واگذاری ورزشگاه به استقلال و پرسپولیس مشروط شد

۱۴۰۱/۰۴/۲۸ - ۰۳:۰۷:۰۱
کد خبر: ۱۹۰۸۶۸

گروه راه و شهرسازی| 

اگرچه هفته گذشته واگذاری دو ورزشگاه به دو تیم استقلال و پرسپولیس از سوی شهرداری تهران خبری شد، اما رییس شورای شهر تهران در حاشیه آخرین جلسه علنی پارلمان شهری پایتخت گفته است که این واگذاری منوط به صدور مجوز از سوی شورای شهر خواهد بود. جلسه علنی روز یکشنبه شورای شهر دو مصوبه مهم نیز داشت. اول اینکه قرار است در هر منطقه از مناطق 22 گانه شهر تهران 5 جایگاه سوخت کوچک- در مجموع 110 جایگاه- جدید احداث شود. از این 110 جایگاه جدید قرار است، ۸۰ جایگاه بنزین و ۳۰ جایگاه CNG باشد. پارلمان شهری پایتخت همچنین در مصوبه‌ای دیگر به افزایش 25 درصدی هزینه ورود به پارکینگ‌های متعلق به شهرداری تهران رای مثبت داد.  مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه برگزاری هفتاد‌و‌هشتمین جلسه شورای شهر تهران و در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این پرسش که ‌آیا واگذاری دو ورزشگاه امام رضا (ع) و شهید کاظمی به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس انجام شده است یا خیر گفت: شهردار تهران به همراه دو تن از اعضای شورای شهر، جلساتی را با مدیران دو باشگاه برگزار کرده‌اند و صحبت‌هایی شده است اما هرگونه واگذاری منوط به مصوبه شورا خواهد بود. رییس شورای شهر تهران تصریح کرد: همچنین وزارت ورزش زمینی را می‌خواهد در قبال واگذاری دو ورزشگاه اشاره شده (امام رضا (ع) و شهید کاظمی) با شهرداری تهران تهاتر کند که در این زمینه باید این زمین قیمت‌گذاری و پس از طی فرآیند قانونی واگذار شود.

    راه‌اندازی 110 جایگاه سوخت کوچک

در تحولی دیگر، لایحه شهرداری تهران در خصوص ایجاد و تسهیل جایگاه‌های کوچک مقیاس سوخت‌رسانی در صحن شورای شهر تهران با رای اکثر اعضای شورای شهر تصویب شد و قرار است 110 جایگاه کوچک‌مقیاس بنزین و CNG توسط شهرداری تهران راه‌اندازی شود. لایحه شهرداری تهران در خصوص ایجاد و تسهیل جایگاه‌های کوچک مقیاس سوخت‌رسانی در صحن شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. میثم مظفر عضو شورای شهر تهران درباره این موضوع اظهار کرد: توسعه جایگاه‌های سوخت رسانی می‌تواند یکی از اقدامات مهم و بزرگ مدیریت شهری جدید باشد. بروکراسی‌های اضافی در این طرح حذف می‌شود تا سریع‌تر به روندی برسیم تا جایگاه‌ها با مشارکت خصوصی ایجاد شود. وی افزود: راه‌اندازی پنج جایگاه به ازای هر منطقه پایتخت، ۸۰ جایگاه بنزین و ۳۰ جایگاه CNG در پایتخت درنظر گرفته شده است. مظفر با اشاره به وجود زمین‌های خالی متعلق به شهرداری، دستگاه‌های دولتی و شهرک‌ها افزود: اراضی مازاد در پایانه‌های اتوبوسرانی و تاکسیرانی نیز به عنوان ظرفیت برای ایجاد این جایگاه‌ها پیش بینی شده‌اند. وی تأکید کرد: باید سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری موظف شود که ظرف یک ماه الزامات ترافیکی مناطق را پاسخ دهد تا روند راه‌اندازی جایگاه‌ها تسریع شود. عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مشارکت مدنی و مدل BOT، تأمین زمین و مشارکت شهرداری در این طرح پیش بینی شده است، گفت: شهرداری ملزم شده که هر ۶ ماه یک‌بار گزارشی از فرآیند کار را به شورا ارایه دهد. سعی شده که نکات مثبت مصوبات گذشته در متن مصوبه جدید لحاظ شود. وی با تأکید بر اینکه تأمین جایگاه‌های سوخت در شهر یکی از اولویت‌ها به شمار می‌رود، از اعضای شورا تقاضا کرد که به این طرح رأی دهند تا منشأ خدمات برای شهروندان باشد.سرانجام لایحه شهرداری تهران درباره ایجاد و تسهیل جایگاه‌های کوچک مقیاس سوخت‌رسانی با ۱۷ رأی موافق به تصویب رسید.

