسایگی در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، از سوی دولت مردمی آغاز شده در حال نتیجه دادن است. در دیدارهای دوجانبه، هم آقای پوتین و هم آقای اردوغان بر اجرای توافقات صورت گرفته با کشورمان مُصِر بودند که این مساله پیگیری مجدانه دستگاه‌های مربوطه را می‌طلبد. رییس‌جمهور با اشاره به درخواست رییس‌جمهور روسیه از ایران برای تکمیل خط راه آهن رشت-آستارا، به محمد مخبر، معاون اول خود ماموریت داد تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی، روند اجرای این کریدور مهم ترانزیتی را پیگیری و زمانبندی دقیق آغاز و تکمیل آن را ارایه کند.

۵۷ میلیون نفر با اتوبوس بین‌شهری مسافرت کردند

بر اساس آمار منتشره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سال گذشته ۱۰۳ میلیون و ۳۶۴ هزار نفر با حمل و نقل عمومی در جاده‌ها تردد کردند که بیش از نیمی از آنها با اتوبوس مسافرت کرده‌اند. به گزارش مهر، اطلاعات آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ تعداد مسافرانی که با حمل و نقل عمومی در جاده‌ها تردد داشته‌اند، ۱۰۳ میلیون و ۳۶۴ هزار نفر بوده که سهم اتوبوس‌ها با ۵۶ میلیون و ۴۵۳ هزار نفر معادل ۵۷ درصد کل مسافران جاده‌ای که با خودروی شخصی سفر نکرده‌اند، است. همچنین ۲۴ میلیون و ۳۰۲ هزار نفر معادل ۲۴ درصد مسافران جاده‌ای که با حمل و نقل عمومی در سال گذشته سفر کرده‌اند، با مینی بوس و ۲۱ میلیون و ۶۰۸ هزار نفر معادل ۲۱ درصد هم با سواری کرایه جابه‌جا شده‌اند. ۵۵ درصد مسافران برای سفرهای درون استانی در سال گذشته اقدام کرده‌اند که متوسط پیمایش هر مسافر در سفرهای استانی، ۱۱۰ کیلومتر بوده است. ۴۵ درصد نیز سهم سفرهای برون استانی با حمل و نقل عمومی جاده‌ای بوده که متوسط پیمایش هر مسافر برون استانی، ۴۰۴ کیلومتر بوده است. به‌طور کلی متوسط پیمایش هر مسافر در کشور که با اتوبوس، مینی بوس یا سواری کرایه جابه‌جا شده‌اند، ۲۳۰ کیلومتر بوده است. این در حالی است که میزان مصرف سوخت در سفرهای استانی بیش از سهمیه تعداد مسافران و معادل ۵۹ درصد بوده و مصرف سوخت در سفرهای بین استانی تنها ۴۱ درصد بوده است. ۱۷ درصد مسافران جاده‌ای را شرکت‌های تعاونی و ۸۳ درصد را شرکت‌های خصوصی جابه‌جا کرده‌اند. تعداد ناوگان فعال در حمل و نقل جاده‌ای مسافر ۶۸ هزار و ۶۵۹ دستگاه است که حدود ۱۴.۵ هزار دستگاه (۱۴ هزار و ۴۹۷ دستگاه) اتوبوس، حدود ۲۴ هزار دستگاه (۲۳ هزار و ۹۹۹ دستگاه) مینی بوس و ۳۰ هزار و ۱۶۳ دستگاه هم سواری کرایه است. ۲۱.۱ درصد ناوگان جاده‌ای مسافری در اختیار اتوبوس‌ها، ۳۵ درصد در اختیار مینی بوس‌ها و ۴۳.۹ درصد هم در اختیار سواری‌های کرایه است. متوسط عمر ناوگان اتوبوس‌های بین شهری کشور ۱۲.۴۲ سال، مینی بوس‌ها ۲۵.۱ سال و سواری‌های کرایه ۱۱.۳ سال است. هیچ اتوبوس بالای ۴۰ سال در جاده‌ها تردد ندارند ولی ۸۲ دستگاه اتوبوس بالای ۳۰ سال در جاده‌ها تردد می‌کنند.

۲۰ درصد جریمه مالیاتی برای عدم پرداخت وام ودیعه مسکن 

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: اگر شعب بانکی از پرداخت تسهیلات امتناع کند، مشمول ۲۰ درصد جریمه مالیاتی می‌شود. به گزارش مهر، پروانه اصلانی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: امسال بر اساس قانون جهش تولید، همه تسهیلات بخش مسکن از محل قانون جهش تولید که برای بخش مسکن در نظر گرفته شده تامین می‌شود که این مبلغ در سال گذشته ۳۶۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها بود. وی ادامه داد: امسال نیزاز همین محل ۴۰ هزار میلیارد تومان به وام ودیعه مسکن تخصیص داده شده است که این تسهیلات به تفکیک بانک، استان و شعب توزیع شده و بانک مرکزی به سیستم بانکی ابلاغ کرده است. وی با بیان اینکه پرداخت این تسهیلات به بانک‌های عامل ابلاغ شده است گفت: سازمان امور مالیاتی بر اساس سهمیه ۲۰ درصدی بانک برای پرداخت ودیعه مسکن را محاسبه می‌کند و اگر بانکی پرداخت نکند مشمول مالیات می‌شود.

 

ارسال نظر