مبارزه با فساد در شهرداری عملی نشده است

۱۴۰۱/۰۴/۳۰ - ۰۱:۴۳:۱۹
کد خبر: ۱۹۰۹۵۰

گروه راه و شهرسازی|

برخلاف وعده مدیریت شهری ششم و به ویژه شهردار فعلی تهران در مبارزه با فساد، آنگونه که ناصر امانی، یکی از اعضای شورای شهر اظهار کرده است، تاکنون هیچ گونه اقدام عملی برای مبارزه با فساد در شهرداری صورت نگرفته است. عضو شورای شهر تهران گفت: متاسفانه بررسی گزارشات سازمان بازرسی کل کشور و نظرسنجی‌هایی که توسط نهادهای رسمی انجام شده است، نشان می‌دهد که در یک دهه گذشته در میان تمام نهادهایی که به‌طور مستقیم به مردم خدمات می‌دهند، شهرداری تهران همواره جزو سه نهاد اول از نظر نارضایتی مردمی، عدم پاسخگویی مناسب و تعداد بالای شکایات بوده است. البته این مساله مربوط به این دوره از شهرداری تهران نیست و به عملکرد دوره‌های قبلی شهرداری بازمی‌گردد. امانی در گفت‌وگو با ایلنا درباره شناسایی ۱۲۰ گلوگاه فساد در شهرداری گفت: با توجه به اینکه یکی از شعارهای آقای زاکانی پیش از شهردار شدن، مقابله با فساد اداری موجود در شهرداری بوده است، ما امیدواریم که عزمی جدی برای مبارزه با فساد، رانت خواری و سوءاستفاده از موقعیت‌ها در دوره جدید مدیریت شهری وجود داشته باشد، ولی ما هنوز اقدامی عملی برای مبارزه با فساد در دوره جدید مشاهده نکرده‌ایم. وی افزود: تقاضای ما از مسوولان سازمان بازرسی شهرداری تهران این است که شفاف‌سازی بیشتری درباره شناسایی ۱۲۰ گلوگاه فساد در شهرداری انجام دهند و به اعضای شورای شهر تهران به عنوان نمایندگان مردم پایتخت توضیح دهند که این ۱۲۰ گلوگاه کجاست و شهرداری دقیقا چه برنامه‌ای برای مبارزه با آن دارد، چون اعضای شورای شهر نیز مانند مدیران شهرداری تمایل دارند که حتما گلوگاه‌های فساد در مدیریت شهری را مسدود کنند. امانی ضمن تایید وجود فساد در بدنه اجرایی شهرداری تهران از دوره‌های قبلی گفت: متاسفانه بررسی گزارشات سازمان بازرسی کل کشور و نظرسنجی‌هایی که توسط نهادهای رسمی انجام شده است، نشان می‌دهد که در یک دهه گذشته در میان تمام نهادهایی که به‌طور مستقیم به مردم خدمات می‌دهند، شهرداری تهران همواره جزو سه نهاد اول از نظر نارضایتی مردمی، عدم پاسخگویی مناسب و تعداد بالای شکایات بوده است. البته این مساله مربوط به این دوره از شهرداری تهران نیست و به عملکرد دوره‌های قبلی شهرداری بازمی‌گردد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: نارضایتی مردم از عملکرد شهرداری تهران در دوره‌های گذشته، باعث شده است که یکی از اصلی‌ترین مطالبات عمومی از مدیران شهری در دوره جدید، مبارزه با فساد در بدنه اجرایی شهرداری باشد، اما در دوره جدید متاسفانه بیشتر از آنکه شاهد برداشته شدن گامی اجرایی برای مبارزه با فساد در شهرداری تهران باشیم، صحبت‌های مسوولان شهرداری درباره لزوم مبارزه با فساد را شنیده‌ایم و امیدواریم در ماه‌های آتی به جای حرف زدن، شاهد انجام اقداماتی عملی توسط مدیران شهری برای مبارزه با فساد باشیم.

   سامانه شفافیت در دوره جدید  به‌روزرسانی نشد

امانی با تحسین اقدام دوره قبلی شورای شهر و مدیریت شهری برای راه‌اندازی سامانه شفافیت شهرداری تهران اظهار داشت: یکی از اقدامات مهمی که در سال‌های اخیر برای مبارزه با فساد در شهرداری انجام شده، راه‌اندازی سامانه شفافیت بوده است. پیگیری اعضای دوره پنجم شورای شهر برای تاسیس این سامانه، باعث شده است که عموم شهروندان بتوانند به بخشی از اطلاعات مالی و قراردادهای مربوط به شهرداری تهران دسترسی داشته باشند. عضو شورای شهر تهران ادامه داد: متاسفانه در خلأ زمانی که در دوره تغییر مدیریت قبلی و فعلی شهر تهران به وجود آمد، سامانه شفافیت شهرداری به‌طور کامل به‌روزرسانی نشد و در دوره جدید شاهد آن هستیم که بخشی از اطلاعاتی که باید روی سایت شفافیت قرار داده می‌شد، هنوز در این سامانه بارگذاری نشده است. وی تاکید کرد: من شخصا با بیان تذکری در صحن علنی شورای شهر از مسوولان شهرداری درخواست کردم که حتی اگر در دوره قبلی این اتفاق نیفتاده است، مدیران دوره جدید پیش قدم شوند و اطلاعات مربوط به تعداد و مشخصات تمام افرادی را که در دوره فعلی جذب شهرداری تهران شده‌اند، در سامانه شفافیت بارگذاری کنند، اما متاسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است.