    افزایش 25 درصدی  نرخ کرایه پارکینگ‌های عمومی 

لایحه شهرداری تهران در مورد تعیین نرخ ورودی و حق توقف در پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱ نیز در صحن شورای شهر تهران به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه، نرخ ورودی در پارکینگ‌های یادشده 25 درصد افزایش یافت. مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در صحن شورای شهر گفت: نرخ پارکینگ‌ها بر اساس مصوبات دولت حدود دو برابر نرخ مصوب شوراست ما از این مبالغ با مصوبه شورا، فاصله می‌گیریم. وی تأکید کرد: قرار بر این بود که نرخ‌های مبنا تا زمان طبقه بندی پارکینگ‌ها، نرخ رده دوم باشد اما شورا نرخ رده سوم را اعلام می‌کند و ما به سمت ارزان‌تر کردن نرخ پیش می‌رویم. معاون شهردار تهران بیان داشت: پیشنهاد ما این است که بر اساس نرخ رده دوم، مبالغ دریافت شود. فاصله ما با نرخ اتحادیه زیاد است و بخش خصوصی نمی‌تواند با این مبالغ وارد سرمایه‌گذاری در این زمینه شود. شفیعی در ادامه اعلام کرد: ۱۲۰ هزار واحد پارکینگ حاشیه‌ای در پایتخت اجرا می‌شود و ایجاد این واحدها در پایتخت در حال مزایده است. سید جعفر تشکر هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه ساختار لایحه شهرداری تهران در خصوص تعیین نرخ ورودیه و حق توقف در پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱، مشابه سال‌های قبل است، اظهار کرد: تنها تفاوت‌ها این است که حداکثر افزایش نرخ کرایه پارکینگ‌های تحت پوشش شهرداری تهران ۲۵ درصد است. وی با بیان اینکه پارکینگ‌ها در سه سطح طبقه بندی خواهد شد، خاطرنشان کرد: تا زمانی که دسته بندی پارکینگ‌ها انجام شود، حداقل نرخ کرایه دریافت می‌شود و پس از آن بر اساس سطوح پارکینگ، مبالغ اخذ خواهد شد. قیمت‌ها در این پارکینگ‌ها یکسان نیست و بر اساس موقعیت جغرافیایی، تجهیزات، میزان تقاضا و مواردی از این قبیل انجام می‌شود. تشکری هاشمی با اشاره به افزایش ۱.۵ برابری نرخ کرایه پارکینگ‌های مکانیزه در پایتخت تصریح کرد: نرخ ورودی کرایه پارکینگ‌ها از رده یکم تا سوم از 2 هزار و ۹۰۰ تومان تا 4 هزار و ۹۰۰ تومان بوده و نرخ کرایه پارکینگ‌های شبانه‌روزی ۲۵ تا ۴۲ هزار تومان است همچنین برای توقف خودروهای سواری، موتورسیکلت، تریلرها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها نرخ مشخص شده است. سرانجام لایحه تعیین نرخ ورودی و حق توقف در پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱ بررسی و با حداکثر آراء موافق تصویب شد و بر اساس این لایحه نرخ ورودی به پارکینگ‌های شهرداری متوسط 25 درصد افزایش یافت.

 

ارسال نظر