ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۴/۲۸ - ۰۳:۰۸:۱۸
کد خبر: ۱۹۰۸۶۹

آغاز صنعتی‌سازی نهضت ملی مسکن

مشاور امور مسکن وزیر راه و شهرسازی از آغاز صنعتی سازی ۵ هزار واحد از مجموعه واحدهای نهضت ملی مسکن و تحویل آنها ظرف یک سال خبر داد. به گزارش مهر، بر اساس اعلام مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن، پروژه‌های نهضت ملی مسکن در چند استان به سرعت در حال اجراست. یکی از مهم‌ترین نقاط قوت نهضت ملی مسکن در مقایسه با مسکن مهر، احداث واحدهای کم تراکم و با تعداد طبقات کم در شهرهایی است که مشکل کمبود زمین وجود ندارد. به عنوان مثال پروژه ۱۲۸۲ واحدی مهرگان قزوین در دو طبقه با کارگزاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و ۲۸۸ واحدی نهضت ملی مسکن مهرگان قزوین در ۳ طبقه با کارگزاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دست ساخت است که برخی از واحدها مرحله سفت کاری را پشت سر گذاشته و برخی هم در مرحله سفت کاری قرار دارند. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در همین منطقه (استان قزوین) پروژه ۵۱۶ واحدی نهضت ملی مسکن مهرگان در ۳ طبقه قالب تونلی در دست احداث دارد. قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) از نهادهای تابعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) نیز پروژه ۵ هزار واحدی مهرگان قزوین در سه طبقه به صورت روش پیش ساخته را در دست احداث دارد. بر اساس اعلام پیمانکار این پروژه، قرارگاه قرار است ۴۰۰ واحد از آن را ظرف ۲ ماه تحویل دهد. کل پروژه ۵ هزار واحدی نیز به صورت صنعتی سازی ساخته و ظرف یک سال به متقاضیان تحویل خواهد شد.

۱۴ پیشنهاد بخش خصوصی برای رونق چابهار

فعالان بخش حمل و نقل دریایی ۱۴ پیشنهاد را برای رونق بندر اقیانوسی ایران به دولت ارایه کردند. به گزارش تسنیم، آخر هفته گذشته بندر چابهار میزبان‌ فعالان کشتیرانی برای برگزاری نشست بررسی فرصت‌ها و چالش‌های بندر چابهار در افق کریدور شمال - جنوب بود. در این نشست فعالان حوزه حمل‌ونقل دریایی پس از بررسی وضعیت بندر چابهار و تبادل نظر در این رابطه 14 پیشنهاد را به شرح زیر برای رونق بندر اقیانوسی ارایه کردند؛ ‌

1-با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از هزینه حمل‌ونقل مربوط به هزینه‌های حمل‌ونقل زمینی است، ‌لذا حمایت دولت خصوصا وزارت راه و شهرسازی در کاهش هزینه‌های حمل زمینی تاثیرگذار خواهد بود.

الف) حذف هزینه حق پرچم از کرایه حمل‌ ناوگان خارجی برای کالاهای متردد از مسیر بندر چابهار.

ب) تخفیف در هزینه‌های تن کیلومتر، مابه‌التفاوت سوخت و هزینه متقابل ارزی.

2-امکان بهره‌مندی شرکت‌های حمل‌ونقل زمینی بین‌المللی از ناوگان حمل زمینی خارجی با حذف محدودیت‌های صدور مجوز عبور موقت وسایل نقلیه.

3- حذف هزینه‌های دسترسی ریلی برای کامیون‌های که از مسیر بندر چابهار مبادرت به انتقال کالاهای ترانزیتی به مقصد پایانه‌های مرزی (ریلی) در مرز ترکمنستان.

4-امکان ترانشیپ کالاهای ترانزیتی از کامیون ایرانی به کامیون‌های خارجی خصوصا در پایانه‌های مرزی میلک، دوغارون و ماهیرود در مرز افغانستان.

5-استفاده از ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار برای تامین کامیون با هدف کاهش هزینه‌های تامین کامیون.

6-تلاش سازمان بنادر و دریانوردی برای هدفمند کردن مشوق‌های تعرفه‌ای.

7-وضع تعرفه‌های ترجیحی بین ایران-هند برای کالاهای وارده از بندر چابهار.

8-ارایه مشوق‌های لازم به ناوگان حمل زمینی متردد به مبداء و مقصد بندر چابهار از قبیل سوخت تشویقی خارج از سهمیه پیمایش و کمک به تامین اقلام مصرفی از قبیل لاستیک و روغن.

9-همکاری سازمان حفظ نباتات برای کالاهای ترانزیتی از مبدا هند؛ محدودیت زیاد سازمان مذکور خصوصا برای الزام محموله‌های گندم و آرد امکان ترانزیت این نوع کالاهای را از مسیر چابهار با صعوبت همراه خواهد کرد.

10-همکاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در انتقال کانتینرهای SOC (کانتینرهای فرستنده) و کانتینرهای متعلق به سایر خطوط و شرکت‌های NVOCC با هزینه حمل دریایی اقتصادی.

11-همکاری گمرک در تسهیل امکانات لازم برای استریپ کانتینرهای ترانزیتی بندر چابهار و امکان ترانزیت با کامیون‌های کفی و بغل‌دار به مقاصد پایانه‌های مرزی.

12-حمایت سازمان توسعه تجارت برای اعطای مشوق صادراتی از مبدا بندر چابهار.

13-کاهش عوارض تن کیلومتر که سال گذشته از 4 به 9 درصد افزایش یافت.

14-مساعدت در افزایش Free Time کانتینرهای ترانزیتی.

 

زمان برنامه توسعه شهرداری تهران 4 ساله شد

معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا از ابلاغ وزارت کشور برای تغییر زمان بندی برنامه توسعه مدیریت شهری خبر داد . به گزارش مهر، لطف‌الله فروزنده معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شوراهای شهرداری تهران اظهار کرد: با موافقت و ابلاغ وزارت کشور زمانبندی تدوین برنامه چهارم از پنج ساله به چهارساله تغییر خواهد کرد. وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۷۰ درصد احکام برنامه سوم توسعه شهری اجرا شده است، تصریح کرد: اما بهتر است هر دوره مدیریت شهری برنامه توسعه‌ای خود را ارایه دهد که هم بر اساس رویکردهای شورای شهر و شهرداری جدید باشد، هم قابلیت اجرای بیشتری داشته باشد و هم زمینه برای پاسخگویی اجرای برنامه از سوی متولیان و برنامه‌ریزان هر دوره میسرتر خواهد بود. به گفته معاون شهردار تهران، پنج ساله بودن برنامه‌های توسعه‌ای باعث می‌شد نیمی از زمان اجرای برنامه در یک دوره و نیمی دیگر در دوره بعدی مدیریت شهری باشد که معمولاً در روند اجرای برنامه اختلالاتی را به وجود می‌آورد. با چهارساله شدن برنامه شهری از این پس هر دوره مدیریت شهری برنامه خود را تدوین و اجرا خواهد کرد.

 

ارسال نظر