   لزوم بارگذاری حقوق و مزایای  مدیران شهرداری در سامانه شفافیت

امانی با تاکید بر لزوم تکمیل اطلاعات موجود در سامانه شفافیت شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران برای شفافیت هرچه بیشتر فعالیت‌های خود باید تمام اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای مدیران شهرداری را در سامانه شفافت بارگذاری کند. همچنین لازم است گزارشات مربوط به قراردادهای شهرداری با پیمانکاران و پروژه‌هایی که مدیریت شهری به بخش خصوصی واگذار می‌کند، به‌طور کامل در سامانه شفافیت قرار داده شود. علاوه بر این لازم است شهرداری تهران تمام کمک‌هایی را که از محل اعتبارات و اختیارات خود به برخی اشخاص حقیقی و حقوقی انجام می‌دهد، در سامانه شفافیت اعلام کند. وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که شهرداری تهران می‌تواند برای اثبات عزم جزم خود در راستای مبارزه با فساد بردارد، به‌روزرسانی اطلاعات موجود در سامانه شفافیت شهرداری است، زیرا این حق عموم مردم تهران است که از نحوه دخل و خرج پایتخت اطلاع داشته باشند.

    مبارزه با فساد از طریق «شبکه ناظرین»

در تحولی دیگر، حسین امانلو، دبیر شبکه ناظرین مردمی شهرداری تهران اعلام کرد: شبکه‌ ناظرین با هدف جلوگیری از فساد، تخلف، ناهنجاری‌های مدیریتی و ... شکل گرفته و به دو شکل درون سازمانی و برون سازمانی فعالیت می‌کند. امانلو با بیان اینکه نظارت در همه جوامع و در دوره‌های مختلف بوده است و هرجایی که نظارت توسط مردم و گروه‌های غیر رسمی و مردم نهاد صورت گرفته نتیجه بهتری داشته است، اظهار کرد: با توجه به تاکیدات شهردار تهران در خصوص مردمی‌سازی مدیریت شهری و اداره شهر و شهرداری با حضور مردم، شبکه ناظرین مردمی نیز به عنوان چشم بینای شهرداری و پل ارتباطی مردم با شهرداری تشکیل شد. امانلو تصریح کرد: کار شبکه ناظرین فعالیت در حوزه خدمات شهری و دریافت پیام‌های خدماتی نیست، بلکه شبکه ناظرین مردمی یک جریان اعتقادی و مردمی در شهرداری است که از توان مردم برای کشف تخلفات، کاهش آنها و ارتقاء و بهینه‌سازی خدمات مدیریت شهری بهره گرفته است. وی تاکید کرد: ناظرین در تمام مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه حضوری نامحسوس و فعال دارند و به عنوان چشم بینای شهرداری و به‌طور شبانه روز هرجایی احساس کنند فسادی، تخلفی یا معضلی روی داده است آن را منعکس می‌کنند. دبیر شبکه ناظرین مردمی شهرداری تهران با اعلام اینکه هویت ناظرین مخفی‌ اما ماموریتشان آشکار است، ابراز کرد: ما بستر امنی را مهیا کرده‌ایم تا شهروندان به عنوان ناظرین بتوانند تخلفات را انتقال دهند و این قول را به ناظرین می‌‌دهیم که در تمام مراحل از انتقال تا پیگیری پیام، روند کار به شکل نا محسوس و بدون نام بردن از شهروند خواهد بود و در این زمینه کمیته صیانت از ناظرین برای دفاع از حقوق شهروند تشکیل شده است. امانلو با بیان اینکه طی دو ماه بالغ بر 300 نفر درخواست عضویت در شبکه ناظرین را داشته‌اند که پس از مصاحبه نهایی و کسب استعلامات از مراجع ذیربط فعالیت خود را آغاز خواهند کرد، ادامه داد: تیم‌های ناظرین در اصناف گوناگون همچون تیم ناظرین خبرنگاری، تیم ناظرین دانشجویی و تیم ناظرین متشکل از سازندگان و معماران نیز شکل گرفته  است. وی با بیان اینکه بازدیدها و نظارت‌های میدانی و نامحسوس از عملکرد مناطق و نواحی را در برنامه خود داریم، یادآور شد: ما برای حمایت از ناظرین فعال و به عنوان قدردانی از زحمات آنها تشویق‌هایی را به صورت ارتقاء سازمانی یا حمایت‌های مادی و معنوی در نظر گرفته‌ایم و در مقابل نیز اگر احساس کنیم ناظری به دنبال سوءاستفاده است از شبکه حذف خواهد شد.

 

ارسال نظر